Windows Vista profesyonel kullanım alanında

CHIP Online Vista'nın profesyonel alanda kullanıma has yeni özelliklerini mercek altına aldı...

Profesyoneller için Vista

Birçok tüketici Windows XP ile çalışmaya devam ediyor ve bundan memnun. Aynı strateji firmalar için de geçerli fakat Vista'nın bazı yeni özellikleri firmalara cidden avantaj sağlayabiliyor. CHIP Online Vista'nın profesyonel alanda kullanıma has niteliklerini gösteriyor.

Windows Vista'ya geçiş yapmak yahut en iyisi XP'de kalmak: Firmalar için cevap vermesi son derece güç bir soru. Microsoft ikilimde kalanlar için beş argümana dikkat çeken bir broşür bile yayımladı:

1. Daha yüksek güvenlik ve geliştirilmiş veri koruması
CHIP Online Yorumu: Bazı istisnalar dışında doğru. Kullanıcı Hesabı Denetimi ve Bitlocker sürücü şifreleme aracı her halükârda XP'nin sunamayacağı çok gelişmiş özellikler. Fakat birçok büyük firmada XP yüklü bilgisayarlar da sınırlı haklarla çalışabiliyor. Şifreleme işi ise TrueCrypt gibi açık kaynak kodlu yazılımlarla halledilebiliyor.

2. Notebook'lar için daha gelişmiş destek
CHIP Online Yorumu: Doğru değil. Evet, Vista daha fazla ince ayar sunan bir güç yönetimine sahip ama uygulamada Vista'lı notebook'lar XP'li olanlardan daha yüksek performanslı değil.

3. Üretkenliği arttırıyor
CHIP Online Yorumu: Doğru değil. Üretkenlik XP yüzünden düşmüyor ve Vista sayesinde de artmıyor. Sadece Windows Toplantı Alanı (Windows Collaboration) ufak çalışma grupları için iyi bir argüman olabilir.

4.Daha hızlı dağıtım sayesinde yatırımın geri dönüşünde artış sağlıyor
CHIP Online Yorumu: Vista'nın dağıtım süreci XP'ye nazaran çok daha basit. Tabi ki, uzun süredir XP kullananlar büyük bir sürüm yükseltme engeliyle karşı karşıyalar.

5. Teknik destek ve yönetim maliyetlerini düşürüyor
CHIP Online Yorumu: Ancak kapsamlı olarak Windows Server, Sharepoint ve Exchange gibi Microsoft hizmetleri kullanıldığı sürece geçerli.

CHIP Online adaptasyon sürecinden yeni Yerel Grup İlkesi Düzenleyicisi, Bitlocker ve Windows Toplantı Alanı'na kadar Vista'nın profesyonel kullanım alanına giren tüm özelliklerini gösterecek.

Vista-Dağıtımı öncesinde bunlara dikkat edin

Vista-Dağıtımı öncesinde bunlara dikkat edin
Dört farklı sürüm: Lisans maliyetleri sürümden sürüme değişiyor. Firmalar için en uygunu "Business".

Vista'ya geçiş yapmak isteyenler öncelikle bir değişim stratejisi hazırlamalı. Bir kontrol listesi sizi başarıya götürecektir.

İlk önce geçiş süreci (adaptasyon) için ortaya çıkacak olan maliyetleri hesaplamalısınız. Yapacağınız hesaplamalarda şu unsurların bulunmasına dikkat edin: Vista lisans maliyetleri ve programlar için yeni lisans maliyetleri. Önemli: Masa başına ne kadar maliyet düşüyor? Bir diğer önemli nokta ise çalışanların eğitimi ve katılımı. Kaç saatlik eğitim ön görüyorsunuz ve bir eğitim-saatinin maliyeti ne kadar olacak? En bariz maliyet olan masaüstü-geçiş-sürecinin kendisini unutmayın. Burada kaç adet işletim sistemi imajına ihtiyaç duyacağınızı, kaç kurulumun gerekeceğini ve bir imajı oluşturmanın ne kadar süreceğini öğrenin. Ayrıca bir imajı farklı çalışma grupları için uyumlaştırmayı da planlarınıza dâhil etmelisiniz.

"<strongDört farklı sürüm: Lisans maliyetleri sürümden sürüme değişiyor. Firmalar için en uygunu "Business"." class="alignright" />Dört farklı sürüm: Lisans maliyetleri sürümden sürüme değişiyor. Firmalar için en uygunu "Business"." class="alignright" />Dört farklı sürüm: Lisans maliyetleri sürümden sürüme değişiyor. Firmalar için en uygunu "Business"." class="alignright" />Tüm programlar çalışıyor mu?
Vista artık uyumsuz program sürprizi verecek kadar yeni değil. Standart programlarda üretici firma size yazılımın Vista altında çalışmaması için çok iyi sebepler göstermeli. Daha önemlisi önceden geliştirdiğiniz, kendinize has çalışmaların veya kullanılan branş-yazılımlarının uyumlu olmasıdır. Bu aşamada yazılım testleri için zaman ayırmalısınız. Eğer programlar çalışmazsa uygun yedeği el atında bulundurmalısınız. Yenisini geliştirmek için ortaya çıkacak maliyetleri veya yeni bir sürümü satın almayla ortaya çıkacak maliyetleri tahmin etmeye çalışın. Microsoft, kullandığınız programların Vista'da da çalışıp çalışmayacağını gösteren Application Compatibility Toolkit 5.0 aracını sunuyor.

"<strongDört farklı sürüm: Lisans maliyetleri sürümden sürüme değişiyor. Firmalar için en uygunu "Business"." class="alignright" />Dört farklı sürüm: Lisans maliyetleri sürümden sürüme değişiyor. Firmalar için en uygunu "Business"." class="alignright" />Dört farklı sürüm: Lisans maliyetleri sürümden sürüme değişiyor. Firmalar için en uygunu "Business"." class="alignright" />Donanım altyapısı uygun mu?
Konu donanım kaynakları olunca Vista, XP'den daha açgözlü. Çoğu durumda eskiyen donanımı değiştirmeniz yeterli oluyor. Zaten düzenli aralıklarla PC değişimi yapıyorsanız Vista başlangıcını yeni cihazlar ile yapmanız daha uygun olacaktır. Her halükarda kaç PC'nin değiştirilmesi gerektiğini bilmelisiniz. Dikkat edin: Vista en az 512 MB sistem belleğine ihtiyaç duymasına rağmen en iyi 1 GB RAM ile beraber çalışıyor. Ayrıca sistemin kurulacağı disk bölümü de 20 GB'ın aşağısında olmamalı.

Dağıtım sürecini planlamak
Başarılı bir dağıtım planı gereksiz aksama sürelerini minimuma düşürür. Ancak bu şekilde pürüzsüz bir geçişi garanti altına alabilirsiniz. Geçiş sırasında masaüstü PC'lerin kullanım dışı olacakları süreleri planlayın. Küçük işletmelerde Vista'yı tek tek her bilgisayara kurabilirsiniz. 10 PC'den sonrasında ise bu metot pratikliğini kaybediyor. Daha fazla bilgisayara sahip olan işletmeler ağ-kurulumu imkânlarına yönelmeliler. Bu kurulumlarda Vista merkezi bir sürücü (DVD-sürücü, ağ klasörü) tarafından dağıtılır. Ağ kurulumu metodu daha az zaman ister ama daha iyi bir planlamaya ihtiyaç duyar. Ayrıca şu da mümkün: Vista'yı yeni imaj tekniği sayesinde otomatik olarak dağıtabilirsiniz. Bu iş için gerekli tüm araçlar Windows Otomatik Yükleme Setinde mevcuttur.

Yeni Grup İlkeleri oluşturmak

Yeni Grup İlkeleri oluşturmak
Her şey kontrol altında: Grup İlkesi Düzenleyicisi ile sistem çapında değişiklikler yapabilir, her kullanıcı için ayrı kurallar koyabilirsiniz.

Yerel Grup İlkesi Düzenleyicisi ile yöneticiler, kullanıcıları ve bilgisayar ayarlarını bir merkezde kontrol edebiliyor. Bu fonksiyon Vista ile selefine göre çok daha fazla gelişti.

Her Windows Vista sürümü Yerel Grup İlkesi Düzenleyicisine sahip değil. Sadece Vista Business, Enterprise ve Ultimate buna uygun şekilde donatıldı. Zaten bu durum Grup İlkesi Düzenleyicisinin profesyonel kullanım için düşünüldüğünü kanıtlıyor. Fakat fikir yeni değil çünkü Windows 2000 de bir Grup İlkesi Düzenleyicisi sunmuştu. Şu an için yönetim konsolu üzerinden yönetebileceğiniz 2400 grup ilkesi var. Yerel Grup İlkesi Düzenleyicisini "gpedit.msc" komutu ile başlatabilirsiniz.

<strong>Her şey kontrol altında:</strong> Grup İlkesi Düzenleyicisi ile sistem çapında değişiklikler yapabilir, her kullanıcı için ayrı kurallar koyabilirsiniz.Aynı Explorer'da olduğu gibi
Aynı Windows Explorer'da olduğu gibi pencerenin sol tarafında ağaç-dizilimini görüyorsunuz. Dizilim Bilgisayar ve Kullanıcı Yapılandırması şeklinde ikiye ayrılıyor. Bu iki noktadan her birinin Yazılım Ayarları, Windows Ayarları ve Yönetim Şablonları şeklinde alt menüleri var. Önemli: Bilgisayar Yapılandırmasında yapılan değişiklikler tüm kullanıcıları etkiler. Buna karşın Kullanıcı Yapılandırması sadece o an aktif olarak oturum açmış olan kullanıcıyı etkiler. Deneyimli Windows-yöneticileri için Vista altında belirleyici bir değişiklik daha var: Yönetimsel Şablonlar biçimi değiştirildi. Gerçi geleneksel ADM dosyaları çalışmaya devam ediyor ama Vista'nın kendisi ADMX dosyaları kullanıyor. Vista, sayısız ilkeyi sade bir şekilde görüntülemek için farklı araçlar sunuyor. Mesela ilke filtresi gereksiz ilkeleri kapatıyor ve sadece ihtiyacınız olana odaklanmanızı sağlıyor.

<strong>Her şey kontrol altında:</strong> Grup İlkesi Düzenleyicisi ile sistem çapında değişiklikler yapabilir, her kullanıcı için ayrı kurallar koyabilirsiniz.Örnek: USB erişimine kısıtlama koymak
Microsoft, Windows Vista'da güvenlik fonksiyonlarına birçok yenisini ekliyor: Grup İlkesi düzenleyicisi ile USB cihazlara erişim kesin bir biçimde sınırlanabiliyor veya izin verilebiliyor. Cihazı sisteminize takın ve Aygıt Yöneticisinde cihazı seçin. İçerik menüsünden "Özellikler" penceresini açın ve "Ayrıntılar" sekmesine geçin. Özellik listesinden "Donanım kimlikleri" maddesini seçin. İlk satırı bir metin dosyasına kaydedin; donanım kimliğine (ID) sonradan ihtiyacımız olacak. Aygıt yöneticisinde cihazın üzerine sağ tıklayıp "Kaldır" deyin. Windows tuşuna basıp "gpedit.msc" komutunu vererek Yerel Grup İlkesi Düzenleyicisini açın. Bilgisayar Yapılandırması altındaki Yönetim Şablonları'na girip Sistem'i seçin ve Aygıt Yükleme'ye gelin. Aygıt Yükleme Kısıtlamaları klasörüne geçiş yapın. Sağ tarafta ilkeler belirecektir. Burada "Başka ilke ayarları tarafından açıklanmayan aygıtların yüklenmesini engelle" ilkesini seçin ve içerik menüsünden etkin hale getirin. Aynı işlemi "Yöneticilerin Aygıt Yükleme Kısıtlaması ilkelerini geçersiz kılmasına izin ver" ilkesi ile yapın. Düzenleyiciyi kapatın, bir komut satırı açın ve "gpupdate /force" komutunu verin. Son olarak ilke düzenleyicisinde aynı noktaya gelip "Bu aygıt Kimliklerinden herhangi biriyle eşleşen aygıtların yüklenmesine izin ver" ilkesini etkinleştirin. Listeye ise izin verilen USB belleklerin donanım kimliğini kopyalayın.

Gömülü şifreleme

Gömülü şifreleme
Sistemde mevcut:Bitlocker ile ilgili araçları Denetim Masasında bulabilirsiniz.

Sabit diski tamamen şifrelemek isteyenler Vista ile ekstra bir program satın alma derdinden kurtuluyor. Bitlocker sistemle bütünleşik olarak geliyor ve SP1'den bu yana sadece sistem bölümlerini şifrelemekle yetinmiyor.

Bir iş-laptop'u için şifreleme mecburi olmalıdır. Sebep: Firmalar 2000 dolarlık bir laptop kayboldu diye batmaz. Genellikle en büyük kayıp cihazda kayıtlı olan verilerdir. Vista'nın Bitlocker özelliği işletim sistemini disk bölümünü tamamen şifreleyebiliyor, hatta SP1'den bu yana diğer disk bölümleri de bu kapsama dâhil.

Vista'yı birkaç adımda hack'lemek
Önünde bir notebook olan herhangi birisi bir Live-CD ile sistemi başlatıp şifre kırıcılar ile saldırı yapabilir. Kırma işlemi birkaç saniyeden uzun sürmüyor. Fakat komple disk şifreleme sonrasında hırsız, bir veri salatasından daha fazlasını göremez. Bitlocker işletim sistemi sürücüsünü (Volume) tamamen sektör bazında şifreler ve SP1'den bu yana diğer disk bölümlerindeki verileri de koruma altına alır. İyi tarafı: Sanal bellek dosyası (Paging File), bellek kopyaları (Hibernation File) ve sistem dosyaları da şifreleniyor. Eğer şifrelenmiş sürücüye üçüncü parti yazılımlar kurulursa Bitlocker bunları da kendi çatısı altında koruyor (Umbrella Protection).

<strong>Sistemde mevcut:</strong>Bitlocker ile ilgili araçları Denetim Masasında bulabilirsiniz.Ön hazırlıkları yapmak
Bitlocker'ı kullanmak için en az iki bölüme ihtiyacınız var. Bunlardan ufak olanı en az 1,5 GB boyutunda ve aktif olmalı. Bu bölüme Vista'nın önyükleme yöneticisi (Bootmanager) ve şifrelemeyi gerçekleştiren başlangıç dosyaları depolanır. Yöneticiler için ek bilgi: Bu sürücü şifreli değildir. Başlangıçta sabit diskleri şifreleme için hazırlamak çok karışıktı fakat artık farklı yollar var. Yöneticiler için ya komut satırı veya BitLocker Sürücü Hazırlama Aracı anlam taşıyor. Güzel bir yan etki: Araç sayesinde sabit diski komple yeniden bölümlendirmeye gerek kalmıyor.

<strong>Sistemde mevcut:</strong>Bitlocker ile ilgili araçları Denetim Masasında bulabilirsiniz.TPM yok ama USB bellek var
Bitlocker TPM yongası (Trusted Platform Module: Güvenilir Platform Modülü) ile beraber çalışıyor. Bu şifreleme yongası şifreyi kaydediyor ve sabit diski şifreleme ve şifresini açma görevlerinden sorumlu oluyor. Fakat her notebook'ta TPM yongası yok. CHIP Online bu yüzden alternatif olarak her PC başlangıcında sisteme takacağınız bir USB belleği tavsiye ediyor. Bu iş için Grup İlkesi Düzenleyicisini açın (gpedit.msc) ve şu klasöre geçin: "Bilgisayar Yapılandırması/Yönetimsel Şablonlar/Windows Bileşenleri/BitLocker Drive Encryption". Sonra şu maddeyi açın "Denetim Masası: Gelişmiş başlangıç seçeneklerini etkinleştir". Açılan pencerede "Etkin" noktasını işaretleyin. Sonra da "Uyumlu TPM olmadan BitLocker'a izin ver" seçeneğin yanındaki kutucuğa tik atın. Sonrasında Uygula ve Tamam'a basın.

İyi bir grup çalışması için Windows Toplantı Alanı

İyi bir grup çalışması için Windows Toplantı Alanı

Vista ile daha verimli çalışma eşittir "Windows Toplantı Alanı". CHIP Online bu özelliği detaylı bir şekilde inceledi.

İyi bir grup çalışması için Windows Toplantı AlanıMicrosoft'a göre profesyonel olarak bir takımda çalışmak için bir Office SharePoint-Server kurmanız gerekiyor. Anlık toplantılar veya ev kullanımı içinse Windows Toplantı Alanı da hazır olmalı. Bu sayede dokümanlar, programlar ve masaüstleri birden çok kullanıcı için hazır hale geliyor. Önemli: Sürecin gerçekleşmesi için her kullanıcının Basic sürümü dışında herhangi bir Vista sürümü kullanması gerekiyor. Sonrasında ise birkaç fare tıklaması ile sanal bir buluşma hazırlayabilirsiniz.

İyi bir grup çalışması için Windows Toplantı AlanıKullanım Örneği 1: Herkesin izleyebileceği bir sunum
Bir podyumda durup sunum gerçekleştirmektense Windows Toplantı Alanı, sunumu her izleyicinin notebook'una taşıyabilir. Avantaj: İnteraktif demolar geliştiren kişiler normal bir sunum yerine çok daha canlı bir konferans gerçekleştirebilir.

Kullanım Örneği 2: Yedekleme için USB bellek
Bu işi yapmış olanlar bilir: Sunumun sonunda büyük bir veri alışverişi söz konusu olur. Genellikle bu iş için elden ele dolaşan bir USB bellek kullanılır. Daha kolayı ise Windows Toplantı Alanı üzerinden gerçekleşiyor. Araç sayesinde kullanıcılar birlikte dokümanlar üzerinde çalışabilir, yerel kopyalar oluşturabilir ve değişiklikleri diğer katılımcılara ulaştırabilirler.

Hızlı kurulum
Bağlantı kurulumu çok kolay. "Windows Toplantı Alanı" programını açın ve hemen işe koyulun: Bir kurulum sihirbazı sizi yapılandırma boyunca destekliyor. "Yeni Toplantı Başlat" ifadesine tıklayın. Sonrasında ise diğer katılımcılar tarafından görülecek ismi belirleyin. Buluşmayı ayarlayan kişi (organizatör) oturum için gerekli şifreyi katılımcılara yollayıp onları oturuma davet edebilir. O an çevrimiçi olanları "Yakınımdaki kişiler" menüsünde görebilirsiniz. Ayrıca iş arkadaşlarınızı e-posta yoluyla davet edebilirsiniz. Potansiyel katılımcıların e-posta davetiyesini aldığında sadece buna tıklayıp organizatör tarafından belirlenmiş şifreyi girmeleri yeterli oluyor.

Okuyucu Yorumları