Barış Bulut

Rehberlik Hizmetlerinin 118'den 118ab'ye Geçişi

Eskiden sadece 118 kısa numarası altında sunulan hizmet, kısa bir sürede çeşitlenip sıklıkla reklamlarını görebildiğimiz bir noktaya geldi.

Eskiden sadece Türk Telekom tarafından 118 numarası üzerinden sunulan rehberlik hizmetleri, düzenlemelerin değişmesiyle birlikte artık birkaç senedir alternatif şirketler tarafından da sunulabilir hale geldi.  Bunun için, orijinal numara olan 118'in sonuna 2 basamak daha eklenerek 118ab haline getirildi ve alternatif işletmecilerin kullanımına sunuldu.  Yerleşik işletmeci olan Türk Telekom otomatik olarak 11811'i almaya hak kazandı ama diğer işletmeciler 118ab'deki kendi "ab" kombinasyonlarını seçerek (a>=1 olma sınırlaması mevcuttur) faaliyete başladılar.
 
 

Pazar:
Türkiye'de mevcut pazarın büyüklüğü aylık 6 milyon TL büyüklüğünde.  Dakika fiyatının yaklaşık olarak 1 TL olduğu pazarda, bu yaklaşık olarak aylık 6 milyon dakika süren rehberlik hizmeti sorgulanması demektir.  Hizmeti sunanların başında 11880, 11818 ve 11824 numaraları ön planda durmakla birlikte, diğer 10 aktif numara da şu şekildedir: 11810, 11820, 11822, 11833, 11844, 11858, 11866, 11881, 11883 ve 11888. 
 


Kullanım:
Hizmetin normal kullanışında son kullanıcı Türk Telekom, Turkcell, Vodafone veya Avea hattından doğrudan ilgili 118ab numarasını tuşlayarak hizmete ulaşıyor.  Hizmeti kullanan tüketici, faturasız hat kullanıyorsa kullanım tutarı TL'sinden (kontöründen) düşülmekte, faturalı hat kullanıcısı ise ay sonunda faturasına yansıtılmaktadır.  Şu anda temelde özel veya tüzel kişi isminden telefon numarası ve adres bilgisine ulaşmak, eğer istenirse 118'li numaranın tarifesinden çağrıyı bağlatmak mümkün.  Henüz tersi yönde, yani numaradan isim sorgusu yapmak mümkün değil. 
 
Hizmetler arası farklılık:
Bu temel hizmete farklılık katarak, farklı 118'li numaraları birbirinden ayrıştıracak farklılıklar şunlar olabilmekte:


  • 118ab çağrı merkezine ne kadar hızlı bağlanabildiğiniz,
  • Bağlandıktan sonra ne kadar bekletildikten (müzikle oyalandıktan) sonra size birisinin aramak istediğiniz kişi veya kurumun adını sorduğu,
  • Akabinde de bu sorgunun ne kadar hızlı ve "doğru şekilde" tamamlanıp numaranın sizin not etmeniz için sesli olarak size okunduğu (bazı sorgulara bir servisçe başarıyla geri dönüş yapılabilirken, bir diğeri aradığınız yeri bulamayabiliyor - veri tabanı zenginliği ve güncelliği önemli).

Ek Hizmetler:
Bazı rehberlik hizmetleri temel isimden numara sorgulamanın ötesine gidip, başka katma değerli hizmetler sunmaktadır.  Bunların içinde nöbetçi eczane, hastane ve özel ambulans bulma; araç kurtarma, çilingir ve tesisatçı çağırma; polis merkezi, itfaiye ve taksi durağı arama; seyahat, turizm acentası, kafe, restoran, çiçekçi, otel, kreş ve anaokulu, sinema ve tiyatro, güzellik salonu sorgulama gibi sorgulamalar sayılabilir.  Ayrıca, kimi zaman bir noktaya yakın yerde, misal olarak diş hekimi, sorgulandığında, aynen Google sponsored links'e benzer şekilde, daha önceden ilgili rehberlik hizmeti şirketine ücret karşılığı kaydolmuş olan bir diş hekimi sonuçlarda ön planda sıralamaya girmeyi başarabilmekte.
 
Gelecek:
Rehberlik hizmetlerinin pazar hacmi giderek artmaktadır. Halihazırda bu servise hizmet veren çağrı merkezlerinde 1000'in üzerinde kişi istihdam ediliyor.   Pazarın orta / uzun vadede başarısını; verilen hizmetin sunduğu değer algısının devam edip etmeyeceği, fiyatta rekabet, yaygınlaşan mobil İnternet'in sesli 118 sorgusuna duyulan ihtiyacı azaltıp azaltmayacağı ve 118'li servislerin standart hizmetin dışına çıkıp değer algısını katlayacak şekilde katma değerleri sunmada ne kadar başarılı olacakları belirleyecek gibi duruyor.
 
Dr. Barış Bulut, 
www.barisbulut.com
www.enforma-tr.com
[email]bilgi@enforma-tr.com[/email]

Okuyucu Yorumları

İlk yorum yapan siz olun
Sen de yorum yaz

Takip Edin

 

Kategoriler