Elektrikli araçlar için yüksek hızlı kablosuz şarj dönemi başlıyor
Kamu yollarında kablosuz, dinamik şarjı test eden dünyadaki tek deneme Fransa'da yapılıyor. Optimum koşullarda ortalama 200 kW güç sunan bu teknoloji, filo operatörlerinin maliyetlerini, karbon ayak izini ve şarj duraklarında harcanan zamanı sıfırlamayı hedefliyor.
Elektrikli araç teknolojisinde menzil kaygısını ve şarj duraklarında zaman kaybını ortadan kaldırabilecek önemli bir gelişme, Fransa’nın başkenti Paris’in hemen dışındaki küçük bir otoyol bölümünde test ediliyor. Electreon, Gustave Eiffel Üniversitesi ve Vinci gibi önemli ortakların yer aldığı “Charge as you Drive” (“Sürerken Şarj Et”) projesi, dinamik araç şarjının yeni neslini temsil ediyor ve hacimli kablolara ihtiyaç duymadan araçlara güç iletiyor.
A10 otoyolunun 1,5 kilometrelik bir bölümü, yüzeyin altına yerleştirilen özel indüksiyon bobinleriyle donatıldı. Bu sistem, araçlara hareket halindeyken kablosuz enerji aktarımı sağlıyor. Projenin ana yüklenicisi Vinci'ye göre, ilk deneme sonuçları son derece umut verici. Sistem, anlık olarak 300 kW’tan fazla güç ve optimum koşullar altında ortalama 200 kW gibi yüksek bir şarj hızı sunuyor.
Bu denemelere şu anda sadece kablosuz alıcı teknolojisiyle donatılmış bir kamyon, bir minibüs, bir otomobil ve bir otobüs dahil oldu.
Vinci, indüktif şarjlı yol yüzeylerinin geniş ölçekte yaygınlaşması halinde, elektrikli araçlardaki batarya paketlerinin ağırlığının önemli ölçüde azaltılabileceğini belirtiyor. Çünkü araçların A noktasından B noktasına ulaşmak için menzil kaygısıyla büyük bataryalara ihtiyacı kalmayacak.
Şirkete göre, pillerin boyutu sadece aracın otoyolun şarj edilebilen kısımlarına gidip gelmesi için yeterli menzili sağlayacak kadar küçültülebilecek. Bu durum, özellikle ağır elektrikli araçlarda batarya ağırlığını “birkaç ton” kadar azaltma potansiyeli taşıyor. Sonuç olarak, filo operatörleri için maliyetli olan menzil sınırlamaları ve şarj durakları ortadan kalkarken, araç maliyetleri, karbon ayak izi ve malzeme kullanımı da azalacak.
Fransa’daki bu proje, halka açık otoyollarda yürütülen dünyadaki tek deneme olsa da, kablosuz EV şarjı yeni bir kavram değil ve ilk denemeler 2010 yılına kadar uzanıyor. Ancak teknoloji artık kamu yollarına uygulanabilecek olgunluğa erişti. Porsche gibi markalar da statik kablosuz şarjı ticari bir seçenek olarak sunarak bu alana ilgi gösteriyor.
Maliyet ve altyapı engeli
Vinci’nin temel vizyonu, Fransa’daki sera gazı emisyonlarının %16’sından fazlasını oluşturan lojistik ve yük taşımacılığı sektöründeki ağır vasıtaların elektriklenmesini hızlandırmak. Vinci İmtiyazlar CEO’su Nicolas Notebaert, dinamik şarjın kamyonlarda gereken enerji yoğunluğunu azaltarak filo operatörlerini elektrikliye geçişe ikna edebileceğini düşünüyor.
Ancak projenin önündeki en büyük zorluklar maliyet ve altyapı. İndüksiyon bobinleriyle donatılmış yeni yol ağları kurmak veya mevcut altyapıyı bu teknolojiyle yenilemek son derece pahalı bir yatırım gerektirecek ve büyük aksaklıklar yaratabilir. Ayrıca, Vinci kablosuz alıcıların mevcut bir elektrikli araca entegre edilmesinin ve üretilmesinin ne kadar maliyetli olacağı konusunda bir açıklama yapmadı.