Formula E’nin yeni Gen4 aracı sahneye çıktı
Formula E’nin yeni nesil Gen4 yarış aracı hem daha güçlü hem daha verimli; 700 kW’a varan rejeneratif frenleme, yeni Bridgestone lastikleri ve tamamen geri dönüştürülebilir yapısıyla elektrikli motorsporlarında yeni bir dönemin kapısını aralıyor.
Formula E, yeni nesil Gen4 elektrikli yarış aracını resmi olarak tanıttı. İlk bakışta önceki sezonların araçlarına benzese de Gen4 çok daha güçlü, daha geniş ve daha uzun bir tasarımla geliyor. Formula E CEO’su Jeff Dodds’un ifadesiyle araç “çok daha tehditkâr.” En dikkat çekici yenilikler arasında 700 kW’a kadar rejeneratif frenleme, Bridgestone’un geri dönüşü, artırılmış aerodinamik downforce ve tamamen geri dönüştürülebilir bir yapı yer alıyor.
Formula E’nin geçirdiği uzun yolculuk
Seri 2014’teki ilk yarışından bu yana büyük yol kat etti. İlk sezon, araçların yavaş bulunması ve yarış ortasında araç değiştirme zorunluluğu nedeniyle eleştirilmişti. Gen2 ile bu zorunluluk ortadan kalktı; Gen3 daha fazla güç sağladı ve geçici dört çeker kullanımını tanıttı. Mevcut Gen3 Evo, 12. sezonda yarışmaya devam edecek; 2026’nın sonlarında başlayacak 13. sezonda ise Gen4 sahne alacak.
Yeni aracın yarış modundaki gücü 603 hp, bu da Gen3 Evo’ya göre %50 artış anlamına geliyor ve 804 hp’ye (600 kW) ulaşıyor. Karşılaştırmak gerekirse, 2025 F1 araçları batarya doluyken daha güçlü olsa da batarya boşaldığında 536 hp (400 kW) seviyesine düşüyor. Gen4’ün kalıcı AWD sistemi tek koltuklu FIA serilerinde onlarca yıldır bir ilk. Araç 337 km/s azami hıza ulaşarak ilk neslin neredeyse iki katına çıkıyor.
Kalıcı dört çeker, iki farklı gövde seçeneği
Yeni nesilde yüksek ve düşük downforce olmak üzere iki farklı gövde seçeneği bulunacak. Yine de takımların F1’de olduğu gibi rüzgâr tüneli yatırımlarına yönelmesi beklenmiyor; zira en büyük verim yazılım ve güç ünitesi geliştirmelerinden elde edilecek. Gen4 döneminde çekiş kontrolü ve ABS sınırsız şekilde kullanılabilecek. Formula E, yol araçlarıyla teknoloji bağını güçlendirmek istediği için bu sistemlerin önü tamamen açılmış durumda.
Verimlilik ise hâlâ kritik. 55 kWh batarya yarışın tamamını tam güçte bitirmeye yetmediği için araçların ihtiyaç duydukları enerjinin %40’ını yarış içinde geri kazanmaları gerekiyor. Neyse ki Gen4 frenleme sırasında 700 kW’a kadar enerji geri kazanabiliyor; bu da sürücüler için büyük avantaj. Aracın çevresel tarafı da öne çıkıyor. Gen4 tamamen geri dönüştürülebilir malzemelerden oluşuyor ve bileşenlerinin %20’si hâlihazırda geri dönüştürülmüş içerik barındırıyor.
Gen4 şimdiye kadar 8.000 km’den fazla test edildi; bu, bir Formula E sezonunun toplam mesafesinden bile fazla. Takımlar şasilerini teslim almaya başladı ve bir yandan 12. sezona hazırlanırken diğer yandan 13. sezon için aracı tanımaya devam ediyor. Gen4 ile birlikte pistlerin de yeniden değerlendirilmesi gerekebilir. Daha büyük ve hızlı araçlar nedeniyle Londra’daki Excel Arena gibi dar pistler uygun olmayabilir. Ancak verimlilik odaklı yarış formatı korunduğu sürece Formula E’nin karakteristik yakın mücadelelerinin devam etmesi bekleniyor.