Robotaksiler yeniden sahnede!
Otonom araç projelerinin durakladığı bir dönemin ardından, Uber, Stellantis, Nvidia ve Foxconn güçlerini birleştiriyor. Yeni anlaşma, 2028’de yollara çıkacak robotaksilerin habercisi.
Robotaksi çılgınlığı geri dönüyor! Güvenlik ve maliyet endişeleri nedeniyle bir süredir rafa kaldırılan otonom sürüş projeleri yeniden gündemde. Jeep, Ram, Dodge ve Chrysler gibi markaları bünyesinde barındıran Stellantis, bugün yaptığı açıklamayla Nvidia, Foxconn ve Uber ile birlikte yepyeni bir robotaksi hizmeti başlatmak için işbirliğine gittiğini duyurdu.
Bu ortaklıkta görev dağılımı oldukça net: Stellantis, araçların üretiminden sorumlu olacak, Nvidia ve Foxconn, otonom sürüş teknolojisini entegre edecek, Uber ise bu robotaksileri kendi yolcu taşıma platformunda hizmete sunacak. Stellantis, mevcut araç platformlarının “AV-Ready” (otonom sürüşe hazır) olduğunu belirtiyor. Şirketin K0 Orta Boy Van ve STLA Small platformları, birden fazla yolcuyu taşıyabilecek esneklikte tasarlanmış durumda.
Nvidia’nın beyni, Foxconn’un donanımı
Otonom sürüş sistemlerinin kalbinde, Nvidia’nın Drive AGX Hyperion 10 mimarisi yer alacak. Bu sistem, çip üreticisinin DriveOS yazılımı ile destekleniyor. Foxconn’un bu iş birliğine tam olarak ne katkı sağlayacağı henüz net değil. Şirketin açıklamasında yalnızca Tayvan merkezli devin, Stellantis ile birlikte donanım ve sistem entegrasyonu üzerine çalışacağı belirtiliyor. Apple’ın iPhone üretiminden tanıdığımız Foxconn, geçtiğimiz yıllarda kendi araç üretim planlarını açıklamış olsa da, iş birliği yaptığı otomobil şirketlerinin birçoğu iflas etmişti.
2028’te yollarda: İlk durak ABD
Stellantis, yeni robotaksilerin 2028’de üretime başlayacağını duyurdu. Uber, ilk etapta ABD’de 5.000 araçlık bir filoyu devreye almayı planlıyor. Şirket, daha sonra bu hizmeti farklı pazarlara da yaymayı hedefliyor. Henüz hangi şehirlerde hizmet verileceği veya kesin tarihlerin ne olacağı açıklanmadı. Ancak bu ortaklık, Uber’in küresel robotaksi stratejisinin önemli bir adımı olarak görülüyor.
Böylesi iş birliklerinde “ortaklık” vurgusu sıkça yapılsa da, çoğu zaman bu tür anlaşmalar tedarikçi ilişkilerinden öteye gitmiyor. Nvidia, halihazırda General Motors ve Lucid gibi birçok otomobil üreticisine de teknoloji sağlıyor. Uber, platformunda Waymo ve Volkswagen gibi farklı robotaksi markalarına da yer vermek istediğini daha önce açıklamıştı. Öte yandan Stellantis, Jeep markası da dahil olmak üzere birçok aracında Seviye 3 kısmi otonom sürüş sistemleri üzerinde çalışıyor ve Pony.ai ile de ayrı bir robotaksi anlaşması bulunuyor.