Sinir bozucu uyarılara son: Euro NCAP, araç çarpışma testlerini değiştiriyor

Avrupa'nın en büyük araç güvenlik kuruluşu Euro NCAP, tüketicilerden gelen yoğun şikayetler üzerine gelecek yıl test protokollerini yeniliyor. Yeni dönemde, araç içi uyarı sistemlerinin sürücünün dikkatini dağıtması ve aşırı müdahaleci olması, araçların güvenlik derecesini düşürecek.

Avrupa'nın önde gelen çarpışma güvenliği kuruluşu Euro NCAP, gelecek yıldan itibaren test protokollerinde önemli değişiklikler yapacağını duyurdu. Kuruluş, özellikle sürücüleri rahatsız eden ve dikkat dağıtan uyarı sistemlerini ve gereksiz müdahaleleri hedef alan yeni bir değerlendirme stratejisi izliyor.

Yaklaşık 30 yıldır araçları çarpışma testlerine tabi tutarak beş yıldızlı derecelendirmeyle en yüksek güvenlik standartlarını belirleyen Euro NCAP, son yıllarda ADAS (Gelişmiş Sürücü Destek Sistemleri) teknolojilerine odaklanıyordu. Ancak tüketicilerden gelen yoğun şikayetler üzerine kuruluş, stratejisini değiştirdi. Amaç, şerit takip, hız sınırı uyarısı gibi gelişmiş sürücü destek sistemlerinin sürücünün dikkatini dağıtmak yerine, gerçekten ek güvenlik unsuru sağlamasını güvence altına almak haline geliyor.

Aşırı müdahale eden sistemler puan kaybedecek

Gelecek yıldan itibaren Euro NCAP, direksiyon başında dikkati ve katılımı destekleyen araçlara daha yüksek güvenlik derecelendirmeleri verecek. Özellikle "sürücü performansını gerçek zamanlı olarak izleyen sistemlere" ek puanlar sağlanacak.

Bu durum, her güvenlik ihlalinde çoğu kişi için sinir bozucu olan sesli uyarı vererek sürücüyü bunaltmak yerine, sadece aracın dikkatin dağıldığını hissettiğinde devreye giren gelişmiş sistemleri öne çıkarıyor. Örneğin Volvo ve Polestar gibi markaların, sürücünün göz ve baş hareketlerini sürekli takip ederek ADAS teknolojisinin hassasiyetini buna göre ayarlayan sistemleri bu yeni yaklaşıma daha uygun düşüyor.

Euro NCAP, üreticilerin kalibrasyonunu veya sürücüler üzerindeki potansiyel dikkat dağıtıcı etkisini düşünmeden her türlü güvenlik sistemini araca eklemesini engellemeyi amaçlıyor. Çünkü en ufak bir şerit işaretinde veya hız limitinin 1 km/s üzerine çıkılmasında bile sayısız uyarı sesi ve bildirimiyle uğraşmak, tüketicilerin tepkisine yol açıyor.

Fiziksel düğmeler geri dönüyor

Birçok üretici, bu uyarı sistemlerini tek bir tuşla kapatmaya olanak tanıyan kısayol düğmeleri eklemek zorunda kalmıştı. Ancak bu, sistemlerin kullanışlılığını tamamen ortadan kaldırıyor ve varlıklarını anlamsız hale getiriyor. Artık Euro NCAP, bu sistemlerin gerçek dünyadaki performansını inceleyecek ve üreticileri teknolojiyi sürücüye gerçekten fayda sağlayacak şekilde uygulamaları konusunda zorlayacak.

Kuruluş ayrıca, kilit otomobil işlevlerinin "yerleştirilmesini, netliğini ve kullanım kolaylığını" da değerlendirmeye alacak. Bu karar, temel işlevselliğin dokunmatik ekran menüsünün derinliklerine gizlenmesinden kaynaklanan genel endişeye doğrudan bir cevap oluyor. Cam buğu çözücüler, sis farları ve hatta yan ayna ayarı gibi önemli kontrollerin fiziksel düğmelerle gösterge panellerine geri dönme ihtimali yükseliyor.

Birçok yeni üretici, temel kontroller için dokunmatik ekran stratejisini benimsemişti, ancak bu şekilde devam etmeleri halinde Euro NCAP güvenlik puanlarının düşmesiyle karşı karşıya kalabilir.

Sonraki Haber

Forum