İkinci el otomobil piyasası hareketlendi: Tüketici artık çok daha seçici
Yılın ilk çeyreğindeki durgunluğun ardından, ikinci el araç alımında yaz aylarıyla birlikte büyük bir değişim yaşanıyor. Uzamanlar, 10 yaş üzeri araçlarda bile aranan şeffaflık ve garantinin önemine dikkat çekerek, piyasadaki yeni dinamikleri ve alıcı davranışlarındaki dönüşümü açıkladı.
Türkiye otomotiv pazarı, yılın ilk çeyreğindeki durağanlığın ardından yaz aylarında hareketlendi. Otomerkezi.net CEO’su Muhammed Ali Karakaş, ikinci el araç alımında tüketicinin daha verimli ve dayanıklı seçeneklere yöneldiğini belirtirken, piyasada erişilebilir ve garantili araçlara olan talebin arttığını gözlemlediklerini ifade etti.
Türkiye otomotiv pazarı, yılın ilk çeyreğinde yüksek faiz oranları ve finansman kısıtlamaları nedeniyle sakin bir seyir izledi. Ancak yaz aylarıyla birlikte sektörde yeniden bir hareketlilik yaşanmaya başladı. Özellikle ikinci el araç piyasasındaki dinamiklerin değiştiğine dikkat çeken Otomerkezi.net CEO’su Muhammed Ali Karakaş, tüketicilerin artık araç alımında "nasıl daha verimli ve dayanıklı bir otomobil alırım" sorusuna yanıt aradığını söyledi. Bu durumun, ikinci el piyasasında erişilebilir, garantili ve düşük kilometreli araçlara olan talebi artırdığını belirtti. Karakaş, Otomerkezi.net'in gözlemlerine göre stok devir hızının ortalama 40 gün civarında seyrettiğini ve iyi hazırlanmış araçların birkaç hafta içinde yeni sahiplerine ulaştığını aktardı.
10 yaş üzeri araçlarda bile seçicilik arttı
Satılan her iki ikinci el araçtan birinin 10 yaşın üzerinde olduğunu hatırlatan Karakaş, artık daha yaşlı otomobillerde bile tüketicinin seçici davrandığının altını çizdi. Karakaş, "Artık 'her araba satılır' dönemi sona erdi. Doğru fiyatlandırma ve şeffaf geçmiş bilgisi ön plana çıktı. Bu nedenle, kapsamlı iç ve dış bakım, garanti ve sertifikasyon süreçlerine yapılan yatırımlara odaklanıyoruz. Amacımız, alıcıyı koruyan güvenilir bir ikinci el ekosistemi oluşturmaktır" dedi.
Faiz oranlarındaki olası bir gevşemenin, kredili araç talebini yeniden canlandırması beklenirken, Karakaş bu dönemi "rasyonelleşme yılı" olarak tanımlıyor. Karakaş, tüketici davranışlarındaki değişime dikkat çekerek, "Tüketici artık 'yeni model' yerine, 'mantıklı ve ihtiyaçlarına uygun araç' arayışında. Biz de bu süreci dijitalleşme ile destekliyoruz. Yeni fiyatlandırma sistemimiz piyasa verilerini gerçek zamanlı olarak takip ederek en uygun fiyatı sunuyor. 2026 yılı hedefimiz, Türkiye'nin tüm illerinde aynı standartta güvenilir ikinci el hizmeti sağlamak. Otomotiv sektörü her zaman inişli çıkışlı bir yapıya sahiptir; ancak müşterisine güven veren kurumlar bu pazarda kalıcı olmayı başarır. Kurumsal alanda da sadece bu güveni sağlayan markaların ayakta kaldığını görüyoruz. Biz de bu güveni, teknolojik yeniliklerle ve hizmet kalitesiyle bir araya getirme çabasındayız" açıklamasını yaptı.