Dikkat: 1.0 turbo motorlar trafikte daha fazla yakıyor! Peki ama neden?
Küçük hacimli turbo motorlar kağıt üzerinde ekonomi vadeder, ancak gerçek şehir içi trafikte durum tamamen değişiyor. Dur–kalk yoğunluk, yüksek yük ve sürekli devreye giren turbo, tüketimi beklenenden çok daha yukarı çekiyor.
Küçük hacimli turbo motorlar teoride oldukça verimli görünür. Ancak bu verimlilik, yalnızca doğru koşullarda ortaya çıkar. Şehir içindeki sürekli dur–kalk trafikte ise aynı 1.0 turbo motor beklediğinizden çok daha fazla yakıt tüketebilir. İşte nedeni:
Küçücük bir motorun ağır bir aracı hareket ettirebilmesi için turbo sisteminin fazlasıyla çalışması gerekir. Özellikle dur-kalk trafikte her gaz verişinizde turbo devreye girmek zorunda kalır. Bu sırada motor kontrol ünitesi (ECU), motoru korumak ve istenen torku hızlıca üretebilmek için karışımı zenginleştirir.
Küçük motor, yüksek motor yükü
1.0 litrelik bir motor, tipik bir hatchback veya kompakt SUV için oldukça küçük sayılır. Trafikteki her düşük hızlanma denemesinde motor ciddi bir yük altına girer.
Bu yüksek yük nedeniyle ECU şu adımları uygular:
- Daha fazla yakıt enjekte eder
- Boost’u artırır
- Motoru soğutmak için karışımı zenginleştirir
ve tüm bunlar verimliliği hızla yok eder. Üstelik bu her birkaç saniyede bir tekrarlanır.
Turbo Lag: Sürücüyü daha çok gaza basmaya zorluyor
Turbo çok düşük devirlerde henüz yeterince basınç üretmez. Motorun doğal haliyle torku düşük olduğu için sürücü aracı kaldırmak adına gaza daha derin basar. Bu da zincirleme bir etki yaratır:
- Daha fazla boost
- Daha yoğun yakıt püskürtme
- Kullanım döngüsü boyunca hızla artan tüketim
Bu döngü tüm yolculuk boyunca tekrarlandığında, ortalama tüketim gözle görülür şekilde yükselir. Trafikteki düşük hız ve sürekli hızlanıp yavaşlama döngüsü turbo sisteminin hızla ısınmasına neden olur. Bu “ısı birikimi” (heat soak), emme havasının sıcaklığını artırır.
Gerçek hayatta sonuç ne?
Uzun yolda 1.0 turbo motorlar adeta yakıt cimrisidir. Düşük devirde, neredeyse hiç turbo basmadan ilerlerler. Şehir içindeyse durum tam tersine döner: Motor, aracı her durduğunda yeniden hareket ettirebilmek için turboyu sürekli uyandırmak zorunda kalır. Dolayısı ile şehir içi kullanımı için düşük litreli bir araç yerine elektrikli bir araç daha iyi bir seçenek gibi duruyor.