zbiiza

 

Serotonin hormonu .

Hayati bir konu mutlaka sonuna kadar okuyun !

Serotonin 1948'de Page tarafından dokulardan ve öte¬ki maddelerden ayrılıp bulunmuştur. Birçok sebze ve mey¬vede doğal olarak bulunur. Serotoninin ön maddesi olan triptofan, besinlerden alınır. Önemli bir aminoasittir ve vücutta yapılmadığı için besinlerden alınır. Beyin dokusuna geçmesi çevresel etkenlere bağlı olarak değişir. Beyne geçen oran, alınan besinlerle doğru orantılıdır. Besinlerle alınan oran arttıkça beyne geçen miktar da artar.

Serotonin İçeren

Serotoninin insan ve hayvanlarda davranış üzerindeki etkisi 1950'li yıllardan beri biliniyor. Serotonin alıcıların¬da- işlevsel bozukluk olduğunda aşağıdaki davranış bozuk¬lukları ve akıl hastalıkları ortaya çıkar:

Endişe, kaygı, 
Depresyon,
Cinsel işlev bozukluğu,
Akıl hastalığı,
Migren,
Uyku sorunu,
Bellek bozukluğu,
Duygulanım bozuklukları,
Mevsimlerle gelen duygulanım bozukluğu,
Obsesif-kompülsif bozukluklar,
Saldırgan davranışlar,
İntihar davranışı,
Beslenme bozuklukları,
Alkol ve madde bağımlılığı,
Panik bozukluk,
Dikkat azalmasıyla olan bozukluklar,
Çocukluk çağı ruh hastalıkları,
Orta yaşta bunamayla ortaya çıkan Alzheimer.


Mutluluk hormonu yorgunluğu siler kiloyu azaltır 
Serotonin hormonu
'Mutluluk hormonu' olarak tanınan serotonin hormonunun azlığı sinir yeme bozuklukları ve uykusuzluğa neden olabilir. Serotonin yükseldiğinde; moraliniz ve enerjiniz yükselir iştahınız ise azalır. 

Araştırmalar gösteriyor ki; depresyon migren hiperaktivite insülin direnci hatta obezitenin temelinde serotonin yani 'mutluluk hormonu' bulunuyor. Serotonin yükseldiğinde veya yeterli olduğunda moraliniz de yüksek oluyor. Rahat uyku uyuyorsunuz iştahınız azalıyor ruh sağlığınız düzeliyor enerjiniz artıyor. Düşük serotonin ise sinirli huzursuz ve depresif ruh hallerine neden oluyor iştahı bozuyor obezite veya anoreksiya bulimia nevroza gibi yeme bozukluklarına yol açıyor.

VÜCUT KENDİ YAPIYOR 

* Serotonin nedir?
Vücut tarafından oluşturulan ve gıdalarda bulunmayan bir sinir taşıyıcısıdır. Vücut serotonini kendisi üretir. Ancak serotonin üretimini destekleyen besinler tüketilerek vücudun serotonin üretmesine katkı sağlanmalıdır.

* Beslenmeyle serotonin hormonu arasında nasıl bir ilişki kurabiliriz? 
Serotoninle insan vücudundaki enerji arasındaki ilişki yumurta ile tavuk arasındakine benzer. Yani ruhsal yönden iyiyseniz iştahınız artabilir ya da azalabilir. Ruhsal yönden kötüyseniz yine iştahınız artabilir ya da azalabilir. İşte bu etkileşim sonucunda insan vücudu mutlaka olumsuz etkilenir. 

SEROTONİNİ YÜKSELTMEK İÇİN SOFRADA DENİZ TUZU KULLANIN
Serotonini dolayısıyla bağışıklık sistemini yükseltmek için yapılacaklar:
* Çay kahve ve kafeinli içeceklerden uzak durun.
* Karbonhidratlı gıdalar serotonini yükseltse de uzun dönemde kilo artışına sebep olabilir. Bu yüzden bol tahıllı olanları kepekli çavdarlı ekmekleri kepekli makarnayı veya bulguru tercih edin.
* B grubu vitaminleri demir çinko betaglukan ve magnezyum takviyesi almaya çalışın.
* Yemeklerde deniz tuzu kullanmak ve bol su içmek de ruh halinizi düzeltmek için gerekli olan mineralleri almanızı sağlar.
* Hindi yumurta badem tavuk soya süt keçi peyniri mandalina muz kakao ve fıstık yemeyi ihmal etmeyin.
* Şeker nişasta alkol ve katkı maddeli besinlerinden uzak durun.
* Yaşadığınız her anın farkına varın. Sağlıklı huzurlu yani kaliteli bir yaşam sürmek için çabalayın.
* Her gün kendinize en az 15 dakika ayırın. Sadece gözlerinizi kapayıp kendi benliğinizin farkına vararak yapabilirsiniz.

SEROTONİN DÜŞÜKLÜĞÜNÜN YOL AÇTIĞI HASTALIKLAR
* Depresyon
* Migren
* Hiperaktivite
* Obezite anoreksiya bulimia nevroza gibi yeme bozuklukları 


* Serotoninin vücuttaki miktarı nasıl değişiyor? 
İnsan vücudundaki serotonin düzeyini çeşitli hormonlar etkiliyor. Örneğin kadın vücudundaki östrojende artma serotonin düzeyinde de bir artışa neden olur. Açlık yorgunluk stres yemek ışık ve ilaçların da serotonin düzeyini düşürdüğü tespit edilmiştir. 

* Serotonin azlığı ya da çokluğu sağlığı nasıl etkiliyor? 
Beyindeki serotonin eksikliği depresyona yol açabilir iştahı bozar ve obezite anoreksiya ve bulimia nevroza gibi diğer yeme bozukluklarına ve uykusuzluğa neden olabilir. Düşük serotonin sinirli huzursuz yapar ve depresif ruh haline sokar. Serotonin yükseldiğinde veya yeterli olduğunda ise; moraliniz yüksek olur rahat uyku uyursunuz iştahınız azalır ve enerjiniz artar. Mesela migren atağından önce vücuttaki serotonin düzeyi yüksek olmakta atak geçtikten sonra da düşmektedir. Ayrıca kalp krizi geçirmiş birçok hastanın depresif olduğu tespit edilmiştir.

* Serotonin eksikliğinden bağışıklık sistemi nasıl etkileniyor? 
İlk ve en önemli etkileşim aslında bağışıklık sisteminde oluyor. Mesela eksik alındığı için depolanmayan protein ya da vitaminler savunma sisteminin iflas etmesine yol açıyor. Alınmayan gıdalar yüzünden savunma sistemi zayıflıyor ve vücut enfeksiyonlara açık hale geliyor.

Serotonin beynin merkezinde bulunan L-tryptophan adındaki bir amino asitten üretilir. 



Serotonin hormonu besinlerde bulunmaz ve başka herhangi bir kaynaktan alınamaz, sadece vücutta üretilebilir. Ancak bazı besinler vücutta serotonin üretilmesine yardımcı niteliktedir.

Özellikle çinko, magnezyum, Omega 3 yağ asidi ve triptofan isminde amino asit içeren besinler serotonin üretimine yardımcı olur.

Beyinde serotonin maddesi salgılandığında kan damarları kasılarak daralır ve serotonin düzeyi düştükçe genişler.

Serotonin hormonu iştah, uyku düzeni, ruh hali gibi birçok fizyolojik ve duygusal durum üzerinde etkilidir. Serotonin düşüklüğü depresyona, fazlalığı ise anksiyete bozukluklarına neden olabilir.

İnsan vücudundaki serotonin düzeyi birçok şeyden etkilenir. Yediğimiz yemekler, kullandığımız ilaçlar, içinde bulunduğumuz durum, stres, yorgunluk ve açlık gibi faktörler vücuttaki serotonin düzeyini düşürür veya yükseltir.

Serotonin düzeyini düşüren faktörler

* Stres
* Kan şekerinin düşmesi
* Regl döneminde östrojen hormonunda düşüş

Serotonin düzeyini yükselten faktörler

* Kadınlarda östrojen hormonunun artması
* Oksijen
* Süt, hindi eti gibi triptofan içeren gıdalar
* Çikolata, portakal gibi amin içeren gıdalar
* Egzersiz
Dijital Hayat İpuçları

KATEGORİLER

BİZİ TAKİP EDİN

CHIP-TVTüm Videolar