EKRAN KARTI PERFORMANS ARTTIRMA YOLLARI!

sarso
25-06-2009, 22:31   |  #1  
OP Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 0
190 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Kas 2008

Daha Performanslı ve daha Hızlı bir ekran Kartınız olsun ister misiniz?Hemen hepimizin bilgisayar almaya kalktığımızda ilk seçtiğimiz parçalardan biri de ekran kartıdır.Hele bir de oyun tutkunu iseniz daha sonra işlemci, bellek ve sabit diske bakarak bilgisayarımızın parçalarını seçmeye çalışırız.Ekran kartlarımızı daha çok nasıl hızlandırırız veya performansını artırırız işte bu makalemizde incelemeye çalıştım.Ve geçenlerde oyun aldınız  yüklediniz oda nesi oyunu pcniz yavaş çalıştırıyor şimdi yenisini almak yerine bazı yolları kullanarak performans artırabilirsiniz. Umarım keyifle okursunuz.

Ekran kartınızı beş değişik şekilde hızlandırabilirsiniz.
Birincisi yol

Ekran kartınızı da overclock etmek isteyebilirsiniz.Bunu da yapmak için çeşitli yollar var.Kartınıza göre değişen Ati yada nvidia.Çeşitli programlar ile ekran kartlarınıda overclock etmek mümkün.Ati kartlar için ati tool gayet kullanışlıdır
Ekran kartını O/C yapmak.Bir ekran kartını standart hızının üzerinde çalıştırmak için iki farklı yöntem kullanılabilir. Bunlardan ilki grafik işlemcinin hızını artırmak, diğeri ise kart üzerindeki bellek modüllerini hızlandırmaktır. Yani işlemciler için baş vurulan yöntemler, teorik olarak ekran kartları için de geçerli. Ancak pratikte, aralarında çok büyük farklar olduğu da açıkça ortada.
Overclock işlemi için, herşeyden önce özel r0;tweakr1; yazılımlarından (Riva Tuner ya da Rage 3D gibi) birisine sahip olmanız gerekli. Bu tip yazılımlar, sürücülerde bulunmayan bazı ayarların ortaya çıkmasını sağlarlar. Örneğin çekirdek hızını ve bellek hızını değiştirmemizi sağlayan ayarlara, bu yazılımların yardımıyla ulaşabiliriz. r0;Tweakr1; yazılımlarını, internet üzerinde yapacağınız küçük bir arama sonucunda ücretsiz olarak sabit diske indirmeniz mümkün.

Aşağıdaki programlardan kartınıza uygun bir program kullanarak ekran kartınıza hızaşırtma yapabilirsiniz.
a) -ASUS SmartDoctor
Asus tarafından, Asus grafik kartları için geliştirilen SmartDoctor ile grafik kartınızın AGP Power Level Monitoring, Overheated protection, Smartcooling technology, Manual Overclocking, Fan RPM Monitoring gibi özelliklerden yararlanabilirsiniz...


-ATI Tray Tools
ATI Radeon işlemcili ekran kartlarının en derin özelliklerine erişmek için yetenekli bir yardımcı olan ATI Tray Tools ATI Radeon işlemcili ekran kartları için çok iyi bir overclock ve ince ayar uygulaması için ATI Tray Toolsu kullanımına bakalım.

Ati tool'u sistemimize kurduktan sonra çalıştırdığımızda karşımıza programın gördüğünüz arayüzü çıkıyor.Normalde ekran kartların değerleri default değerlerinde ve bunu overclock etmek için hem ram hemde core-gpu (çekirdek)hızlarını yükseltiyoruz.Tabi bunuda aynı cpu overclock'undaki gibi yavaş yavaş deneyerek yapıyoruz.

c) -RivaTuner
ATI ve NVIDIA işlemcili ekran kartlarına ince ayar ve overclock için kullanabileceğiniz RivaTuner,

Nvidia kartlarda da çeşitli programlar var.Riva tuner,coolbits vs.gibi. Ben en pratik olanından bahsedeceğim.Yani coolbits'den.coolbits bir reg dosyası olup üzerine tıklandığında windowsumuzun (registry) kayıt defterine yerleşince nvidia ekran kartı sürücümüzün ayarlar bölümüne


Clock frequencies adı altında bir seçenek eklenecek.Buradan ram ve core hızlarını ayrı ayrı ayarlamamız mümkün.
Coolbits size yeterli gelmeyebilir.O zaman farklı programlar deneyebilirsiniz.

d)-PowerStrip,
Ekran kartlarına overclock ve ince ayar yapmak için vazgeçilmez yardımcımız olan PowerStrip.
Daha başka programlarda elde edebilirsiniz.

İkinci bir yol:
Güncel driverlerini kullanmak.Güncel sürücüleri kullanmamın faydası hem ekran kartınınzı hızlandırır hem de bazı oyunlarda sorunlarınız varsa giderir veya oyunlarda size fazladan ferformans ve hız sunar. Burada dikkat etmeniz gereken bir durum var yeni driverleri yüklemeden önce eski sürücüleri muhakkak bilgisayardan kaldırın.

Kartınızın yanındaki CD'den çıkan sürücülerin satın aldığınız anda bile modası geçmiş olacaktır. Sonuç olarak kartla beraber evinize geldiğinizde, en yeni sürücüleri internetten indirip kurmanızı öneririz. Yeni oyunların özellikle eski sürücülerle sorun çıkarma huyları vardır. Aynı durum Microsoft DirectX için de söz konusudur ve güncel sürümünün kurulu bulunması gereklidir. Aslında yeni oyunlar artık geçerli olan DX kurulumunu da beraberlerinde sunuyorlar.

Üçüncü Yol

Çizim işlemcisinin hangi DirectX kuşağını desteklediği.

Ekran kartınız hangi directx destekliyorsa o directx kullanmak.Ekran kartınız son model bir kart ise sizde en son directx programını kullanmalısınız. Kartın DirectX desteği tarayıcıları kullanabilme yeteneğini belirliyor ve DirectX kuşağı yeniye geldikçe tarayıcıların daha karmaşık hesapları yapabilmesine olanak tanınıyor.

Şurası önemli ki, bir oyunun görüntülerine yalnızca kullandığı DirectX sürümüne bakarak değer biçemezsiniz. Örneğin, günümüzde kullanılan birçok etkiyi DirectX 8 tarayıcılarla yaparsanız, en üst düzey bir ekran kartı bile dizleri üstüne çökebilir. Oyun geliştiriciler olabildiğince düşük DirectX sürümlerini kullanarak daha geniş bir alıcı kitlesini kapsayabiliyorlar. Bir tarayıcı modelinin ne kadar hesaplama gücü gerektireceği her şeyden önce karmaşıklığına bağlı. Son olarak tüm kartların geriye doğru tam uyumlu olduğunu belirtelim. İleriye doğru uyumluluk konusunda ise tek sorun tepe (vertex) tarayıcılarda çıkıyor ve eğer olanaklıysa bunlara ilişkin hesaplamalar bilgisayarın merkezi işlemcisine (CPU) yaptırılıyor; ve ne yazık ki çok yavaş oluyor.

Genel anlamı ile ifade edecek olursak, DirectX programlarla (uygulamalar ve oyunlar) ile grafik kartınızı çalıştıran driverlar, ses ve diğer bilgisayar donanımları arasındaki bağlantıyı sağlayan bir arayüzdür. DirectX, 3D rendering (nesnelerin yüzeyinin doku ile örtülmesi ve bunlara renk, gölge ve tonlama verilerek gerçekçilik kazandırılması işlemi), video playback, capture, TV görüntüleme uygulamaları, joystick ve mouse arayüzleri, çoklu oyunlar ve daha fazlası gibi birçok önemli fonksiyonu yerine getirmektedir.

Mesela multiplayer bir oyun yapmaya çalıştığımızı düşünelim,eger DirectX kullanmazsak bilgisayarlar arasındaki iletişimi sağlayacak kodu da bizim yazmamız gerekir. Bu fazladan efor demek olur,ve de hata olasılığını artırır. Burada DirectX herseyi bizim yerimize yapar gibi de düsünmemek gerekir, ancak isleri önemli bir biçimde hafiflettiği ortadadır. DirectX bilgisayarın grafik donanımına doğrudan erişir,bu da uygulamalarımızın çok daha hızlı işlemesini sağlar.

Directx kullanmak .Basitçe tarayıcılar bir etkiyi matematiksel olarak tanımlıyor. Örneğin bir taşın ıslak görünmesini istiyorsanız, parlaklık etkisini, yansımaları, aydınlanmayı ve diğerlerini tanımlayan bir tarayıcı yazmanız yeterli. Çizim işlemcisi bu etkileri gerçek zamanlı hesaplamak için tarayıcıyı kullanıyor.

Geçmişte taş dokusunun üzerine, yeni bir yapay doku yerleştirerek yalancı yansımalar ve göz aldatmacasıyla tüm etkiler verilmeye çalışılıyordu. Elbette bu yeterince gerçekçi görünmüyordu. Günümüzde bu etkiler yüksek düzeyde gerçekçilikle yaratılabiliyor. Kısacası tarayıcılar her oyuna büyük oranda gerçekçilik ekliyorlar. Konu oldukça karmaşık olduğundan nasıl çalıştıklarına ilişkin en önemli noktaları açıklamakla yetineceğiz.

Şu DirectX kuşakları konusuna geri dönelim.

DirectX Teknolojisi: Ekran kartları büyük bir hızla gelişiyor ve hemen her kartın farklı özellikleri var. Programcıların da her kart için ayrı kod yazmaları mümkün olmadığına göre bütün kartların ve yazılımın anlaşabileceği ortak bir platforma ihtiyaç var. İşte bu boşluğu API (Application Programming Interface, Uygulama Programlama Arayüzü) dolduruyor. API, uygulamalarla onları çalıştıran donanımın anlaşmasını sağlıyor. Programlar kodlarını direk donanıma aktarmadan standart biçimde API`ye aktarıyorlar. Ekran kartının sürücü yazılımı da API`den aldığı bu standart kodları kartın kullanabilceği şekle çevirip karta ulaştırıyor. Oyunlarda en sık kullanılan iki API OpenGL ve Direct3D`dir.

DirectX 7 Sınıfı

<![endif]>
Battlefield 1942 oyunu tümüyle DirectX 7 temeline oturuyor. Dokuların (texture) çok akıllıca kullanımıyla geliştiriciler oyun motorundan sonuna kadar yararlanmışlar, ama örneğin yaratılan dünya oldukça durağan ve değişken aydınlatma (dynamic lighting) kullanmak olanaksız. Bir başka ünlü DX7 oyunu ise Counter-Strike.

Quake 3 (OpenGL), Unreal, ve görece olarak yakın tarihli Battlefield 1942 gibi oyunlar bu kuşağa dayanıyor. Neredeyse tüm etkiler basit dokular kullanılarak oluşturulmuş. Dönüşüm ve aydınlatma (transformation and lighting,T&L) dışında bu kartlar programlanabilir değiller. Aslında bu dönem çizim işlemcilerinin bazıları, örneğin Intel'in tümleşik i865G veya ST Micro'nun Kyro II'si, donanımsal T&L desteği barındırmıyorlar.

DirectX 8 Sınıfı

<![endif]>
Unreal Tournament 2003 birçok DirectX 8 tarayıcı etkisi kullanıyor. Sonuç olarak oyunun görüntüleri daha eski oyunlardan daha iyi ve oyun içindeki dünya oldukça canlı duruyor.

Çizim işlemcileri DirectX 8'den başlaforbidden programlanabilir duruma gelidiler. Burada dikkate alınması gereken iki etki var; tarayıcılar tarafından yapılan nokta (pixel) ve tepe (vertex), yani geometri hesaplamaları. DirectX 8'e birleşik birkaç farklı tarayıcı modelleri (SM) var ve farklı düzeylerde programlanabilirliğe sahipler (Nokta Tarayıcı (PS) 1.0, 1.1 ve 1.2 - DirectX 8, Nokta Tarayıcı 1.4 - DirectX 8.1). Başlarda tarayıcı programlarının karmaşıklığı oldukça sınırlıydı ama yeni tarayıcı modelleriyle beraber karmaşık işlevler arttı. Hem DirectX 8 hem de DirectX 8.1'in paylaştığı bir tek tarayıcı modeli var: Tepe (vertex) Tarayıcı 1.0.

Direct X 9 Sınıfı


Tarayıcıları sürekli kullanan ilk oyun FarCry diyebiliriz. DirectX 9 sağolsun ki, yüzeyler son derece gerçekçi, aydınlatma değişikliklerine güzel yanıt veriyor ve gölgeler inandırıcı geliyor. Oyundaki ortam gerçekten "yaşam bulmuş".

Microsoft'un şu anki 3 boyut API'si DirectX 9, tarayıcı programlamada önceki DirectX 8'den daha fazla özgürlük sunuyor ve daha uzun ve çokça karmaşık tarayıcılar yazılmasına izin veriyor. Aynı zamanda kayar-nokta veri modeliyle de (floating-point data model) ayrıntı hesapları çok daha kesin yapılabiliyor.

DirectX 9 aynı zamanda birkaç nokta (pixel) tarayıcı modeli (SM) de içeriyor. Bunlardan ilki, sonradan SM 2.0a ve SM 2.0b eklentileri yayınlanan, SM 2.0. modeli. SM 3.0 ise Direct X 9.0c ile gelen tümüyle yeni ve en güncel tarayıcı. Şu anda sadece NVIDIA'nın GeForce 6xxx dizisi kartlar SM 3.0 özelliklerini kullanabiliyorlar.

Aklımıza kazımamız gereken bir nokta, giriş düzeyi kartların çoğunun DirectX 9 desteği bulunmasına karşın, düşük işlem güçleri nedeniyle oynanabilir düzeyde resim hızları (frame rate) verememeleri Bazı durumlarda DirectX 9 desteği bazı işlevlerle kısıtlı da olabiliyor. Buna başlıca örnek Intel'in yeni i915G tümleşik görüntülü yongaseti (chipset). Çizim işlemcisi Tarayıcı Modeli 2.0 desteği sunarken (bu yongayı DirectX 9 destekli yapıyor), tüm tepe tarayıcı işlemlerini merkezi işlemci üzerine yıkarak, işlemci üzerindeki yükü çokça artırıyor.

OpenGL

DirectX'ten sonraki en ünlü 3B API'si ise OpenGL. DirectX'ten çok daha uzun süredir ortalarda ve birçok işletim sisteminde de desteği bulunuyor.

DirectX gibi OpenGL de sürekli düzeltiliyor, güncelleniyor ve yetenekleri artırılıyor. Yine DirectX gibi tüm ekran kartları tarafından destekleniyor. Dahası en yeni 3B özellikleri, asıl OpenGL standardında bulunmasa bile, OpenGL Uzantıları (extensions) adı altında eklenebiliyor. Sıklıkla çizim işlemcisi (graphics processor) üreticileri bazı uygulamalar ve oyunlardaki belirli etkileri desteklemek kendi OpenGL uzantılarını sürücülerine ekliyorlar. Çoğunluk eserde DirectX egemenliği sürse de, hala birçok oyun OpenGL için yazılmaya devam ediyor. Bunun en iyi örneklerinden birisi id Software tarafından yayınlanan Texan; hatta birçok başka kuruluş da, kendi eserlerinde kullanmak üzere, id Software'in 3B oyun motorunu lisanslamış bulunuyor..

Özetlersek DirectX 7.0 bize donanımsal T&L hızlandırması desteğini getirdi,8.0 versiyonuyla ise hayatımıza hem piksel hem de geometri seviyesinde programlanabilir shaderlar girdi. Bu programlanabilir shaderlar sayesinde görüntüler gerçeğe daha da yaklaştı. DirectX 9.0 ile bu shaderlar daha da geliştirildi.

Dördüncü Yol
CPU'nuzun ekran kartına dönme süresini azaltabilirsiniz.İşte bunun için de PCI Latency Tool diye bir programdan yararlanabilirsiniz.
PCI Latency Tool
Bu programı kullanıp, grafik kartınızın latency ayarlarını değiştirebiliyorsunuz. Normalde yüksek olan latency değerlerini düşürerek yapabilirsiniz. Mesela 248 olan latency değerini 64 yapıp bazı oyunlarda yaşanan "stutter", yani hareketli görüntülerdeki anlık donmaların önüne geçebilirsiniz. Oyunlarda, disk yüklemelerinden kaynaklanan yavaşlamaları hissedilir derecede azaltabilirsiniz. Program gerçekten işe yarıyor. Burada bahsedilen latency değeri'nin ramlerle ilgisi direkt olarak yok, burada sözü edilen latency degerleri CPU'nun IO devicelar arasindaki iş bölümü icin yaptiği latency degeri gibi bisi, bildigim kadariyla. Yani latency degerini düşürerek CPU'nun ekran kartina daha kısa aralıklarla dönmesi' soz konusu.
Eğer denemek istiyorsanız, bu programı bir deneyin derim. Bu arada ekran kartı ve Mönitor'ün bazı değerlerini değiştirmek için powerstrip programını da kullanabilirsiniz. Ben burada Powerstrip programı ile nasıl yapıldığını anlatmaya çalışayım.

Programı kurduktan sonra aşağıda gördüğünüz gibi options'tan adapters'e giriyorsunuz.

Adapters'ı seçince karşınıza bilgi ekranı gelecek.

İşte Radeon 9700Pro ve latency yani gecikme değeri. Tam 248! 32-64 civarı bir şey beklerken ne bulduk. Devam ediyoruz.

RAID konrtolcüsü ise 96 gecikme süresi almış.

İlk olarak RAID'i 32 ve ekran kartını da 80 yaptım. RAID ile ekran kartı yeni ayarlardan olumsuz etkilenmedi. Siz de kendi değerlerinizi bulmalısınız. Ekran kartı burada kritik, çünkü en yüksek gecikme değeri onda. Ben 80'den memnunum. Siz de bir oyunla benchmark yapın ve önce bu örnekte 248 iken deneyip sonucu kaydedin sonra da 80 ile deneyin. Baktınız FPS düşüyor o zaman daha yüksek bir değer girin; örneğin 120. 8'e bölünebilme şartı var. Bu şekilde hem ses sorununuzu hem de varsa diğer sorunlarınızı çözer hem de ekran kartının performansını fazla düşümezsiniz. Belki de hiç düşmez. Denemeniz gerek. Bir iki FPS için sistemin dengesini bozmak gereksiz.

Şimdi aynı ekranın tamamını görüyoruz. Burada üç yere bakacaksınız. Hepsi işaretli. Önce ayar yapabilmek için sağ alt köşedeki read only yazan kısmındaki işareti kaldırın. Sonra ekran kartına latency yazan yerden yeni değeri girin. Oklardan seçim yapabilirsiniz. Daha sonra diğer kartları görmek için sağ üst köşedeki oklardan diğer kartları seçin ve gecikme değerlerini görün. Fazla olan varsa 32'ye getirin. Bu çözüm nforce2'lerdeki ses sorunlarının da çözümüne katkıda bulunabilir. Nforce2'de APU için gecikme ayarı yok ama belki bu olayla, yaşanan ses sorunlarının ilişkisi olabilir. Denemesi bedava olduğundan bence sorun yaşıyorsanız bir bakın

Evet kısaca ekran kartına overclock'uda anlatmaya çalıştım.Tabi overclock hadisesi sadece bu kadar değil.Sizi ileriki dönemlerde bunlar tatmin etmeyebilirler.O zaman vmod (Voltaj modifikasyonu ) olaylarına da girmek isteyebilirsiniz.Bu farklı bir hadise .Her kartın, her boardun mod şekli farklı.

VMod :Voltaj modifikasyonunu kısaca açıklamaya çalışayım.

Yeni grafik kartlarının piyasaya çıkmasıyla birlikte bir çok kullanıcı bu pazarda kendilerini r0;terkedilmişr1; gibi hissettiler ve belki de bir iki yıl önce aldıkları kartlarına bakakaldılar. Bununla birlikte bir çok bilgisayar meraklısı r0;overclockingr1;i keşfettiler ve bundan da oldukça fayda sağladılar. Kimisi grafik kartlarını suyla soğuturken kimileri de dev alüminyum heatsinkler ve iri bakır soğutucular kullanmayı tercih ettiler. Bazıları da elektrik yardımlı peltierr17;li soğutucuları, chilled water soğutucuları ve de gaz kompresörlü sistemleriyle 0r17;ın altındaki değerlere inerek extreme soğutmaları tecrübe ettiler. Peki insanlar bir overclock stabil olmayınca ne yaparlar? Daha fazla voltaj eklerler! İnsanları işlemcileri ve belleklerine voltaj eklerken görmüşsünüzdür, peki neden ekran kartlarına olmasın? Ekran kartlarına daha fazla voltaj verilerek yapılan O/C işlemine kısaca vmod denir.Voltaj modifikasyonu ile ilgili daha fazla bilgi için alakalı topiklerden takip etmenizi öneririm
Beşinci yol:
Biosta da bu işi yapabilirsiniz. Unutmamanız gereken ilk nokta, ekran kartlarının kendi grafik işlemcilerine ve bellek modüllerine sahip olduklarıdır. Yani bir ekran kartının hızını artırma işlemi CPUr17;dan bağımsız olarak gerçekleşir. Çünkü önemli olan, kart üzerindeki işlemci çekirdeğinin ve bellek modüllerinin hızlandırılmasıdır. Yani bu konunun CPU hızı ya da sistem bellek hızıyla pek bir ilgisi yok. Ama en kolay ve risksiz olnı Windows ortamında program kullanarak yapmaktır.Ekran kartımızın bios dosyasındaki voltaj değerleriyle oynamamız için yazılmış bir program olan nVidia BIOS Modifier,diğer ekran kartı bios editörlerinden farklı olarak,kartımızın işlemcisine verebileceğimiz voltaj seçeneklerinde 1.6,1.7 gibi uç seçenekleri de bulundurması.Çoğumuzun bildiği gibi diğer editörler en fazla 1.4 değerine izin vermekteler.Program bu yönüyle gerçekten harika.
buradan indirebilirsiniz: Linklerin Görülmesine İzin Verilmiyor!
Linki Görebilmek İçin ÜYE OLUNUZ veya GİRİŞ YAPINIZ

Ekran kartı bios'u güncellemek ise normalde hiçbir zaman gerekli değildir. Zaten üreticiler de ekran kartları için resmi bios'lar yayınlamazlar. Ekran kartı bios güncellemeleri genellikle
Sistemi sorunsuz ve optimum performans ile kullanabilmek için öncelikle tüm bileşenler için en güncel aygıt sürücülerini (chipset, ekran kartı, ses, Ethernet, vs.) ve işletim sistemi güncellemelerini yüklemelisin. İşletim sisteminin performans arttırıcı ayarları (gereksiz hizmetleri ve görsel öğeleri devre dışı bırakmak gibi) faydalı olur. Bunların dışında ; sistemin güvenli ve sağlıklı çalışması için kaliteli bir PSU (standart sistemler için en az 300W) ve bileşenlerin fazla ısınmasını önleyecek tarzda soğutma önlemleri de unutulmamalıdır.

Eğer Asus anakart kullaniyorsanız, işiniz daha rahat ve kolay olacak asus anakartların bir özelliği olan PEG Link Mode özelliğini ( Bu özellik asusun bazı anakartlarında var özellikle PCI-e kullananlarda) kullanarak asus ekran kartını sizin yerinize hızlandırabilir.
Biosta Advanced - Chipset Menüsünden PEG Link Mode'yi seçip burada
Auoto (Tavsiye edilen)
Slow
Normal
Fast
Faster
özelliklerinden birini seçip ekran kartınızı hızlandırabilirsiniz.

Altıncı yol

Bir oyundan alınacak performans, yalnızca grafik kartına değil, sistemin bütün bileşenlerine ve bunların birbirleriyle uyumlu bir şekilde çalışmalarına bağlıdır; ancak ekran kartı da 3d uygulamalarda çok büyük önem taşır. Anakart, HDD, ve sisteminizde kullandığınız ram'ler de hayati parçalardır.Bu parçaları iyi seçerseniz ekran kartınızda da işlemcinizde de daha iyi ve hızlı bir performans elde edebilirsiniz.
Ekran kartının ram miktarının onun performansını belirleyeceği ise oldukça çok düşülen bir hatadır. Yukarda saydıklarımızın dışında,Ekran kartının performansını belirleyen ana üç unsur vardır:

Ekran kartlarının performansını belirleyen bazı kriterler var.
1-GPU ile Hafıza arasındaki veri iletim kapasitesi (64bit 128 bit veya 256 bit ise ramlerin veriyolu genişliği, ne kadar yüksek olurs GPU RAM arasında saniyede aktarılabilen veri miktarı o kadar yüksek olur
2-GPU nun çalışma frekansı
3-İş hattı sayısı gibi (İş hattı kavramı aslında basit. Birbirine bağlı görevleri, bekleme yapmadan hızlıca bitirmenize yarıyor yüksek olması demek paralel işlem kapasitesinin artması demek )
Ekran kartlarındaki bu iş hatlarının görevi nedir? Tamamen yazılımdan bağımsız bir özellik midir ? Bir başka değişle, oyunların yazılımsal olarak bu özelliği desteklemesi gerekir mi ?
Yine piksel shader, vertex shader gibi özelliklerde ekran kartlarında bulunuyor. Bunların görevleri kısaca nedir ?

Vertex Shader nedir?

Kısaca hatırlatmak gerekirse ekrandaki 3D cisimlerin yapı hesaplarını DirectX ile birlikte GPU'daki vertex shader motoru yapıyor. Vertexler, yani 3D cisimleri oluşturan üçgenlerdeki köşeler cismin ve dokuların kordinatları ışık bilgisi gibi bilgileri taşır. Vertex shader motoru sayesinde gerçek zamanlı gölgelendirmeler ve gerçekçiliği çok arttıran deformasyon efektleri yapılabiliyor

Pixel Shaderlar nedir?

Pixel shaderlar, pixelleri idare etmek için kullanılan komut setidir.

FSAA Ve AF

FSAA ve AF kısaltmaları 3B oyunlardaki görüntü kalitesini artırma konusunda karşımıza çıkıyor. FSAA kısaltması Tam Ekran Keskinliği Yumuşatma (full screen anti aliasing, full scene anti aliasing) için kullanılıyor ve oyun içindeki 3 Boyutlu cisimlerin kenarlarındaki keskinliği yumuşatmak için kullanılıyor. AF ise Eşyönsüzleştirme Süzmesi'nin (anisotropic filtering) kısaltması ve 3 Boyutlu cisimler üzerindeki dokuların daha az solgun, daha diri ve canlı görünmesini sağlaforbidden görüntü niteliğini geliştiren bir süzgeç. Hem FSAA hem de AF çizim işlemcilerine ağır yük getiriyor; özellikle beraber kullanıldıklarında.

Bu işlevler genellikle görüntü sürücüsü denetim panelinden etkinleştirilip, devre dışı bırakılabiliyor. Bazı oyunlar ise bu ayarları kendi bünyelerinde barındırıyorlar ve başka bir uygulamadan ek ayar yapmaya gerek kalmıyor. Bunun yanında kullandıkları oyun motorunun garip özellikleri nedeniyle bazı oyunların FSAA ile başı derde girebiliyor. Bu tür durumlarda FSAA'nın devre dışı bırakılması daha iyi oluyor, aksi durumda görüntüler bozuluyor.

Temeldeki yöntem aynı olsa da farklı üreticilerin ve farklı kart kuşaklarının arasında tekniğin uygulanma farkları bulunuyor. Daha eski olan veya güncel olup da düşük düzey olan ekran kartlarında FSAA genelde belli sınırlara kadar kullanılabiliyor; ya kartın başarımı bu tür karmaşık işlemler için yeterli olmuyor veya da kullandığı FSAA yöntemi yavaş oluyor veya günün şartlarına uymuyor. Hesap karmaşıklığı ve görüntü kalitesi açısından değişkenlik gösteren, değişik AF yöntemleri de bulunuyor.

FSAA ve AF'nin ikisi de çok fazla işlem gücü ve bellek veriyolu genişliği gerektiriyor. Bu nedenle hem ATI hem de NVIDIA çokça "uygunlaştırılmış" (optimised) yöntemler kullanıyor ve kartlarının hızlarını düşürmeden, görüntü niteliğini iyileştirmenin en iyi yolunu bulmaya çalışıyorlar. En ağır uygunlaştırmalar Eşyönsüzleştirme Süzmesi (AF) konusunda yapılıyor. Sonuç olarak oluşan resim kalitesinde "doğru ve gerçek olması gerekenle", "uygunlaştırılmış" arasındaki fark hissedilmeye başlanıyor. Ne yazık ki pazardaki bu iki büyük oyuncu ölçüm deneylerinde başı çekebilmek için, bu tarz ince ayar yöntemini çok fazla kullanıyorlar. Bunun sonucu olarak farklı sürücü sürümlerinde bile görüntü kalitesi değişebiliyor; hatta aynı ekran kartıyla.

Yedinci Yol

Dual Core CPU yani çift çekirdekli ve 64 bitli işlemciler.Merkezi işlemcinin ekran kartı başarımına bir parça etkisi olur. Her ne kadar çağdaş ekran kartları hiçbir işlem için merkezi işlemciye gereksinim duymasa da, sonuçta işlenmek üzere gönderilecek veri merkezi işlemci tarafından hazırlanmak durumunda. Ek olarak oyundaki yapay zeka ve seslerle de merkezi işlemcinin boğuştuğunu unutmayalım. Hızlı bir ekran kartından sınırlarına kadar yararlanabilmek için yeterli bir merkezi işlemciye de sahip olmanız gerektiğini unutmayalım.

Elbette bu kuramın tam tersi de geçerli - merkezi işlemciniz ne kadar "hızlı" olursa olsun, ekran kartınızın başarımı yetersizse kesinlikle iyi bir sonuç alamazsınız. Aynı durum bilgisayarın belleği (RAM) için de geçerli, yavaş veya kapasitesi az ise yine iyi bir sonuç beklememek gerekiyor. Sonuç olarak ayrı parçaların iyi bir dengeye oturtulması kesinlikle şart. Tek bir zayıf nokta bile bilgisayarınızı topal bırakacaktır. Görüntü arabirimini seçerken iyi ki yanlış yapabilme şansımız yok. Şu anki standart olan AGP 8x verianayolu (bus), gelecek yıllarda yerini PCI Express arayüzüne bırakacak.

Sekizinci yol;
Bu yol biraz zengin işidir paraya dayanan bir yoldur. Paranız varsa yeni çıkan bir ekran kartı alarak ekran kartınızın daha hızlı olmasını sağlayabilirsiniz. Burada da çeşitli seçenekler vardır.

1.Seçenek SLI destekli bir anakart ve yine SLI destekli iki adet ekran kartı alıp kullanmak.

2.Seçenek Bit değeri ve işhatı yüksek bir ekran kartı alıp kullanmak.

Sonuç olarak,Ekran kartlarının gerek performansı hakkında gerekse ekran kartların hızları hakkında ve ekranlar kartlarının kullandığı yazılım ve teknolojiler hakkında size biraz fikir vermeye çalıştım, umarım bu yazıyı okuduktan sonra size faydalı olmuştur.

loganwolverine
25-06-2009, 22:34   |  #2  
Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 0
944 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Nis 2009

güel paylaşımda kimse okumaz hepsini kopyala yaıştır yapmışsın ama yine de sağol güzel paylaşım

sarso
25-06-2009, 22:43   |  #3  
OP Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 0
190 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Kas 2008

eger kartı yetersiz oldugunu düşünen onu güçlendimek isteyen birisi bunu bence okur benim böyle bi şeye şihtiyacım olsa hepwsini okurum

derdani
25-06-2009, 22:53   |  #4  
Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 2
183 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Eyl 2007

Ekran kartınızın normal sürücüsü yerine Omega sürücüsünü indirin -> Gerçek bir performans artışını göreceksiniz


şafak89
26-06-2009, 00:23   |  #5  
şafak89 avatarı
Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 7
2,523 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Tem 2008

omeganın ne farkı var

SüRmenaJ KaOSs
26-06-2009, 03:55   |  #6  
Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 0
2,907 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: May 2009

saol kmse okuyamaz :)

a.ozcan
26-06-2009, 08:52   |  #7  
a.ozcan avatarı
Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 0
1,014 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Haz 2009

Okudum pek yararlı bilgiler yok ama eline sağlık.

Y.İ.Ğ.İ.D.O.
26-06-2009, 10:33   |  #8  
Y.İ.Ğ.İ.D.O. avatarı
Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 14
3,150 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Şub 2009

bazı yerlerini okudum güzel paylaşım ve %85 ini biliyordum zaten :)

Son Düzenleme: Y.İ.Ğ.İ.D.O. ~ 26 Haziran 2009 10:34
erdem barış
26-06-2009, 11:52   |  #9  
erdem barış avatarı
Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 1
1,313 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Mar 2008

bir siteden alıntı yapıtığında sitenin adresini konunun altına belirtmeyi unutma.

Asilyurek
26-06-2009, 13:16   |  #10  
Üye
Teşekkür Sayısı: 0
71 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Nis 2009

tşk etmeyi deneyin o kadar ugrasmıs arkadas. ukalalık yapmanın anlamı yok

SaMaRRa
26-06-2009, 14:59   |  #11  
Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 0
208 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: May 2008

tamamını okumadım ama overclock yaparken eğer fazla yüklenme yapılırsa cpu, gpu gibi modüllerin yanabileceği uyrasını görmedim.(eğer varsa özür dilerim).

tabi birde böyle bir konuya şunuda eklemek gerekli: overclock yaptığınızda o parçayı yapan firmanın garanti ettiğini hız dışına çıktığınız için ürün garantiside ortadan kalkmış oluyor. böyle birşeye kalkışacak birinin bunları göz önüne alması gerekir.(bu tür uyarıları acemi kullanıcılar için yapmak gereklidir)

ama yazı gördüğüm kadarıyla güzel. bu işlem için farklı farklı programların anlatılması iyi olmuş.

erdem barış
26-06-2009, 18:10   |  #12  
erdem barış avatarı
Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 1
1,313 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Mar 2008
Asilyurek
tşk etmeyi deneyin o kadar ugrasmıs arkadas. ukalalık yapmanın anlamı
kopyala yapıştır için teşekkür edemem laf olsun diye cevap yazma kendi yazmış olsa teşekkür ederdim.

AGP
26-06-2009, 18:25   |  #13  
AGP avatarı
Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 0
152 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Şub 2009

Kopyala yapıştırla saygınlık kazanılamaz

tolter
26-06-2009, 20:17   |  #14  
Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 1
1,603 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Haz 2008

Teşekkürler

International Affairs
26-06-2009, 20:54   |  #15  
International Affairs avatarı
Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 3
4,659 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: May 2009

SeN en iyisi bu bilgileri aldığın sitenin ismini yaz oradan okuyalım...

sarso
26-06-2009, 21:56   |  #16  
OP Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 0
190 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Kas 2008

ukala ukala cevap veriyonuz hiç tşk etmeyi bilmiyonuz akşama kadar serverlar kuruyorum brillanta fakrikasının güvenlik uzmanıyım akşama kadar server güvenligini saglıyom serverllar kuruyom bi de geliyom bmöyle saçma sapan yazılar yanıtlar ben bilşmeyen arkadaşlarımızı bilgilendirmek için bu yazıyı koydum buraya belki siz biliyosunuz ama bilmeyenlerde var ve bir çok kişinin dikkatini çekniş bu ayzı 750 800 kişi okumuş.hem ben size teşekkürlerinizi bekliyorum demedim yazımın  altındada yok teşekkür edin diye bişey eleştirilenler siz yazında okuyalım isteyen eder isteyen etmez bilmeyenlerin ögrenmesi için koydum buraya ben biliyosun bari neden giriyosun tıklıyosun.

Son Düzenleme: sarso ~ 26 Haziran 2009 22:09
CoRTeZ_Tr
18-12-2009, 14:05   |  #17  
Taze Üye
Teşekkür Sayısı: 0
19 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Ara 2009

arkadaşlar ekran kartı performans kriterleri ve ekran kartı alınırken dikkat edilmesi gerekenler ile ilgili çok güzel bir yazı buldum incelemenizi tavsiye ederim.


tiky_
26-01-2010, 13:08   |  #18  
Taze Üye
Teşekkür Sayısı: 0
6 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Oca 2010

s.a kardes ben bu ayarı yaptım. ama fps gene 50-60 arası oluyor.

cs 1.6 ya oyuna girdiğimde fps 99-100 ama sw ye girdiğimde 50-60-40 arası oluyor bunu nasl duzeltebilirim. 1.99 cb ram ekran kartı intel YARDIMCI OLRSANIZ SEVİNİRİM ! burdan ulasamassanız [email=alihanozmen@hotmail.com]alihanozmen@hotmail.com[/email]

...... ii günler

tiky_
26-01-2010, 13:12   |  #19  
Taze Üye
Teşekkür Sayısı: 0
6 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Oca 2010

yani intel görüntü ayarlarını filan yaptım grafik özelliklerinden ama fps gene düşük

tiky_
26-01-2010, 14:11   |  #20  
Taze Üye
Teşekkür Sayısı: 0
6 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Oca 2010

katılıyorum sana sarso yazı alıntı olsa bile teşekkür etmeyi bilmelisiniz sonucta bilgi paylasımı yapılıyor neyse bnm sorunu çözmeme yardımcı olrmsnz !!!

özkan_oktay
29-05-2011, 22:21   |  #21  
Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 1
1,357 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Ağu 2009

Abi roman yazmışsınız ya kim okur bunu :D

oppachi
29-05-2011, 23:55   |  #22  
Üye
Teşekkür Sayısı: 0
50 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Eyl 2009
Alıntı: özkan_oktay  
Abi roman yazmışsınız ya kim okur bunu :
 

2 yıl sonra konuyu fortlatmıssın :D

özkan_oktay
30-05-2011, 15:33   |  #23  
Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 1
1,357 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Ağu 2009
Alıntı: oppachi  
 

2 yıl sonra konuyu fortlatmıssın :

2 yıl sonra konuya bakmışsın :D
Ben tarihine bakmadım. Ayrıca yorum her zaman yapılabilir örnek; sen 10 sene evli kaldın diye hanımınla, çok eskidi diyip bırakıyor musun ;D

resdess
16-01-2012, 23:58   |  #24  
Taze Üye
Teşekkür Sayısı: 0
1 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Oca 2012

ya birader adam bi paylaşım yapmış 2012 de cevap yazıyoz ama şunu diyim overlock Pc nizin .... kor yani.

fark etmesenizde zamanla anasını ..iker yani ayrıca şöyle diyimki ekrankartı performansı arttırılması yanlış bişeydir zaten. 1992 yılındaki pc ile 2012 yıındaki pc eşitlenemez İmkaansız bi degerde ölçülemez.

az para vercez ayagına cok paranız gider diyim. saygılıklıca cok oyun manyagısan en son modeli toplarsın 5 yıl sonra zaten bidaha toplamak zorundasın her 5 yılda veya 10 yılda pc niz zaten işe yaramaz olur sebebi günden güne herşey güncelleşir grafik motorları vb. grafik motorundan kastım  oyunlarda ea ubisoft artık gelişmiş motorlar kullanıyo ea frosbite 2 kullanıyor mesela. bunlar da saglam pc gerektirmektedir. hepsi birbiriyle anlaşmalı firimalardır ati nvidia = EA SPORT  Ubisoft =Ati Nvdia Gforce vs vs

shappa
04-02-2012, 22:33   |  #25  
Taze Üye
Teşekkür Sayısı: 0
8 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Şub 2012

bEN bir bilgisayar aldım ama benım parçalarla pek alakam yok oyun tutkunuyum bilgisayarımın parçaları :8 gb ram atı amd radeon  HD 6700 series işlemci intel core i7Cpu 950@ 3.07 ghz 560 gb hard dick