Porsche'den elektrikli araç macerasında U dönüşü
Stratejik bir sapmayla içten yanmalı motorlara yeniden yatırım kararı alan lüks otomobil üreticisi Porsche, dümeni, elektrikli araç teknolojisine şüpheyle yaklaşan eski McLaren CEO'su Michael Leiters'e emanet etti.
Porsche, lüks otomotiv sektörünün elektrikli geleceğe doğru hızla ilerlediği bir dönemde, hatta GTS markasını ilk kez elektrikli araçlara getirmeye hazırlandığı günlerde, stratejik bir U dönüşü yaparak içten yanmalı motorları yeniden merkeze alma kararıyla dikkat çekiyor. Bu kritik süreçte, şirketin dümenine geçecek isim ise elektrikli araç teknolojilerine karşı mesafeli duruşuyla bilinen Michael Leiters.
Leiters, Ocak ayında Porsche CEO'su olarak göreve başlayacak ve şirketin zorlu pazar koşulları ile mali sıkıntılarla mücadelesine liderlik edecek.
Michael Leiters, Porsche'nin başına geçme görevi kendisine verilmeden önce, İngiliz süper otomobil üreticisi McLaren'in CEO'su olarak görev yapıyordu ve lüks araçlarda bataryalı motorlara şüpheyle yaklaştığını açıkça ifade etmişti. Leiters, elektrikli araçların o dönemde "duygusal heyecandan yoksun" olduğunu ve "teknolojinin henüz hazır olmadığını" dile getirmişti.
Ancak Leiters, aslında Porsche için yabancı bir isim değil. 2000'lerin başında Porsche'de üst düzey yöneticilerden birinin kişisel asistanlığını yapmış, aynı zamanda Ferrari'nin teknoloji başkanı olarak da almıştı. Bu özgeçmişi, onu lüks otomobil markaları konusunda hem içeriden hem de dışarıdan bir bakış açısına sahip, "tüm kriterleri karşılayan nadir kişilerden biri" yapıyor. Analistler, Porsche ailesini, Alman kültürünü ve şirketin operasyonel ortamını anlayan, ancak aynı zamanda dışarıdan bir perspektif getirebilecek bir lidere ihtiyaç duyulduğunu belirtiyor.
Karlılıktaki düşüş ve stratejik hata payı
Volkswagen Grubu içinde uzun süre en güvenilir kar kaynaklarından biri olan Porsche, son dönemde mali açıdan zorlu bir süreçten geçiyor. Şirketin araç satışları, Volkswagen'in küresel teslimatlarının ortalama yalnızca yüzde 3,6'sını oluştururken, grubun faaliyet karının neredeyse yüzde 30'unu sağlıyordu. Ancak, özellikle Çin pazarındaki düşüş ve yüksek değer düşüklükleri nedeniyle hisseleri mayıs 2023 zirvesinden bu yana ciddi oranda değer kaybetti. Eylül ayında 2025 yılı için faaliyet kar marjı tahmini yüzde 0-2 gibi oldukça düşük bir seviyeye çekildi.
Eski CEO Oliver Blume yönetiminde elektrikli modellere milyarlarca dolar yatırım yapılmasına rağmen, talep beklenenin altında kaldı ve elektrikli araçlar geçen yıl satılan araçların yalnızca yüzde 12,7'sini oluşturdu. Bu zayıf talep görünümü, Porsche'yi maliyetli değişikliklere zorladı; yeni bir elektrikli SUV planı askıya alındı ve 1,8 milyar avroluk bir değer düşüklüğü kaydedildi. Şirket, bu süreçte en çok satan Macan ve Cayman gibi modellerinin benzinli veya hibrit haleflerini geliştirme kararını durdurma planından geri adım atıyor.
Analistler, Porsche'nin "Dieselgate" skandalının ardından elektriğe yönelirken "aşırı iyimser" davrandığını düşünüyor. Bu stratejik değişiklik, şirketin uzun vadede tamamen elektrikli araç rekabetinde geri kalma riskini de beraberinde getiriyor.
Leiters'I bekleyen zorlu görevler
Porsche'nin yeni CEO'su Michael Leiters'in önündeki en büyük zorluklardan biri, markanın premium statüsünü korumak olacak. Şirketin, daha fazla otomobil satma hedefi ile yüksek fiyatlandırma politikasını nasıl dengeleyeceği merak konusu. Rakip Ferrari, otomobillerinin sınırlı sayıda olması sayesinde prestijini korumayı başarırken, Porsche'nin bu dengeyi nasıl kuracağı kritik önem taşıyor.
Ayrıca, yazılım cephesindeki sorunlar ve devam eden elektrikli araç ürün gecikmeleri de Leiters'in çözmesi gereken acil konular arasında yer alıyor. Porsche, Çinli rakiplerin standartları belirlediği bu alanda, Bilgi Teknolojileri ve Yazılımdan Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Sajjad Khan'ın belirttiği gibi, 2026 ve 2027 yıllarında ürün ve teknolojilerinin kalitesini artırmak için mükemmel bir şekilde uygulamak zorunda.