Read.Me

Mahmut Karslıoğlu - Yayın Yönetmeni

Cyberpunk 2077 İnceleme (Yeni 1.06 yaması sonrası)

Daha önce okuduğunuz incelemeleri geride bırakın ve yamalardan sonra oyunun ne durumda olduğuna bir de şimdi bakalım!

  
Cyberpunk 2077’nin incelemesine geçmeden önce bunun daha önce okuduğunuz incelemelerden biraz farklı olacağını belirteyim. Oyunu yerden yere vuran bir yorum okumak isteyen varsa şu an okumayı bırakabilir. Çünkü öyle bir şey olmayacak! İncelemelerimi takip edenler, olası bugların oyun hakkındaki düşüncelerimi etkilemediğini bilirler. Böyle oyunları da çok uzun süre oynamadan değerlendirmeyi sevmiyorum. Diğer taraftan özellikle Cyberpunk gibi yıllarca oynanacak ve hatta tüm zamanların en iyi oyunları arasına girmesi muhtemel bir oyundaki bu yüzeysel grafik hatalarını konu etmeye bile değmeyeceğini düşünüyorum.

  
Kaldı ki bu hataların birçoğu yetersiz donanım gücü nedeniyle oluşmakta. Yani sorunu aslında oyunda değil, oyunun minimum gereksinimlerini yanlış belirlemiş olan CD Project Red’de aramak daha doğru olacak. Yapımcının Witcher serisi ile sınırlı olan oyun deneyiminin devler arenası için yeterli olmadığı bir kere daha ortaya çıkmış oldu. Oyunda optimizasyon sorunları olduğu doğru ama çok hızlı bir şekilde arka arkaya çıkan ve oyunu büyük ölçüde düzelten yamalar konusunda da CDPR’ın hakkını vermek gerekiyor. Unutmamak gerekiyor ki Witcher da sorunlar ile başlamıştı ama şu an fanatik bir kitleye sahip oyunlar arasında başı çekiyor. Aslında belki de oluşan hayal kırıklığının yüksekliği bu fanatik kitlenin beklentilerinin çok üst düzeyde olmasıdır. Cyberpunk herkesin sevebileceği bir tür değil ve CDPR’dan yeni bir oyun bekleyen kitlenin gerçekte aslında ağırlıklı FRP fanatiği olmalarının da hayal kırıklığı konusunda etkisi olabilir. Şimdi gelelim benim oyun hakkında ne düşündüğüme.

  
Kimse bu kadar kapsamlı yeni nesil oyunu eski nesil oyun cihazlarında oynamayı beklemesin
Belli bir ön beklenti ile oyuna dalmadığım için hayal kırıklığı kısmını geçiyorum. İlk duyurulduğunda çok karmaşık RPG öğeleri olacağını düşündüğüm için bir ihtimal oynamayabileceğimi düşünmüştüm. Ama sonra aksiyon ve macera ile çok iyi dengelendiğini görünce bir şans verdim ve şu an ne zaman boş vaktim olsa kendimi oyunun başında buluyorum. Uzun zamandır beni hikayesi ve hiç kendini tekrar etmeyen görevleri ile bu kadar kendine bağlayan bir oyun oynamadığımı da ekleyeyim.

  
Yeni nesil konsollara özel sürüm yayınlanana kadar elbette aslında şu an PC’de oynamanın en iyisi olduğu açık. Çünkü şu an konsol tarafı için yeni nesli destekleyen sürüm yok. Aslında Cyberpunk 2077’yi Xbox Series X/S ve PS5’de deneyimleyenler oyunu geriye dönük uyumluluk ile oynuyorlar. Yani Xbox One ve PS4’de oynanamaz olan oyun ile yeni nesilde sorunsuz çalışan oyun aynı. Bu da oyundaki bugların ağırlıklı olarak yetersiz donanım gücüne bağlı olduğunu kanıtlıyor.

  
Oyunun oynanamayacak kadar bug’lı olduğu tartışılır
İnternette, oyunun çökmesinden ve grafik buglarından oynanamaz halde olduğunu yazan birçok yorum okumuşsunuzdur. Bunların hepsinin herkesin başına geleceği doğru değil. Ben Cyberpunk’ı 1.04 patch’inden sonra oynamaya başladım ve yeni neslin ardından en güçlü konsol olan Xbox One X’de deneyimledim. 35 saate yakın oyun süresi içinde sadece bir kere auto save sonrası çöktü onda da kaydettiği yerden bir şey olmamış gibi devam ettim. Havada süzülen eşyalar, bazen geç yüklenen kaplamalar (1.06 sürümünden sonra düzeldi), 30fps civarında dolanan kare hızları (1.05 sürümünden sonra dengelendi) ve tam 4k olmaması dışında oyunu oynamamı ve eğlenmemi aksatan en ufak bir sorun ile karşılaşmadım.

  
Tek bir karakterin hikayesi çevresinde çizgisel ilerleyen, ve aslında belki de bunun dışına çıkmanıza izin vermediği için hata görülmeyen ve hiçbir inovatif oyun mekaniği sunmayan bir oyun yılın oyunu seçilirken, size tam özgürlük sunan bir açık dünyada, ana hikayeye dokunan her karakterin sahip olduğu derin geçmişi ve muhteşem ana hikayesi bir yana bizi Beyin Dansı (braindance) gibi özgün yeni mekaniklerle tanıştıran devasa bir oyunun çıkışında elbette görülmesi muhtemel grafiksel hatalar yüzünden tü kaka ilan edilmesi iki yüzlülüğüne sinirlediğimi de belirtmeden geçmek istemiyorum.

  
Kullanmayacaksak neden bu kadar çok kişiselleştirme var ki
?
Sırf oyunun geçtiği Night City’nin bile inanılmaz detaylı bir hikayesi var. Sırf bu bile oyunun ne kadar detaylı olduğunun bir örneği. Merak edenler https://cyberpunk.fandom.com/wiki/Night_City linkine bir göz atabilirler. Hikayemize, oyunun başında en ufak detayına kadar özelleştirilebileceğiniz V adlı karakter ile başlıyoruz. Karakterin sadece cinsiyetini değil cinsel organlarının şekline kadar çok fazla seçeneği değiştirebiliyoruz. Gerçi oyun TPS olmadığı için en azından tek kişilik senaryoda nasıl göründüğümüzü değiştirebilmemizin bana pek anlamlı geldiğini söyleyemem. Zaten oyun boyunca karakterinizin uzuvlarının şeklinin de pek bir etkisini görmedim. Belki ileride çok oyunculu modda olabilir. (Black Mirror s5e1)

  
Kişiselleştirmeden sonra ise başlamadan önce bir de geçmiş seçmeniz gerekiyor. Şirketçi, Sokak Çocuğu ve Göçebe’den birini seçtiğinizde oyuna farklı girişler ile başlıyoruz. Ancak oyunun devamında duruma göre özel açılan diyalog seçimlerinden farklı bir etkisi olduğunu görmedim. Ben en kalburüstü gördüğüm Şirketçi hikayesini ile devam etmeye karar verdim. Bu şekilde daha üst kademeden karakterlerle konuşurken daha karizmatik çıkışlar yapmam mümkün oldu. Sokak Çocuğu ve Göçebe hikayeleri ise sırasıyla çeteler ve şehir dışı hayatta size daha fazla avantaj sağlayabiliyor.

  
Cyberpunk 2077'ye ve arabirime alışmanın biraz zaman aldığı kesin ama prologu tamamlayana kadar alışmış oluyorsunuz. Hikaye ile ilgili spoiler vermek istemediğim için çok fazla detay vermek istemiyorum ama oyunun hemen başında gerçekleşen bir olaydan bahsetmeden de olmaz. Çünkü hikaye zaten bunun üstüne kurulu. Çaldığınız bir çipi korumak için kafanıza takmanız ile birlikte Keanu Reeves'in canlandırdığı zamanının meşhur bir rock yıldızı ve belalı teröristi Johnny Silverhand’ın benliğinin kopyası ile karakterimizinki birbirine karışıyor ve sonrasında ise ikili bu ortak yaşamdan bir çıkış yolu bulmaya çalışırken bir nevi Bladerunner türünde maceraya atılıyor, neden ve ne olduğunu keşfetmeye çalışıyor.

  
Ana hikaye ile yetinmeyin, her şeyi oynayın
Oyunun ana hikayesini ortalama 20 küsür saat kadar sürüyor. Ama Cyberpunk 2077 o kadar dolu ki kimsenin bu sürede bitirmek istemeyeceğine eminim. Night City'nin hikayesi ve ardından tüm yan görevler, ekstra olaylar ve genel atmosferden vazgeçemiyorsanız. Sadece hikayeyi oynamaya karar verseniz bile, baştan sona tüm başrollerin diyalogları ve karakterizasyonu mükemmel. Diyaloglar o kadar ilgi çekici ki oyun size atlama seçeneği sunsa bile hiçbir noktada ileriye atlamak istemiyorsunuz.

  
Oyunun Türkçe oluşunun da bunda etkisi büyük elbette. Yerelleştirmeden bahsetmişken sadece diyaloglar değil oyun içinde de neredeyse her şeyin Türkçe’leştirilmiş olması ile bile övgüyü hak ediyor. Hikayede aksiyon hiçbir zaman bitmiyor ve ek olarak zekice tasarlanmış yan görevler de kalite açısından ana hikayeden hiç aşağı kalmıyor. Tekrar eden çok az görev var ve tipik git getir görevleri bile fark yaratmayı başarıyor. Oynamayı düşünenler varsa yapay zekanın işlettiği taksi şirketi Delamain’in kayıp araçlarını bulma görevini mutlaka denesin. Neden bahsettiğimi anlayacaksınız.

  
Detayları gördükçe oyunun geliştirilmesinin neden 4 yıl sürdüğü belli oluyor
Night City, o kadar dolu dolu tasarlanmış ki her köşesinde yapacak bir şey var, gerçekten kalabalık ve yaşayan bir şehir. Belki sokaktaki her insan sizinle muhabbet etmeyi kabul etmiyor olabilir. (Zaten gerçek dünyada da bu böyle değil mi?) Ama kendi aralarında yaptıkları konuşmalara kulak kabarttığınızda onların da bir hikayesi olduğunu anlıyorsunuz. Harita çok geniş değil ama dikey mimari ile yukarı doğru da yükseliyor, renk dolu ve biraz da karmaşık. Siberpunk kültürünün hakkını veriyor. Dolayısıyla ilk başlarda sık sık kaybolmaya hazır olun.

  
Etrafta dolaşırken bulacağınız disklerde yer alan belgelerin içeriklerinden hacklediğiniz bilgisayarlarda okuyacağınız maillere, panolarda göreceğiniz reklam videolarından etrafa serpiştirilmiş çeşitli oyun ve filmlerden easteregg’lere o kadar çok ince ince işlenmiş detay var ki, 4 yılda bu oyunu mu yapmışlar diyecek kadar sığ yorumlar okudukça insan gerçekten üzülüyor. Cyberpunk 2077’de oyunda gitar çalan karakterlerin gerçekten müzikle uyumlu akor bastıkları, farklı dil seçeneklerinde, konuşan karakterlerin ağızların dillere göre değiştiği gibi daha tonlarca ince detay var. CDPR’ın ince detaylarda boğulup belli temel grafik konularına yeterince odaklanamamış olma ihtimali de var aslında. Ama oyun bana asla sıkılmadığım ve oynamadığım zamanlarda sürekli düşündüğüm bir dünya sundu.

  
Braindance çok inovatif, diğer mekanikler ise hep bildiğimiz gibi
Cyberpunk 2077, araç kullanırken sunulan TPS seçeneği hariç FPS olarak oynanıyor ve aksiyon macera türünün hakkını veriyor. Diğer taraftan oyun içinde kazandığınız paraları, parçaları ve puanları kullanarak seviye atladığınız, yeni ekipmalar inşa ettiğiniz ve var olanları güncellediğiniz menülerden de tatmin edici RPG bölümüne ulaşabiliyorsunuz. Örneğin, Vücuda konsantre olduğunuzda korkulacak bir rakibe karşı yakın dövüş saldırılarında ve zorla açılacak kapılar varsa size yardımcı olabilir. Ya da puanlarınızı hackleme yeteneğinize ve ortamı elektronik olarak kontrol etmeye odaklanabileceğiniz Zeka üzerinde kullanmayı seçebilirsiniz. Bu şekilde de örneğin güvenlik kameralarını kapatıp, taretleri hackleyebileceğiniz avantajlarınız oluyor. Oyun her bir göreve ya da duruma karşı birkaç farklı şekilde yaklaşabilmenize imkan tanıyor.

  
İçeri silahlarınız ile dalabileceğiniz gibi düşmanları sessizce seçerek, onları gizleyerek ve kameraları devre dışı bırakarak gizli yaklaşımı da benimseyebiliyorsunuz. Her iki mekanik de gerçekten çok iyi çalışıyor. Yapay zeka konusunda bir sıkıntı olduğu gerçek ama herhangi bir düşmanın görüş alanına yakalanırsanız çoğu zaman size kök söktürebiliyorlar. Özellikle boss karakterlerle savaşmadan önce kendinizi tedavi etmek için bol miktarda ilaç stoklamayı unutmamanızı da tavsiye ederim.

  
Şehri dolaşmak oldukça önemli. Füturistik araçları kullanmak da fena sayılmaz. Ancak viraj almak tam bir kabus ve navigasyonun da yola çizilmiyor olması takip ederken çoğu zaman kaza yapmanıza neden olabiliyor. Umarım bu konuda da bir güncelleme gelir. Oyun içinde iyi para yaparsanız size satın alabileceğiniz bir dizi araba teklifi yapılıyor. Ancak paranızı daha çok güçlendirme ekipmanlarına harcamanız daha iyi olacaktır. Çünkü sahip olduğunuz araç fena sayılmaz ve ilerde görevlerden kazanabileceğiniz çeşitli araçlar ve motorlarınız da oluyor. Ya da elbette çalmak da bir yöntem. Ne de olsa dejanere bir şehirdeyiz! Göreve gitmek için dakikalarda araç kullanmak istemeyenler için ise bir tür noktadan noktaya hızlı seyahat sistemi de oyunda yer alıyor.

  
Cyberpunk 2077’in oyun dünyasına kattığı bir de yepyeni mekanik var.  Braindance ile başka birinin bakış açısından bir olayın sanal gerçeklik görüntüsünü yaklaşık bir dakika kadar izleyip ipuçlarını aramak, ihtiyacınız olan bilgilere ulaşmak için nesnelere veya insanlara bakarak her açıdan arama yapabilmek gerçekten yaratıcı olmuş. Bu, cevapları arayan gerçek bir Bladerunner gibi hissetmenizi sağlayan mükemmel bir dedektif benzeri sistem.

  
Eminim CDPR’ın görmemizi istediği grafikler kesinlikle bunlar değildir
Görsel olarak Cyberpunk 2077’nin tasarımı o kadar zekice, ayrıntılı ve benzersiz ki şimdilik oynarken görsel kaliteye odaklanamadığımı belirtmem lazım. Umarım yakında yeni nesilde de oynama fırsatım olur da gerçekten CD Project Red’in gerçekten bize ulaştırmak istediği görselliği de değerlendirme şansım olur. Çünkü Xbox One X ile ulaşılabilecek en iyi grafikleri alamadığım kesin. Night City, biraz zaman geçirmek için harika bir yer ve iç mekanlar olağanüstü. Baş karakterlerin yüz animasyonları da mükemmel ve bize bazı nüanslı performanslar sunabiliyorlar. Başta da söylediğim gibi bazı görsel aksaklıklar ve hatalar var, ancak oyun bozan hiçbir şey yaşamadım. Çok sayıda devasa açık dünya oyunu oynadım ve Cyberpunk 2077 detayındaki bir oyun için bunlar kabul edilemez değiller.

  
Bu büyüklükte bir açık dünya oyununda hata olmamasını bekleyen varsa hayal kuruyordur. Düşük donanımlı PC’ler ve eski nesil konsollar için performans sorunları elbet düzelecektir. Bunu yamalar ile yavaş yavaş görüyoruz. Görsellik konusunda ise lütfen kimse 10 yıl önce aldığı konsol ve PC ile bir zahmet mükemmel bir sonuç beklemesin. Bitirmeden önce kısaca müzik konusuna da bir parantez açmak istiyorum. Oyunun müzikleri tek kelime ile efsane ve duruma uygun atmosferi oluşturma konusunda da çok başarılı. Şehirde bir rock bar olmasa da araba ile dolaşırken dinlemeniz için size sunulan radyolardaki çeşitlilik bu açığı kapatıyor.

  
Sonuç
Gelelim sonuca. İnternette gördüğüm sorun yaşayan insanların nasıl bir PC konfigürasyonuna ve hangi konsola sahip olduğuna pek dikkat etmedim. Sadece kendimi biliyorum. Ben Xbox One X üzerinde oyundan aldığım zevke gölge düşürecek bir problem yaşamadım. Hele en son 1.06 yamasından sonra hiç sorun yaşamadım. Evet, hatalar var, sinir bozucu bir kullanıcı arayüzü var ve haritada yerlerine oturmayan nesneleri görmezden gelemem. CDPR'ın, bir bütün olarak dünyanın ortaya koyduğu yüksek beklentileri asla karşılayamayacağını önceden tahmin etmek zor değildi. Yine de aksiyon macera, RPG ve belki de başka birkaç türü harika bir şekilde bir arada sunduğunu belirtebilirim.

Cyberpunk 2077 dünyası beni hikayesi ile Night City şehrine bağladı ve şu inceleme yazısı bitse de birkaç görev daha yapsam diye sabırsızlanıyorum. Yamalardan sonra Xbox One X ve daha güçlü bir konsola ya da bir oyun PC’sine sahip herkesin daha önce söylenenlere kulak tıkamalarını ve Cyberpunk kültürünü seviyorlarsa oyuna bir şans vermelerini isterim. İlk etapta şu an için bir puan vermeyi düşünmemiştim ama gelinen son durumda aldığı ortalamayı hak etmediğini düşündüğüm için linç yeme uğruna bir puan vermeyi düşündüm. Benim puanım oyunun karakterine ve iç güzelliğine. Kim bilir ilerde yeni nesilde oynadıktan sonra belki dış görünüşüne de ayrı puan veririm.

85

Dağıtımcı: Microsoft Game Studios, Warner Bros.
Geliştirici: CD Projekt Red
Platform: Xbox One X, Xbox Series S/X, PC, PS4 Pro, PS5, Stadia
Tür: RPG/FPS
Bilgi İçin:www.cyberpunk.net

Okuyucu Yorumları

Toplam 1 Yorum

arkadaşım iyi güzel demişsin. de, yaw ps5 daha ne zaman çıktı da bu sistemi gerektirecek bi oyun gelsin diye insan bi sorar. en son böyle bi şoku anca millet ps3 de crysis zamanı yaşamıştı. -ki onda da gelen grafiksel yenilikler ve oyunu pc hali de ps3 hali de gayet optimize idi- bu oyunu son nesil sistemi olanlar bile düzgün bi şekilde oynayamıyor. ki oyunun mekanikleri ve oyun yapy zekası da belli iken nasıl tüm zamanların en iyi oyunlarından olabiliyor? açıklar mısın?

Sen de yorum yaz

Mahmut Karslıoğlu
Takip Edin