Hyundai Ioniq 5 N’de fren tamirine yazılım engeli: Kullanıcılar tepkili
Hyundai Ioniq 5 N sahiplerinin fren tamirine yazılım engeliyle karşılaşması “Tamir Hakkı” tartışmalarını yeniden gündeme taşıdı. Özel yazılım ve ekipman zorunluluğu, tüketicilerin kendi araçlarını onarmasını zorlaştırıyor.
Satın aldığımız ürünleri kendimizin onarabilmesi, hem tüketici hakkı hem de adil kullanım açısından büyük önem taşıyor. “Tamir Hakkı” olarak bilinen bu yaklaşım, hem parça ve tamir işlemlerinin ulaşılabilir olmasını hem de kullanıcıların gereksiz ek maliyetlere mahkûm edilmemesini hedefliyor.
Ancak bir Hyundai Ioniq 5 N sahibi (Reddit’te SoultronicPear) aracındaki rutin bir fren bakımını kendisinin yapmak istediğinde büyük bir engelle karşılaştığını iddia etti: Hyundai’nin yazılım kilidi ve ücretli özel araçları, kendi tamirini yapmak isteyen sürücüleri adeta bloke ediyor.
Fren değişimi için binlerce dolarlık yazılım şart
İddiaya göre sorun, Hyundai’nin “J2534 Diagnostic Tool” adlı Windows tabanlı yazılımından kaynaklanıyor. Bu program hem ücretli bir lisans gerektiriyor hem de yalnızca onaylı özel bir adaptör ile çalışıyor.
Bu adaptörün fiyatı ise yaklaşık 2.000 dolar seviyesinden başlıyor.
Basit bir fren balatası değişimi bile, aracın elektronik park freninin bu yazılım üzerinden dijital olarak devre dışı bırakılıp yeniden ayarlanmasını gerektiriyor. Amazon’da daha ucuz adaptörler bulunsa da, çalışıp çalışmayacağı belirsiz; 200–250 dolar verip denemek bile riskli.
Dahası, Hyundai bayilerinin bile tamir ve teşhis için bu Windows yazılımını kullanmadığı, bunun yerine Android tablet tabanlı başka bir sistemle çalıştıkları belirtiliyor. Yani tüketiciye zorunlu kılınan araçlar, yetkili servisin kullandıklarıyla aynı bile değil.
Gereksiz engeller: Yazılım güncellenmiyor, erişim kısıtlı
Ioniq 5 N sahibi kullanıcıya göre başka sorunlar da var:
Yazılım, yeni nesil araçlarla uyumlu olacak şekilde güncellenmemiş.
Güncelleme yapabilmek için NASTF üyeliği gerekiyor. Bu platform normalde tamirciler ve çilingirler gibi güvenlik sistemlerine erişim ihtiyacı olan profesyonellere yönelik.
Ortalama bir araç sahibinin bu sisteme erişmesi zor, hatta gereksiz.
Mahremiyet sorunları da var
Kullanıcı ayrıca yazılımı kullandığında hem bilgisayarından hem aracından çeşitli verilerin toplandığını, bu konuda herhangi bir tercih sunulmadığını belirtiyor. Yani sadece fren balatasını değiştirmek isterken, aracın tüm verilerinin toplanması gibi fazlasıyla müdahaleci bir süreç yaşadığını söylüyor.
Elektrikli araç sahipliği bu mu olacak?
Bu durum, birçok kişiyi şu soruyu sormaya itiyor:
“Gelecekte araç sahipleri gerçekten kendi araçlarını tamir edemeyecek mi?”
Bağımsız tamirciler de bu trendden endişeli. Üstelik elektrikli araçların hâlâ güvenilirlik konusunda çeşitli sorunları var ve pek çok kullanıcı için kendi bakımını yapabilmek maliyetleri düşürmede kritik bir rol oynuyor.
Federal EV teşviklerinin sona ermesi, tamir zorlukları ve yazılım kilitleri birleşince, elektrikli araçlara geçiş hızının yavaşlaması şaşırtıcı değil.