Gerçek FPS mi, yapay zeka hilesi mi? 800 dolarlık Nvidia kartından 240 fps nasıl çıkıyor?

RTX 50 serisinde orta segment kartlarla bile 240 FPS vaat eden Kare Oluşturma (FG) teknolojisi, oyuncuları ikiye böldü. Yapay zekanın ürettiği "sahte kareler" görsel akıcılık sağlasa da, rekabetçi oyunlarda hayati öneme sahip olan girdi gecikmesi sorununu tamamen çözemiyor.

Nvidia, bu yılın Ocak ayında gerçekleştirdiği CES tanıtımında, teknoloji dünyasını şaşırtan iddialı bir performans duyurarak, yaklaşık 800 dolar fiyat etiketine sahip orta segment bir ekran kartı ile “Cyberpunk 2077” gibi ekran kartlarını yoran grafiklere sahip bir oyunda 240 FPS’ye ulaşılabileceğini açıkladı. Daha önce, ancak 1.500 doları aşan amiral gemisi GPU’larla böyle bir performansa ulaşmak mümkün oluyordu.

Bu devasa sıçramanın arkasında ise Nvidia’nın yeni Kare Oluşturma (Frame Generation - FG) ve Çoklu Kare Oluşturma (Multi-Frame Generation - MFG) teknolojileri yatıyor.

Nvidia, özellikle RTX 50 serisi için tasarlanan yeni DLSS (Derin Öğrenme Süper Örnekleme) teknolojileriyle performans avantajlarını sergilemeyi amaçladı. Özellikle rekabetçi oyunlar oynayanlar için akıcı bir kare hızı kelimenin tam anlamıyla farz. Oyun sırasında yaşanacak tek bir takılma tüm deneyimi mahvedebilirken, bir saniyelik girdi gecikmesi oyundan atılmanıza neden olabilir. İşte Kare Oluşturma (FG) teknolojisi, tam da bu akıcılığı vaat ediyor.

Ancak bu etkileyici FPS değerleri, oyuncu topluluğunun bir kısmında şüpheyle karşılanıyor. Eleştirilerin odağında, bu görsel akıcılığın, rekabetçi oyunlarda kritik öneme sahip olan tepkisellikten ödün vererek elde edildiği iddiası yer alıyor.

Sahte karelerin akıcılığı vs. Gerçek girdi gecikmesi

Kare Oluşturma (FG) özelliği, temelde iki gerçek kare arasına yapay zeka tarafından oluşturulmuş bir “sahte kare” yerleştirerek çalışıyor. Ekran kartı, iki gerçek kareyi analiz ediyor ve aradaki boşluğu doldurmak için bir sonraki kareyi tahmin ederek yapay bir kare üretiyor. RTX 50 serisinde tanıtılan Çoklu Kare Oluşturma (MFG) ise bu mantığı daha da ileri taşıyarak, iki gerçek kare arasına üç adede kadar yapay zeka kare ekliyor, 60 FPS hızında çalışan bir oyunu 240 FPS olarak göstermeyi vaat ediyor.

Nvidia, orta segment kartlarda bile amiral gemisi performansı sunacağına işaret eden bu çarpıcı FPS değerlerini tanıtımlarında ön plana çıkarıyor. Ancak eleştirmenlere göre, buradaki temel sorun gerçekçilikten kaynaklanıyor.

FG ve MFG ile görüntülenen bu yüksek FPS sayıları, rekabetçi oyunlarda hayati önem taşıyan tepkiselliği (girdi gecikmesini) yansıtmıyor ve yapay zeka tarafından oluşturulan bu “sahte karelerin”, kullanıcının fare veya klavye girdisini gerçek kareler gibi taşımadığı söyleniyor. Oyun, kare sayacında 120 FPS veya 240 FPS gösterse bile, bilgisayarınız girdilerinize yalnızca “gerçek” kare hızında tepki verecektir. Bu tutarsızlık, özellikle hızlı tepki vermeniz gereken anlarda can sıkıcı bir girdi gecikmesine yol açabilir.

Reflex teknolojisi devrede

Nvidia, bu gecikmeyi en aza indirmek için Kare Oluşturma etkinleştirildiğinde sistem gecikmesini azaltan Reflex teknolojisini kullanıma sunuyor. Ancak Reflex, yapay zeka tahmin sürecinin doğasında bulunan gecikmeyi tamamen ortadan kaldıramıyor.

Bu teknolojiler, elbette tamamen işe yaramaz değil. Özellikle Cyberpunk 2077 veya Red Dead Redemption 2 gibi girdi gecikmesinin ön planda olmadığı, akıcı bir görsel deneyimin daha önemli olduğu, grafik ağırlıklı tek oyunculu oyunlar oynayanlar için FG ve MFG gerçek bir fayda sunabilir. Ancak saniyenin onda biri kadar kısa tepkilerin önemli olduğu Call of Duty gibi rekabetçi ve hızlı tempolu oyunlarda bu gecikme, oyuncunun performansını ciddi ölçüde bozabilir.

Bu nedenle bazı oyuncular ve eleştirmenler, Kare Oluşturma gibi teknolojilerin, aslında daha iyi grafik donanımının ve oyun optimizasyonunun yerini almak için kullanıldığına inanıyor. Tartışma, ekran kartı üreticilerinin yüksek kare hızlarına ulaşmak için DLSS ve Kare Üretimi'ni mi öne çıkaracağı, yoksa geliştiricilerin temel optimizasyona ve daha yüksek kare hızlarını hedefleyen genişletilmiş grafik ayarlarına mı odaklanacağı yönünde ilerliyor.

Sonraki Haber

Forum