Karda Fren Mesafesini 8 İle Çarpın

nuh1986
13-02-2010, 01:12   |  #1  
OP Taze Üye
Teşekkür Sayısı: 0
7 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Şub 2010

Kuru yolda 50 km hızla 8 metre olan fren mesafesi buzda 64 metreyeçıkıyor. Kış lastiği karlı zeminde yaz lastiğine göre 31 metre dahaerken duruyor.



Tüm yurtta etkisini son bir haftadır artıran kar yağışı ve buzlanmaİstanbulluları trafikte daha çok zorluyor. Trafik kanununda zincirbulundurma zorunluluğu olsa da otomobilleri kış lastiği yolda tutuyor.

Uzmanlar kışın kaza yapma riskinin hava ve yol durumuna göre yazakıyasla sekiz kata kadar arttığını söylüyor. Bunu önlemenin en önemliyollarından birinin otomobilin yerle temas eden tek noktası olanlastikler olduğu biliniyor.

7 derecenin altı tehlike
Ülkede yoğun kar yağışıyla  birlikte araçların yollardaki sürüş güvenliği ve yolda kalma endişeleri de  artıyor.
Kasımdan Nisana
7 derecelik ısının altına inildiğinde yaz lastiklerinin kauçuğusertleşip etkinliğini kaybediyor. Bunun için kasım ayından nisan ayınakadar kış lastiği kullanmak gerekiyor. Kış lastiği, 7 derecenin altındadaha fazla güvenlik ve her türlü zemin üzerinde, yaz lastiğine göredaha kısa fren mesafesi sağlıyor. 50 km/s hızla karlı zemin üzerindefren mesafesi yaz lastiğinde 63, kış lastiğinde ise 32 metre. Yani yazlastiğiyle durmak için fazladan 31 metre gerekiyor. Bir otomobilortalama 4.5 metre sayılırsa kış lastiği sürücüleri tam yedi otomobileçarpmaktan kurtarıyor.
İki lastik almayın

Sürücüler kışın, kalkıştaki performansı artırmak için çoğunlukla sadecearacın çekiş yönüne göre aracın ön veya arka lastiklerine kışlastikleri takıyor. Ancak bu iki kış lastiği sadece çekiş sağlıyor.Aracı daha iyi kontrol altında tutmak için dört kış lastiği öneriliyor.Kış lastikleri sadece ön tarafa takılmış önden çekişli bir araçta,arkada dengesizlik oluşurken aracın savrulma riski de artıyor. Kışlastikleri sadece arka tarafa takılmışsa arkadan çekişli bir araçta,önde dengesizlik oluşuyor ve virajı alamama riski doğuyor.

1500 kanalı var  

Hava sıcaklığı, lastik hava basıncını doğrudan etkiliyor. Havasıcaklığı ne kadar düşük olursa, ölçülen hava basıncı da o kadar düşükoluyor. Kış aylarında düşük hava sıcaklığını karşılamak ve doğru havabasıncıyla araç kullanmak için günlük kullanım basıncına veya diğer(yüklü) kullanım basıncına 3PSI (lastik soğukken ölçülmelidir) dahafazla hava basıncı ilave edilmesi gerekiyor. Kış lastiği yol tutuşunuüzerindeki sırt deseniyle sağlıyor. Yazlık lastikte 200 olan kılcalkanallar kış lastiğinde 1500'e çıkıyor.

Zincire gerek yok ama...

Kış lastiği artı 7 ile eksi 38 derece arasındaki hava sıcaklığındasertleşmiyor ve donmuyor. Yumuşaklığını koruduğu için zincir ihtiyacınıda ortadan kaldırıyor. Ancak ilgili Trafik Yönetmeliği?nde hâlâ zincirtakma zorunluluğu var. Kış lastiği taktığı için zincire hiçbir şekildegereksinim duymayan sürücülerin yine de yönetmeliklik gereğiaraçlarında zincir bulundurmaları zorunlu...

* Karda sürüş: Öndeki araç ile aradaki mesafeyi artırın. Yokuş çıkarkenpatinajı önlemek için, kuru havalarda kullandığınıza oranla daha yüksekvitesi tercih edin. Ani hareketlerden, ani fren darbelerinden ve çokyüksek hızdan kaçının.

* Fren: Gerektiğinde alternatif olarak motor frenini ve fren pedalınıkullanarak fren yapılması gerekiyor. Kademeli olarak yapılan fren,tekerleklerin kilitlenmesini engellerken aracın kayma riski ve kontrolkaybını önlüyor.

* Kalkış: Karlı zeminde kalkış sırasında patinaj riskini azaltmak için,kademeli olarak hızlanılması gerekiyor. Eğer patinaj olursa,tekerleklere uygulanan kuvveti azaltın ve aracı yönlendirebilmek içinüst vitese geçin.

* Viraj: Viraja girmeden önce düz çizgi halinde yavaşlamaya özengöstererek hızınızı sınırlayın. Virajı alırken, lastiğin yoldanayrılmasını ve komutlarınıza cevap vermesini sağlamak için direksiyonhareketinizi yumuşak ve sabit tutun.

50 km hızla karlı zemin üzerinde fren mesafesi:
* Yaz  lastiği: 63 m
* Kış lastiği: 32 m
* Fark: 31 m

kenanabay
26-03-2010, 15:43   |  #2  
kenanabay avatarı
Yeni Üye
Teşekkür Sayısı: 0
47 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Oca 2010

Kar lastiği yerle sürtünmesi daha fazla olmaktadır. Hele ki vakumlu lastiklerde bu miktar iyice artıyor. Bunedenle yol tutuş ve fren mesafesi oldukça azalıyor. Yalnız kar lastiklerinde yakıt tüketiminin arttığını da göz önünde tutmak gerekir.