Elektrikli araçların bataryası ne kadar hızlı eskiyor? İşte şok edici sonuçlar

Tipik kullanıcı davranışları taklit edilerek yapılan testte, test aracı sık sık %100 şarj edildi ve bekletildi. Uzmanların tavsiyesine aykırı bu kullanıma rağmen, batarya sağlığı bakın ne kadar düştü...

Elektrikli araç teknolojisine geçişte en büyük endişe kaynağı olan batarya ömrü ve kapasite düşüşü, Almanya’nın en büyük otomobil derneği ADAC tarafından yapılan kapsamlı bir testle ortadan kaldırılmış olabilir. ADAC, dört yıl boyunca Volkswagen ID.3 modelini zorlu bir gerçek dünya deneyine tabi tutarak, batarya paketlerinin uzun vadede ne kadar sağlıklı kaldığını araştırdı.

ADAC, 77 kWh kapasiteli VW ID.3 Pro S Tour modelini Mayıs 2021’de teslim alarak, bu aracı yıllık 40.000 kilometreden fazla sürüşe maruz bıraktı. Dört yıllık test süresinin sonunda, araç 172.000 kilometreden fazla yol kat etmişti. Bu süre zarfında, aracın pil sağlığı Bavyera Test ve Teknoloji Merkezi tarafından titizlikle izlendi.

Volkswagen, ID.3 modelinin bataryası için sekiz yıl veya 160.000 kilometre sonrasında orijinal net kapasitesinin en az %70'ini koruyacağı garantisini veriyor. Ancak ADAC'ın test aracı, dört yıl ve 172.000 kilometre sonrasında dahi orijinal net kapasitesinin %91'ini koruyordu. Bu sonuç, aracın garanti kapsamında batarya değişimine ihtiyaç duymayacak kadar sağlıklı bir aralıkta olduğunu kanıtladı.

Yapılan hesaplamalar, test süresi boyunca şarj işlemlerinin %40 oranında hızlı şarj istasyonlarında gerçekleştirilmesine rağmen, ID.3’ün ilan edilen maksimum menzili olan 526 kilometreden sadece 13 kilometre kaybettiğini gösteriyor.

ADAC, testi kasıtlı olarak tipik kullanıcı davranışlarını taklit edecek şekilde yürüttü. Bu, aracın sıklıkla %100 kapasiteye kadar şarj edildiği ve ardından kullanılmadan birkaç gün bekletildiği anlamına geliyor. Oysa ki çoğu EV üreticisi, batarya ömrünü korumak için, araç uzun süre bekleyecekse şarjın %80 kapasitede tutulmasını tavsiye eder. ADAC'ın bulguları, bu zorlayıcı koşullara rağmen bataryanın sağlığının şaşırtıcı derecede iyi korunduğunu gösterdi.

Testte öne çıkan diğer bir detay, ID.3'ün otoyol sürüşünde resmi WLTP menzili olan 526 km yerine sadece yaklaşık 400 km menzile ulaşabildiğiydi. Öte yandan, Volkswagen test süresi boyunca yazılım güncellemeleri yayınladı ve aracın şarj kapasitesini 170 kW'a kadar artırdı. VW, bu yazılımsal iyileştirmelerin özellikle kısa mesafelerde ve 0 ila 5°C arasındaki soğuk kış sıcaklıklarında güç tüketimi ve menzil üzerinde olumlu bir etki yarattığını söylüyor.

Batarya eskimesi endişesi abartılıyor mu?

Gerçek dünyadan elde edilen bu kapsamlı veriler, elektrikli araç bataryalarının bozulmasına yönelik endişelerin sıklıkla abartıldığını ortaya koyan diğer araştırmaları da destekliyor.

İsveçli bir otomobil galerisi, 1.000'den fazla kullanılmış EV üzerinde yaptığı incelemede, hem saf elektrikli hem de hibrit batarya paketlerinin yüksek kilometreye ve yoğun hızlı şarja maruz kaldıktan sonra bile kapasitelerinin %90’ından fazlasını koruduğunu tespit etti. İngiliz kiralama şirketi Arval’ın araştırması ise, ortalama pil sağlığı seviyesinin %93 olduğunu ve 200.000 kilometrenin ardından bile ortalama kapasitenin %90’a yakın kaldığını gösterdi.

Tüm bunlar, birçok ikinci el elektrikli araç için, menzilin sadece birkaç kilometre düşmesi, şarj hızlarının ve verimliliğinin ise büyük ölçüde aynı kalması anlamına geliyor. Arızalanabilecek çok daha az mekanik bileşene sahip olan elektrikli araçlar, bu veriler ışığında, giderek daha güvenilir ve cazip bir ikinci el satın alma seçeneği haline gelebilir.

Sonraki Haber

Forum