Otomobil üreticileri, Android Auto ve CarPlay'e neden savaş açtı?
Otomobil üreticileri, sürücüleri kendi dahili sistemine alıştırmak amacıyla CarPlay ve Android Auto desteğini sonlandırmaya başladı. Peki ama neden böyle bir yola giriyorlar, kullanıcılar bu duruma ne diyor?
Akıllı telefonların hayatımızın merkezinde olduğu bu dönemde, telefon özelliklerini araç içi sistemlere entegre etmek hayati bir beklenti haline geldi. Çoğu yeni model araçta Apple CarPlay ve Android Auto desteği bulunuyor. Ancak son dönemde, bazı büyük otomobil üreticileri, özellikle iPhone bağlantısı söz konusu olduğunda, bu entegrasyonun zorunlu olmadığını düşünmeye başladı.
Tesla ve Rivian gibi elektrikli araç markaları CarPlay'i hiçbir zaman desteklemezken, General Motors (GM) gibi daha önce destek veren devler ise bu işlevselliği gelecekteki modellerinden tamamen çıkarma planları yapıyor. Bu radikal değişimin arkasında, modern araçların artık navigasyon, sesli komutlar ve diğer araç operasyonlarını kontrol eden çok daha gelişmiş yerleşik sistemlere sahip olması yatıyor. CarPlay bir zamanlar yenilikçi bir çözümken, şimdi birçok dijital sistemden sadece biri haline geldi.
Yine de bu yön değişikliği, sürücüler arasında memnuniyetsizliğe yol açıyor. Tüketiciler, kişiselleştirdikleri ve alıştıkları akıllı telefon arayüzlerini yolda da kullanmaya devam etmek istiyor. Buna karşın bazı üreticiler, CarPlay'in sadece gereksiz olmakla kalmayıp, aynı zamanda aracın kendi teknoloji akışını da bozduğuna inanıyor.
Gemini ve otonom sürüş odaklı yeni yazılım
GM, 2025 yılının sonundan itibaren yeni araçlarında Apple CarPlay veya Android Auto desteğini sonlandıracağını duyurdu. Bu karar ilk olarak elektrikli araç serisinde uygulanacak, ardından benzinli modellere de yayılacak. GM, tüm ihtiyaçlar için sürücülerin araç sistemi ile CarPlay arasında geçiş yapmasını engellemeyi ve kendi yerleşik sistemine güvenmelerini sağlamayı hedefliyor.
Daha da önemlisi, GM kendi sistemi içine Google’ın Gemini yapay zeka teknolojisini entegre etmeye ilgi gösteriyor. Şirket, Gemini'yi 2026'dan itibaren araç içi sistemlerine dahil etmeyi planlıyor. Ayrıca GM, 2028 Escalade IQ gibi modellerde, otonom sürüş yetenekleri için yeni nesil donanım ve yazılım platformunu da devreye sokmayı vadediyor.
BMW neden "CarPlay o kadar önemli değil" dedi?
BMW, CarPlay'i desteklemeye devam etse de, Apple'ın yeni sürümü olan CarPlay Ultra'yı kullanmayacağını açıkladı. BMW'ye göre, topladıkları araç verileri, CarPlay'in sürücüler için düşünüldüğü kadar önemli olmadığını gösteriyor. Veriler, sürücülerin navigasyon konusunda CarPlay yerine BMW’nin kendi dahili sistemini tercih ettiğini ortaya koyuyor.
Rivian ve Tesla gibi EV üreticileri de en başından beri kendi yazılımlarına odaklandı. Rivian, CarPlay desteği sunmanın sürücüleri sürekli kendi sistemi ile CarPlay arasında gidip gelmeye zorlayacağını ve bunun bütünsel bir sürüş deneyimi yaratmayacağını savunuyor. Tesla ise basit Bluetooth tabanlı işlevler dışında telefon sistemlerini desteklemeyerek her zaman kendi araç yazılımına öncelik verdi. Ancak son raporlar, Tesla'nın tam tersi bir yola girebileceğini, elektrikli araçları için CarPlay entegrasyonu üzerinde çalışıyor olabileceğini gösteriyor.
Modern otomobillerin teknolojiyle dolu olduğu açık. Üreticilerin, kendi geliştirdikleri sistemleri üçüncü taraf uygulamalara tercih etmelerini anlamak zor değil. Ancak birçok kullanıcı Apple CarPlay ve Android Auto'ya güçlü bir şekilde bağlı ve artık CarPlay desteği sunmayan bir otomobili satın almak istemiyor. Üreticilerin CarPlay'den vazgeçme hamlelerinin başarılı olup olmayacağını, gelecekteki tüketici tercihleri belirleyecek.