Robotaksi tartışması: Mahallenin kedisi öldü, kent ikiye bölündü
Mission Bölgesi'nin maskotu bakkal kedisi Kit Kat'ın bir Waymo aracının altında kalması, kentteki robotaksi tartışmasını alevlendirdi. Mahalle sakinleri anıt dikerken, yerel siyasetçi "İnsan sürücü olsa sorumlu tutulurdu" diyerek, yasal boşluğa dikkat çekiyor.
San Francisco’nun Mission Bölgesi, son günlerde üzücü bir olayla çalkalanıyor. Semtin sevilen bakkal kedisi Kit Kat’ın ölümünün ardından, bölge sakinleri robotaksi, yani sürücüsüz taksi şirketlerini hedef alan bir tartışmanın içine girdi. New York Times'ın haberine göre, Kit Kat 27 Ekim akşamı bir Waymo robotaksisi tarafından ezilince, mahallede büyük bir üzüntü ve öfke baş gösterdi.
Bölge sakinleri, Kit Kat’ı anmak için olayın yaşandığı yere hemen bir anıt inşa etti. Ancak bu anıt, kısa süre sonra bölgeyi adeta bir tartışma alanına çeviren, birbiriyle rekabet eden tabelalarla doldu. Tabelaların bazıları Google’ın ana şirketi Alphabet’in otonom taksi kolu Waymo'yu sertçe eleştirirken, diğerleri ise insan sürücülerin neden olduğu sayısız ölüme dikkat çekerek robotaksileri savundu.
Sorumluluk tartışması siyasete kadar taşındı
Mission Bölgesi’ni San Francisco Denetleme Kurulu'nda temsil eden Jackie Fielder, eyaletin, yerel halkın kendi mahallelerinde sürücüsüz araçların çalışıp çalışamayacağına karar vermesine izin vermesini talep eden bir şehir kararı önerisini savunurken Kit Kat'ı gündeme getirdi.
Fielder, Times’a yaptığı açıklamada, robotaksi olayıyla ilgili en büyük sorunun sorumluluk boşluğu olduğunu vurguladı: “Bir insan sürücü sorumlu tutulabilir, araçtan inip özür dileyebilir ve eğer bir çarpıp kaçma olayıysa polis tarafından takip edilebilir. Ama burada sorumlu tutulacak kimse yok.”
Waymo olayı "kedinin yola fırlaması" olarak nitelendirdi
Olayın ardından Waymo’nun eş CEO’su, durumu "araç uzaklaşırken bir kedinin aracın altına fırlaması" olarak nitelendirdi. Şirket, yaptığı açıklamada, "kedinin sahibine ve onu tanıyan, seven topluluğa en derin taziyelerimizi iletiyoruz" dedi ve üzüntülerini dile getirdi.
Ancak bu açıklama, mahalle sakinlerinin robotaksilerin kentin kontrolünü ele geçirmesine yönelik endişelerini gidermeye yetmedi. Kit Kat’ın ölümü, San Francisco'da zaten tartışmalı olan sürücüsüz araç teknolojisinin hem etik hem de yasal sorumluluk boyutlarını bir kez daha gündeme taşıyor. Mahalle, şu anda, otomobil teknolojisinin geleceği ile günlük yaşamın beklenmedik kayıpları arasında sıkışmış bir durumda.