Selçuk İslamoğlu

Teknoloji ve hayat üzerine...

Sosyal Medyanın en büyük eksiği

Neden yok ki dediğim şey çok basit aslında...

İnternetin başından beri insanların iletişim için farklı kanallar kullanımında son durak sosyal medya gibi duruyor. BBS, IRC, ICQ, MSN, Forumlar ve derken Sosyal Medya.

Son durak diyorum, bundan sonra artık sadece sosyal medyanın türlerini göreceğiz. Eskiden özellikle insanlar takma isim veya nickname seçip IP gizlemeyi tercih ederken, artık herkesin her türlü özelini biliyor duruma geldik. Yani konu artık kişisel mahremiyeti bitirmiş durumda. İnternette yaptığınız aramaların sosyal medyada ve reklamlarda karşınıza çıkması da big data denen illetin geldiği noktanın kişilere gösterilen sadece küçük bir parçası.

Bunca bilgi bombardımanı altındayken, insanlar ister istemez psikolojik bir rekabet içine giriyor. Hatta Beğeni sayıları yüzünden depresyona girenler dahi var. Sosyal medyanın bunca yükü yeni ihtiyaçlar da doğuruyor. O da istediğiniz içerik yerine bir çok çöp içeriğin destursuz ekranlarınızda belirmesi.

Arama cümlelerini doğru kuranlar için Google gibi arama motorları doğru içeriğe ulaşmanızı sağlayabilir ama Facebook, Twitter veya Instagram gibi çöp içerikle dolu yerlerde malesef bu mümkün değil. Önünüze konacak içerikle ilgili neredeyse tek kontrolünüz rahatsızlık verici şeyleri paylaşanları engellemek.

Ama tüm zevklerinizi, gezdiğiniz yerleri, ilgi alanlarınıza dair rahat rahat size özel reklamlar göstermekte olan bu yerler basitçe yapabilecekleri bir konforu sunmamak için ellerinden geleni yapıyorlar: Görmek istemediğiniz kategoriler...

Mesela çöp içerik olarak nitelendirebileceğimiz:

- Hiç bir #heşteg etiketli gönderiyi görmek istemiyorum...
- Hiç bir spor müsabakası hakkındaki tartışmayı görmek istemiyorum...
- Hiç kimsenin nereye gittiğini nerede kaldığını görmek istemiyorum...
- Hiç kimsenin kaç kilometre koştuğunu öğrenmek istemiyorum...
- Hiç kimsenin hangi restoranda ne *** yediğiyle ilgilenmiyorum...
- Sabah akşam kimsenin büzüşmüş ördek dudaklarını görmek istemiyorum...
- Hiç kimsenin "gül" fotoğraflı sallama "ibretlik hikayelerini" görmek istemiyorum...
- Kimsenin en benzediği ünlü, burçları, eski hayatında ne olduğu, IQ'sunun kaç olduğu da zerre ilgilendirmiyor. (Gerçi bunları paylaşıyorsa IQ'su hakkında az çok bilgi edinebiliyorsunuz)
- X'yi Y gibi hede hödö yapan Z şey gibi liste siteleri...

Öte yandan çok güzel paylaşımlar, yeni bilgiler, yeni makaleler, ilginç haberler, size bir şey katacak paylaşımlar da var. Ama sosyal medyanın artık 7'den 70'e kitlesinin gönderdiği çerçöp arasından bunlar kendilerine yer bulmak için çok zorlanıyor.

Bunlar insanların düşüncesizce veya bilerek ve isteyerek zorla boğazımıza soktuğu şeyler, bazı insanları engellemek çözüm olabilir ama bunun akraba eş dost kavgası çıkarmadan da bir yolu olmalı.

Yapılamayacak şeyler değil, yüklediğiniz fotoğraftaki insanları ve ruh hallerini tanıyan, ilgi alanınıza göre önerilen sunan bir yapay zekanın "Kardeşim, bana futbolla ilgili şey gösterme, bana yemek resmi gösterme, bana selfi gösterme" gibi bir kategorileme yapamayacağını savunmak çok komik olurdu.

Sosyal medya belli ki hayatımızda uzun süre olacak. Geleneksel medyanın da mal bulmuş magribi gibi bu tip çöpleri daha da pompalaması da devam edecek. Sosyal medya devlerinin yerlerini yenilerine devretmeden önce düşünecek şeyleri var. Twitter gibi tamamen robotlaşmış yerleri saymıyorum, ölmesi çok uzak değil. Sorun bu tip şeyler paylaşan insanları engellemek veya eğitmek değil, belli ki aptallık evrenin genişleme hızından daha hızlı artabiliyor, bu tip çöpleri senin ekranına daha gelmeden filtreleyen bir yapay zeka ihtiyacı.

Okuyucu Yorumları

Toplam 4 Yorum

Resmen dilimiz oldunuz Selçuk Bey.

"İnternette yaptığınız aramaların sosyal medyada ve reklamlarda karşınıza çıkması da big data denen illetin geldiği noktanın kişilere gösterilen sadece küçük bir parçası." Bu cümlenizi düzeltmek istiyorum bu yapılan reklamlar big data ile değil cookie'ler ile yapılıyor. E-ticaret sitesinde baktığın ürünü 1 saniye sonra ceptelefonunda Facebook da göstermek için Big Data'yı bukadar hızlı bir şekilde işleyecek yorumlayacak bir sistem bence henüz yok :)

Uzun zamandır sosyal medyada illet olup kafamda toparlamaya çalıştığım ve uygun bir zamanda derleyerek bir şekilde ve bir yerlerde paylaşmağı düşündüğüm şeylerin tümünden çok fazlası burada verilmiş... kaleminize, ağzınıza, klavyenize ve her neyiniz varsa ona sağlık dilerim ... fb de paylaşıyorum izninizle.

İçimden geçip söyleyemediklerimi söylemişsiniz.

Sen de yorum yaz