Barış Bulut

KKTC & Telefon Maliyetleri (Kısa bir Analiz)

Yavru Vatan'a has bazı telefon maliyetlerine göz atıyoruz.

Telekomünikasyon sektöründe ürün yönetimi geçmişimden dolayı, sürekli ürün maliyet ve kar analizi yapmaktan olacak ki, kullandığım hizmetin üretim maliyetini, satış maliyetini anlamaya çalışır, satış fiyatıyla ilişkilendirmeye çalışırım.  Geçtiğimiz aylarda birkaç kere Kıbrıs'a gidip oradaki çeşitli telekomünikasyon hizmetlerini kullanmış olmamın sonrasında da, artık refleks halinde zihnimde canlanıveren bir çalışmayı kağıda dökünce aşağıdaki kısa karşılaştırma yazısı ortaya çıktı. 
  
 
Tablo 1: Bu tabloyu şu şekilde okuyalım, örnek olarak "(2) KKTCell'den (5) İngiltere Sabit'i aramanın maliyeti 0,420 TL/dakikadır." 
  
  
 
Tablo 2: Bu tabloyu şöyle okumak gerekir: KKTC sabit'ten diğer yönleri arama pahalılık katsayısı 3,505 iken, Türk Telekom'dan diğer yönleri arama pahalılık katsayısı 6,089'dur, yani daha pahalı.  Diğer yandan, başka yerlerden aranma anlamında en ucuz kalan destinasyon 1,651 katsayı ile İngiltere sabit olarak gözükmekte.  Onnet çağrı, aynı operatör üzerinde başlayan ve sonlanan çağrılar anlamındadır - örnek olarak, CytaMobile-CytaMobile arası görüşme 0,193 TL'dir.  Carrier rakamı, o destinasyonda 1 dakikalık çağrı sonlandırma maliyetini ifade eder.  Son iki sütunda ise, farklı değerlerin birbirine oranı göserilmiştir.  Mesela, onnet/carrier oranının yüksek olması, normal arabağlantı maliyetlerinden çok yukarıda perakende fiyattan satılan bir destinasyonu ifade edebilir. 

Varsayımlar: Arama ve aranma, uniform bir dağılım varsayımı ile hesaplanmıştır. Onnet, şebeke içi çağrı anlamındadır. Carrier olarak ise Deutsche Telekom'un Nisan 2010 tarihli toptan satış fiyatı baz alınmıştır. 
 


Hızlı saptamalarım: 
 
1. Bir operatörün kendi müşterileri arasındaki konuşma fiyatının o destinasyonun toptan satış maliyetine oranı anlamındaki ilk 3 destinasyon Turkcell, TT ve Cytamobile.  Bu oranın yüksek olması, operatörün perakende kar marjının yüksekliğinin göstergesi olarak yorumlamak mümkün. 
 
2. Bulunduğu yerden diğer noktalara doğru arama yapması, o yerin diğer yerlerden aranmasına oranlandığında en pahalı kalan destinasyonlar mobilde Turkcell ve KKTCell, sabitte ise Türkiye-TT ve KKTC-Telekom.  Bu destinasyonlardan karşı tarafa arama yapmak yerine, karşı tarafın sizi aramasını sağlamak daha mantıklı olabilir. 
 
3. Diğer bir ilginç nokta da, KKTC sabitin Güney Kıbrıs'tan aranmasının lokal tarifeden ücretlendiriliyor olması. 
 
4. Toptan satış anlamında (Carrier ücretleri) en pahalı mobil destinasyonlar KKTCell, ve İngiltere-O2 iken, sabitte en pahalı destinasyonlar KKTC Telekom ve Türkiye-TT.  Toptan satış ücretlerinin düşüklüğü ile o ülkenin gelişmişliğinin genel anlamda bir doğru orantısının olduğu söylenebilir. 
  
Not: Çalışmada KKTC, GKRY, Türkiye ve İngiltere'den birer sabit ve birer mobil operatör seçimi yapılarak karşılaştırma yapılmıştır. 
 
Dr. Barış Bulut, 
www.barisbulut.com
www.enforma-tr.com
[email]bilgi@enforma-tr.com[/email]

Okuyucu Yorumları

İlk yorum yapan siz olun
Sen de yorum yaz

Takip Edin

 

Kategoriler