The Alters İnceleme: Kendi klonunuzla anlaşabilir misiniz?
Yaşama elverişsiz bir gezegende hayatta kalabilmek için kendinizin alternatif klonlarını yaratırken etik değerleri sorgulamanıza yol açan bir oyun.
This browser does not support the video element.
Her birimizin hayatı, silinmez anılar ve cesur, bazen de düşüncesiz seçimlerle dolu. Bu detaylar aslında yıllar içinde bugünkü halimizi şekillendiriyor. Bunlar bizi biz yapan şeyler. Peki, geçmişe dönüp hayatımızdaki tek bir olayı bile değiştirebilseydik, şimdiki benliğimiz aynı kişi olur muydu? Bu, 11 Bit Studios'un yeni oyunu The Alters'ın temelini oluşturuyor. Geliştirici, sağlam bir oyun deneyimini anlamlı ahlaki seçimlerle harmanlayarak karmaşık insan hikayelerini ön plana çıkarma becerisiyle ün yapmış bir firma.
2022'de daha ilk duyurulduğu zaman ilginç konsepti ile hemen radarımıza takılan ve yakın bir geçmişte de Demo’sunu oynama şansı bulduğumuz, etkileyici görselleriyle de oldukça ilgi gören The Alters, en sonunda Xbox Game Pass'e dahil olarak karşımıza çıkıyor. This War of Mine ve Frostpunk gibi oyunlarının da yapımcısı olan 11 Bit Studios tarafından geliştirilen bu bilim kurgu hayatta kalma macerasını uzunca bir süredir biz de heyecanla oynuyorduk. Geliştirici, Dünya'dan ışık yılları uzaklıkta geçen bu macerada, bir kez daha bizi şaşırtmayı başarıyor. Detayları merak ediyorsanız ise okumaya devam!
Kurtulmak için değerlerinizden ne kadar
vazgeçebilirsiniz?
Jan Dolski, hayatında çeşitli nedenlerle sevdiklerini ve aşklarını
kaybetmiş, acı çekmiş bir adam. Ally Corporation'ın iş ilanını
gördüğünde, uzak ve ıssız bir gezegende madencilik seferine
katılmaya karar veriyor ve işte maceralarımız da tam burada
başlıyor. Jan yabancı bir gezegene şiddetli bir inişin ardından
kapsülünde uyanıyor. Şaşkın ve kaybolmuş halde, kısa sürede ekipten
tek kurtulan kişinin biz olduğunu fark ediyoruz. Daha sonra kısa
bir yürüyüşün ardından biz ve ekibimizin gezegene indikten sonra
ulaşmamız gereken dairesel şekilli hareketli üs Wheel'e ulaşmayı
başarıyoruz.
Mobil üs görünüşte zarar görmemiş olsa da kaynakları azalmış durumda ve kısa bir sürede tek bir kişi tarafından yönetilebilecek bir yapı olmadığını anlıyoruz. Bizi buharlaştırabilecek bir gün doğumundan kurtulmak için üssü çalışır duruma getirmemiz ve hareket halinde tutmalıyız. Tahmin edebileceğiniz üzere bunu yapabilmek için klonlarımızdan yani kendimizden yardım almamız gerekiyor. Ve işte bu şekilde pek de birebir kopyamız olmayan ilk Alters'ımızı yaratmak zorunda kalıyoruz.
Hiçbir klonun karakteri birbirine
benzemiyor
Bu giriş ile oyun bizi hemen oyunun en büyüleyici özelliklerinden
biri olan Alters'ı yaratmakla karşı karşıya getiriyor. Bunu yapmak
için, önce tüm genetik hafızamızın kayıtlı olduğu üssün kuantum
bilgisayarına erişmeye çalışıyoruz. Ardından da Branch adlı bir
sistem aracılığıyla hayatımızdaki belirli bir yol ayrımındaki diğer
yolu seçmiş bizi yaratıyoruz. Mekanik yerine tıp okusaydık ne
olurdu? Evden kaçmak yerine babamızla yüzleşseydi hayatımız nasıl
olurdu? Ya da bir sokakta zor durumda olan o kişiye yardım etseydik
ve bir yer yerine başka bir yerdeki işi kabul etseydik? “Ya eğer”
kavramı etrafında dönen tüm bu olasılıklar, Jan'ın farklı
versiyonlarını şekillendirmemize olanak tanıyor ve bu versiyonlar,
sonunda seçtikleri meslekle adlandırılıyor. Böylece Jan Mekanikçi,
Jan Bilim Adamı, Jan Botanikçi ve benzeri versiyonlar ortaya
çıkıyor.
Elbette bu Alters'ları sadece yaratıp uyandırmak yeterli değil. Onlara neler olduğunu ve durumun ciddiyetini açıklamamız gerekiyor. Ancak dikkatli olmanızı öneririz. Alters'lere hayatlarının bir yalan ve kopya olduklarını ve birkaç gün içinde bir yıldızın herkesi küle çevireceğini açıklamak kolay bir iş değil. Büyüleyici olan şey, bu varyantların her biri farklı deneyimleri ve kişilikleri bünyesinde barındırıyor ve Jan'ı kendisinin birçok yönüyle yüzleşmeye zorluyor. Hikâye; yoğun diyaloglar, önemli ahlaki seçimler ve belki de hiç yaşamadıkları korkular, umutlar ve aşklar üzerine samimi düşünceler arasında ilerliyor. Oyun içinde onların isteklerine cevap veremediğimiz için birçok kez kaybedip, birkaç gün önceden başlamak zorunda kaldığımızı da belirtelim.
Kaynakları bulmak o kadar da kolay değil
Alter'leri yaratmak da kolay değil. Gezegende kısıtlı miktarda
bulunan Rapidium’un kullanılması gerekiyor. Yani kaynakları
dikkatli kullanmalı ve dikkatli bir planlama yapmalısınız. Yani
özetle oyunun üç ana dayanağı olduğunu söyleyebilirim: Alter'lerle
ilişkiler, mobil üssün yönetimi ve kaynak arayışı için gezegenin
keşfi.
Alter'lerle etkileşim, çoktan seçmeli diyalog sistemi aracılığıyla gerçekleştiği için onları daha iyi tanıyabilir ve bazı ihtiyaçlarını karşılamak için ikincil görevleri kabul edebilirsiniz. Ayrıca, iş bölümü önemli olduğu için her Alters'e de düzenli olarak bir görev atamalısınız. Örneğin, birinden mutfakta yemek hazırlamasını, üssün onarımını yapmasını, gezegendeki yataklardan kaynak çıkarmayı ve aletler üretmeyi isteyebilirsiniz. Zamanla hangi Alters'in hangi göreve daha uygun olduğunu da çözüyorsunuz.
“Kendinizle” iyi geçinmelisiniz!
Ayrıca, onların stres, motivasyon ve öfke düzeylerini düzenli
olarak kontrol etmenizi de tavsiye ederiz. Emin olun takımda
çalışmayı reddeden ya da daha kötüsü, herkesin hayatta kalmasını
tehlikeye atabilecek bir Alters olmasını siz de istemezsiniz. Bu
nedenle, dinlenme alanı veya daha konforlu yatakhaneler gibi odalar
inşa etmek, onların ruh hallerini kontrol altında tutmaya yardımcı
olabilir. Ancak bu modülleri inşa etmek belirli kaynakları
tüketeceği ve üste yer kaplayacağı için de önceliği hayatta kalmaya
vermelisiniz. Onlarla ortak geçmişinizden ya da üstte olmasını
istedikleri şeylerden konuşmak, onları önemli müttefikler ve hatta
arkadaşlar haline getirmek için iyi bir yol olabilir.
İlk önceliğiniz hayatta kalmak olmalı
Üssün yönetimi, oynanışının dayandığı bir diğer temel unsuru
oluşturuyor. Yapı korunmalı ve genişletilmeli, depo kapasitesi
artırılmalı, asansörler, odalar ve mutfak, araştırma laboratuvarı,
yatakhaneler gibi önemli modüller inşa edilmeli. Acil durumlarda
ciddi sorunlarla karşılaşmamak için, ızgara şeklindeki mükemmel
inşaat sisteminin her alanını en iyi şekilde kullanmayı bilmek
büyük önem taşıyor. Arızalara hızlı müdahele edebilmek için
koridorları, asansörleri ve odaları en iyi şekilde dağıtmak için
düzgün planlama yapmanızı da öneririz.
İki farklı oyun stili bir arada
Keşif bölümü, oyunu bambaşka bir görünüme sokuyor. Bir anda
platformdan üçüncü şahıs aksiyon macera oyununa dönüşüyor. Üsten
çıktıktan sonra; metal, mineral, organik kaynaklar, Rapidium vb.
çıkarılacak kaynakları aramak için gezegen yüzeyini araştırmamız
gerekiyor. İlk aşamalarda keşif basit gibi görünse de zamanla
tırmanmak için yüksek duvarlar, yol boyunca çöken kayalar ve lav
nehirleri işleri hiç kolaylaştırmıyor. Bu nedenle, ilerlemek için
çeşitli yararlı araçlar üretmek oldukça önemli. Yani araştırma
laboratuvarı kurmayı öncelikli hale getirmeniz şart.
İlginç bir yüzey araştırma mekaniğini takiben kaynaklar bulunduktan sonra, elbette bunları çıkarmamız gerekiyor. İlk olarak mobil üssün enerjisiyle beslenen madencilik ekstraktörlerini kurmalı, ardından da kablolarla bunu üsse bağlamalıyız. Ardından ister kendiniz ister de Alters’leri görevlendirip bu kaynakları çıkarabilirsiniz. Elbette keşif sırasında sınırlı miktarda bulunan giysinizin enerjisine ve radyasyon fırtınalarından önce üste olmaya da dikkat etmeniz gerekiyor. Dolayısıyla gezegenin keşfini iyi planlamalısınız.
En önemli kaynağınızın zaman olduğunu da
unutmayın
Kaynaklardan bahsetmişken en önemli kaynağınızın zaman olduğunu da
sakın unutmayın. Sabah 7'den akşam 11'e kadar olan günlere bölünmüş
olan oyunda; kaynak çıkarmak, yemek hazırlamak veya sadece gezegeni
keşfetmek gibi yaptığınız her aktivite zaman alıyor.
Elektromanyetik fırtınalar veya güneşin ilerlemesi gibi rastgele
olaylar, sıkı bir organizasyon gerektiriyor: çok geç yatmanın tüm
günü mahvedebileceğini de unutmayın. Ölümcül şafağı birkaç gün
geciktirmek için mobil üssü mümkün olan en kısa sürede taşımak
gerektiğinin bilinci, zamanınızı boşa harcamamanızı ve sizin ve
Alters'ların gününü en iyi şekilde planlamanızı gerektiriyor.
Tekrar oynanabilirliği var ama…
Oyunun süresi, keşiflere ve ikincil görevlere ayıracağınız zamana
bağlı olarak yaklaşık 15 saat civarında geziniyor. Gezegeni terk
etmek olan ana görevin yanı sıra, Alters tarafından önerilen bazı
ikincil görevlerle de “yüzleşmek” zorundasınız. Bu görevler, Jan ve
onun varyasyonlarını etkileyen başarısızlık, suçluluk, sorumluluk
ve kurtuluş gibi konuları derinlemesine ele alıyor. Jan'ın
varyantlarıyla etkileşim, kahramanımızın kendisine de katkıda
bulunuyor.
Yavaş yavaş onun korkularını ve kırılganlıklarını ortaya çıkarıyor ve sonunda Jan'ın gerçekte kim olduğunu görebiliyoruz. Oyunun tekrar oynanabilirliği, çoklu seçimler ve Alters'ın yaratılmasının yönetimi ile garanti altına alındığı halde, bunların etkisi beklendiği kadar derin olmayabilir. Bu nedenle, keşfedilecek daha fazla şey olsa da, bir ikinci oynanışta çok etkileyici varyasyonlar beklememek gerek.
Series S’de daha yüksek bir kare sayısı olabilir
di
Teknik açıdan oyun, kapsamını göz önünde bulundurduğunuzda çok iyi
bir performans sergiliyor. Oyun, farklı grafik modları sunmuyor ve
Series S’de 30, Series X’de ise 60 kare/saniyeye sabitlenmiş, temiz
ve ayrıntılı grafiklere sahip tek bir seçenek sunuyor. Mobil üssün
iç mekanları, ayrıntılı ve iyi tasarlanmış endüstriyel bir stil ile
oldukça etkileyici ve baskıcı bir atmosfer yaratıyor.
Dış mekanlar, çok çeşitli olmasa da, düşmanca ve misafirperver olmayan bir dünya fikrini etkili bir şekilde yansıtıyor. Alters'e özel bir söz söylemek gerekirse, gerçekçi yüz animasyonları ve kaliteli seslendirme sayesinde hayat buluyorlar. Aynı sesi kullanmalarına rağmen, ustaca modüle edilmiş ses tonları sayesinde, benzersiz kişilikleri ve deneyimleri yansıtmayı başarıyorlar.
Müzik, ekranındaki olayları ölçülü bir şekilde eşlik ediyor, genel etkiyi asla gölgede bırakmadan, sürekli bir melankoli ve gerilim hissi yaratıyor. Özenle hazırlanmış ve gerçekçi ses efektleri, oyunun düşmanca dünyasına dalmayı daha da güçlendiriyor. Türkçe arabirim ve metin desteği olması da büyük bir avantaj.
Sonuç
The Alters, derin ve büyüleyici bir oyun, bir solukta oynanacak bir
macera. Mükemmel senaryo ve karakterler ile birleştiğinde, 11 bit
Studios'un bu oyunu yılın en büyüleyici ve başarılı oyunları
arasına giriyor. Piyasada karmaşık ve katmanlı yönetim oyunları
bolca var, ama bizi bu kadar derinden etkileyen eserler aslında o
kadar da fazla değil. Dolayısıyla aynı bizim gibi kaynak yönetimi
oyunları ile aranız pek olmasa bile mutlaka şans vermenizi tavsiye
ederiz. Xbox Game Pass’e dahil olduğu için rahatlıkla
deneyebilirsiniz.
85
Yapımcı
11bit Studios
Geliştirici
11bit Studios
Platform
Xbox Series
S/X, PC, PS5
Tür
Strateji, macera
Web
https://altersthegame.com/