Avrupa Birliği, Apple’ın iki dev hizmetinin daha yakasına yapıştı

AB, Apple Haritalar ve Reklamlar servisleri için "kapı bekçisi" kararı vermeye hazırlanıyor. Şirket, itiraz ederek "Pazarda o kadar büyük değiliz" savunması yapsa da, 45 gün içinde çıkacak karar, Apple'ın Avrupa'daki devasa ekosistemini sarsacak yeni kurallar getirebilir.

Apple’ın iki önemli hizmeti daha, Avrupa Birliği’nin Dijital Pazarlar Yasası DMA kapsamında “kapı bekçisi” (Gate Keeper) olarak değerlendirilme potansiyeliyle karşı karşıya. AB, bu hizmetlerin belirlenen DMA eşiklerini karşıladığına dair şirketten bildirimler aldığını duyurdu. Şimdi AB’nin, Apple’ı bu iki hizmet için de kapı bekçisi ilan edip etmeyeceğine karar vermek için 45 günü var.

DMA kuralları uyarınca, son üç mali yılda 45 milyon aylık aktif son kullanıcıya ve 10.000 yıllık iş kullanıcısına sahip olan hizmetler “kapı bekçisi” olarak tanımlanabiliyor. Bu, hizmetlerin kendi pazarlarında önemli bir etkiye ve kontrole sahip olduğu anlamına geliyor. Apple’ın halihazırda Safari web tarayıcısı, iOS ve iPadOS işletim sistemleri ve App Store gibi bu unvanı taşıyan birkaç ürünü bulunuyor. Bu nedenle şirket, söz konusu hizmetler için sıkı kurallara uymak zorunda ve kendi ürünlerini rakiplerine karşı kayırması veya kullanıcıları kendi ekosistemine kilitlemesi yasaklanıyor.

Apple’dan savunma: “Pazarda büyük bir oyuncu değiliz”

Reuters’ın bildirdiğine göre Apple, AB’ye resmi bir itiraz sundu ve Haritalar ile Reklamlar’ın neden kapı bekçisi olarak değerlendirilmemesi gerektiğini AB ile görüşeceğini bildirdi. Şirket, AB’de Maps hizmetinin Google Haritalar gibi rakiplerine kıyasla çok sınırlı bir kullanıma sahip olduğunu savundu.

Apple ayrıca, kendi Reklam hizmetinin AB'deki çevrimiçi reklamcılık sektöründe büyük bir oyuncu olduğu iddiasını da reddetti. Şirket, hizmetinin Google, Meta, TikTok ve hatta X’in reklam hizmetlerine kıyasla pazarda çok az paya sahip olduğunu söylüyor. Apple yaptığı açıklamada, "Apple Haritalar ve Apple Reklamlar'ın neden kapı bekçisi olarak atanmaması gerektiğini Avrupa Komisyonu'na daha net açıklamayı sabırsızlıkla bekliyoruz” dedi.

Bu süreç, Apple'ın AB pazarındaki gücünün sınırlarını belirlemeye devam ediyor. Eğer AB bu iki hizmeti de kapı bekçisi olarak atarsa, Apple'ın Avrupa'daki işleyişi ve rekabet koşulları üzerindeki baskı daha da artacak.

Sonraki Haber

Forum