“5 dakikalık” web oyunları

İnternet, dünyanın oyun parkı olma yolunda hızla ilerliyor. Hızla yaygınlaşan ve milyonları monitör karşısında hapseden web altyapılı mini oyunlar oyunculara sadece keyif vermekle kalmıyor, para bile kazandırıyor.

“5 dakikalık” web oyunları

EN İYİ 10 MİNİ OYUN

BigWave

Sörf, kendi etrafında dönüş, uçan penguenleri yakalama: Yetisports’un altıncı bölümü daha fazla beceri istiyor.

Bilgi için: www.yetisports.org

Six Feet Under

Makabre’nin TV dizisini yaptığı mini oyunda amaç, tabutları cenaze aracıyla mezarlık duvarı nın üzerinden en uzağa fırlatmak.

Bilgi için: www.vox.de/Flash/game.html

Fusermox

Soluk kesici 3B uzay oyunu, kısa zamanda bağımlılık yapıyor.

Bilgi için: www.labor1.de/l1_pages/de/spass.php?page=spiele

Minigolf

Engellerle dolu golf, fazla engelden dolayı oynaması kolay ama bir o kadar da zor.

Bilgi için: www.nabiscoworld.com/games/nw_schock_nwmg.htm

Guimp

Dünyanın Arcade klasikleriyle dolu en ufak sitesi, oyunlar 20x20 piksellik pencerelerde oynanıyor, miyoplara tavsiye etmiyoruz.

Bilgi için: www.guimp.com

Insaniquarium

Balıkları beslemek sohbet havasında geçebilir. Sevimli grafiklerle gerilim dolu bir oyun.

Bilgi için: www.coffeebreakarcade.com/games/insaniquarium/instructions.htm

Whipround

Eski dostumuz Pac Man canavarları yakalayabilmek için bira içmeli.

Bilgi için: www.pilsner-urquell.de

Wagenschenke

Çakırkeyif olmuş birisine eve gidebilmesi için farenizle yardım edin. Sadece birkaç saniye sürüyor.

Bilgi için: www.wagenschenke.ch

Miniball

Masa futbolu, Fred Çakmaktaş ve dostlarının taş devrinde yaptığı gibi.

Bilgi için: www.tgsnt.com

Disinfect the core

Mantık oyunu, bir bilgisayarı virüslerden kurtarın. Ama hemen pes etmeyin, zafer için çok çalışmak lazım.

Bilgi için: www.thejab.com/newsite/balm.html

YETISPORTS TUTKUNLARINA TAVSİYELER

Üst sıralara yerleşmenin sırrı

Bazen kendi kendinize YetiSports’da bu kadar yüksek skorları nasıl yapıyorlar diye soruyor musunuz? Önerilerimizi uygular ve sıkı da çalışırsanız siz de adınızı skor listesine yazdırabilirsiniz!

Yetisports Bölüm 3, Seal Bounce
Uyarı: Atış açısı!!!

Penguen yukarı doğru dimdik atılınca, en fazla 300 metreye çıkabiliyor, daha fazlası için fokların yardımına ihtiyaç var. Atış açısına da dikkat edilmeli. Pengueni öyle bir fırlatın ki, sağ taraftaki ikinci foka ya da sol taraftaki üçüncü foka kadar çıkabilirsin. Açısı doğru olursa fok penguene 350 metreye kadar çıkabileceği bir hız veriyor. Gerisi için dua etmekten başka yapabilece ğiniz bir şey yok. Bir daha zıplayan penguen 400 metreyi bulabilir ve foklar tarafından 5 kere zıplatılması ile çok yüksek bir skora erişebilirsiniz.

YetiSports Bölüm 4, Albatros Overload
Uyarı: Doğru kanat çırpış!!!

İyi bir başlangıç için, pengueni yüksekten uçan bir albatros yakalamalı. Atış öncesinde penguenin ters olmasına dikkat edin! Uçuş için; her seferinde kuş tam yere değmek üzereyken kanat çırpın, iki kere üst üste ve kısa bir aradan sonra bir kez daha çırpış olmak üzere. Ancak bu şekilde dinlenme dönemleri çok uzun oluyor ve bulutlara çarpmıyor.

YetiSports Bölüm 5, Şamingo Drive
Uyarı: Pengueni düz tutun

Belirleyici olan iyi bir start. Atış açısını 25 ile 30 derece arasında olmalı. Güç “+” işaretinin enine çizgi olan parçasına gelince fırlatın. Önemli olan penguenin ilk yılana ulaşması, ama bu sırada akbabanın yakalamaması için çok da yüksekten uçmamalı.

KENDİNİZ YAPIN

Kendiniz oyun programlayın

Kendi başınıza bir Flash oyunu yapabilmek için üç şeye ihtiyacınız var: Fikir, sabır ve Macromedia Flash MX 2004. Maalesef programı n fiyatı 650 Euro, ama Macromedia’nın 30 günlük deneme sürümü de mevcut (www.macromedia.com). İlk oyun için çok basit bir konsept kurmalısınız, mesela bir masa tenisi oyunu. Grafiklerin eklenmesi ve hareket animasyonlarının hazı rlanması Flash MX ile gerçekten çok kolay. Etkileşimliliği belli bir seviyenin altına indirilemeyen oyunlarda iş zorlaşıyor. Bu durumda ActionScript dilini bilmek gerekiyor.

İnternette bu konu hakkı nda yardım alabileceğiniz çok sayıda kaynak var: İnternet üzerinde Flash ve oyun programlama hakkındaki zengin forumlar, öneriler ve eğitici adımlar mevcut. Programlama denemeleri sırasında biraz canınız sıkılabilir, Macromedia, www.macromedia.com/exchange adresinde bitmiş mini oyunlar sunuyor. Bu oyunlardaki hazır formatları kendi oyununuza koyabilirsiniz ve böylece bir çırpıda siz de oyun hazırlayabilirsiniz.

AH / Oğuz Tezgör
[email protected]

Oyunlara duyulan ilgi, hiç fark edilmeden artıyor. bir boyutta artış gösteriyor. Lucky Strike’ın (www.lucky-strike.de) reklam oyunu ise kendinizi adeta içinde hissedebileceğiniz tek oyun. Ancak tüm oyunlar da reklam amaçlı değil, genelde logosu yanıp sönen, firmanın adının yazdığı, tek bir resimden oluşan oyunlara rastlamak da mümkün. Örneğin otomobil üreticisi Mini’nin internet sitesindeki (www.mini.com) “Rush around the Roundabout” adlı oyununu senede aşağı yukarı 400.000 kişi oynuyor. Oyunun içeriği, kullandığınız Mini’yle dairesel bir yolda diğer arabalarla itişmek. Buradaki eğlenceden başka bir şey değil, zaten Mini’nin basın sözcüsü Sabine Gigl da Mini markasının eğlenceyi temsil ettiğini belirtiyor.

İnternet kullanıcıları, reklam amaçlı oyunları reklam e-postalarına yeğliyor

Yeti’nin yapımcı firması Edelweiss’dan Micheal Grimm bunu şu sözleriyle doğruluyor: “Hiçbir şey bir sayfayı küçük bir oyundan daha canlı kılamaz. Web iletişimine forumlarda veya chatlerde rastlamak kolay Bunun dışında, yüksek skor yapma isteği kişiyi bağımlı yapmakla beraber, sitenin daha çok ziyaret edilmesini de sağlıyor. İyi bir oyunla belli bir kitleye ulaşmak çok daha kolay, bunu bir de elektronik posta yoluyla deneyin.” diyor Grimm. Yetisports Viyana’daki bir ajanstan, Avusturyalı bir internet sağlayıcısı şirketi için reklam oyunu yapmaları yönünde teklif almıştı. Ancak sağlayıcı şirket, penguenlere karşı şiddet uygulanan Yeti ürününü geri çevirmiş, çünkü birtakım kullanıcı kesimlerinin bunu politik olarak yanlış değerlendirmeleri söz konusuymuş. Şirket bu kararından dolayı şimdi pişman olsa gerek. Edelweiss oyunu Microsoft’a teklif etse kesin alırlardı.

İşte yüksek skor maratonu böylece başlıyor. Oyunun konusu çok tutulması için yeterli mi ve işin asıl sırrı, Yetisports’ta olduğu gibi, oyun birçok açıdan basit mi? Bu oyunlar ne kurma, ne yapılandırma, ne belirli bir işlemci gücü, ne belli bir internet tarayıcı, ne de pahalı grafik- ses kartı ve donanımı gerektiriyor. Bilgisayarda olması gereken olan tek şey Macromedia Flash Player (www.macromedia.com), çünkü bu oyunların çoğu Flash ile programlanmış ve platforma bağlı olmayan .SWF formatında bulunuyor. Şayet bilgisayarınızda Macromedia Flash Player yoksa, oyunu çalıştırmaya kalkıştığınızda bu eksiklik bildiriliyor ve programın yüklenmesi için izin isteniyor.

Bunun dışında internette Java oyunları da görmek mümkün, ancak karışık bir program formatı olan Java, daha çok cep telefonu oyunlarında tercih ediliyor.

Yararlı eğlence: Şirketlerin oyunlara olan ilgisi her geçen gün artıyor

Mini oyun dünyasının tartışmasız bir numarası Flash. Macromedia’nın verilerine göre internet bağlantılı bilgisayarların 97%’sinde Flash Player mevcut. Birçok programcı, Flash’ı ve etkileşim sağlamakta kullanılan Action script dilini, Java’nın aksine son derece basit ve kullanışlı olarak değerlendiriyor.

Flash’ın bir başka avantajı daha var: Programlandıktan sonra değiştirilebilen .FLA formatındaki kaynak dosyaları .SWF formatına derleniyor. Bu dosyalar da bir daha değiştirilemiyor ve sunucuda kalıyor. Dosyalar oyun sırasında geçici olarak kullanıcının bilgisayarına yükleniyor. Bu da oyun oynamak için her seferinde oyunun bulunduğu siteye girmeyi zorunlu kılıyor: Bu durum, başarılı bir oyun için çok etkili bir finansal doping. Siteyi ziyaret edenlerin sayısı arttıkça, sitenin tanınmışlığı da artıyor ve bu da ilan fiyatlarını yükseltiyor. Bu mekanizmadan faydalanan şirketlere gün geçmiyor ki yenileri katılmasın. Lycos Web portalı şirket sözcüsü Frank Legeland’ın açıklamasına göre; online oyunlar, portalın eğlence kanallarının büyük bir kısmını oluşturuyor. Sene sonunda web oyunları arzını genişleteceklerinden dolayı sayı vermek istemese de, canlı muhabbetlere talebin büyük olacağını görmek mümkün. Şu anda popüler olan oyunlar Mahjongg, kelime yapbozları ve scrabble gibi zeka oyunları. Şaşırtıcı ki bayanlar daha çok şans oyunlarına ilgi duyuyorlar. Lycos oyuncularının sadece %20’si erkek ve oyuncuların %12’si ofiste oynuyor. Online oyunları genelde gençlerin oynadığı iddiası da istatistikler sayesinde inanılırlığını yitiriyor, zira oyuncuların yarısı 25-35 yaşları arasında, %5’i ise 35-49 yaşlarında.

Popup’lar ve elektronik postalar yerine mini oyunlar

Mini oyunlar aynı zamanda ideal reklam araçları haline geldi. Bu gelişmenin kokusunu alan reklamcılar bu yolla ciddi bir alım gücü potansiyeline ulaşmayı hedefliyorlar. Birçok ünlü marka reklam amaçlı mini oyunlar kuruyor ve internet sayfalarında bunlara yer veriyor. Nesquik’te çikolata dağlarında snowboard yapmak (http://www.nesquik.com/chocchallenge.asp), Steinhaus Sosisleri’nde kaleye şut çekmek gibi (www.steinhaus.net/adgame).

Phenomedia Pazarlama Müdürü Tom Putzki de (www.phenomedia.de) reklam amaçlı web oyunlarının popup veya elektronik postalardan farklı olarak tüketiciyi olumlu yönde meşgul ettiğini belirtiyor. Phenomedia bugüne kadarki en tanınmış reklam oyunu olan Moorhuhn’u, 1999 yılında viski üreticisi Jack Daniels için yaratmıştı. Endüstrinin reklam oyunlarına olan ilgisini görmek için şöyle bir bakmak yeterli:

Spor ürünleri markası Nike’ın “House ball” adlı (www.nikefootball.com) yunus ve futbol topundan oluşan kombinasyonu, Soda markası Soda Club’ın (www.sodaclub.de) soda şişeleriyle oynanan beceri oyunu “Super Blub” , Pepsi’nin Romalı lejyonerleri aşarak golü bulma oyunu, bir inşaat şirketinin eğlenceli ama zor olan zanaatkarlar olimpiyatı (www.hornbach.de).

Geçtiğimiz yaz, Olimpiyat Oyunları, Tour de France ve Avrupa Futbol Şampiyonası derken sportif açıdan zengin geçti. Ama gene de en büyük oyun heyecanı spor sahalarında değil internette, ekran başında yaşandı. Bir milyonun üzerinde katılımcı “Ylympics” adlı, penguenleri vurma amaçlı tuhaf bir kategoride yarıştı. “Ylympics” gibi küçük ve basit oyunlar nasıl oluyor da kitleleri etkisi altına alabiliyor? CHIP bu yazıda bu sorunun yanıtını arıyor. Ayrıca internetteki en iyi mini oyunları araştırdık ve bu oyunların nasıl yapıldığını, ipuçlarını ve en başarılı web oyunu Ylympics’de üst sıralara nasıl çıkabileceğinizi açıklıyoruz.

Ylympics, başarısını 2004 yılının başından beri milyonları kendisine bağlayan Yeti kültüne borçlu. Bilmeyenler için hemen söyleyelim: Yeti, mini bir oyunun uzun ve kaba tüylü, Antartika’da, savanlarda veya çölde penguenleri fırlatan baş kahramanı (www.yetisports.org). Geçenlerde, tüm zamanların en başarılı web oyunu Yeti’nin altıncı bölümü “Big Wave” piyasaya çıktı. Sevgili Yeti’miz bu bölümde sörf yapıyor, parmaklarının ucunda dönerek penguen fırlatıyor, gökyüzünde uçan penguenleri topluyor. 300 milyondan fazla kullanıcı, aldıkları puanlarla Yeti’nin yüksek skor listesinde üst sıralara çıkmaya çalışıyor. Karşılaştırma: 90’lı yılların sonunda efsanevi Moorhuhn’a 35 milyon kullanıcı ateş etmişti ve bu oyun neredeyse bütün ofislerde işlere sekte vurmuştu.

Milyonlarca mini oyun var ama hepsi başarılı değil

Böylesine kültleşmiş oyunlar varken çok az oyun onları aşabiliyor. İnternette bu tür oyunlara dönük arzı öncelikle kitleler belirliyor: Arcade klasiklerinden Outbreak veya Pac Man, sanal mini golf alanları ve Carrera yarış pisti gibi oyunlardan tutun da adım adım oynanan epik fantezi oyunlarına kadar her şey internette, elinizin altında. Zaman öldürmek için arama motorlarında aratınca, karşımıza en kötülerinin ve en iyilerinin bir arada olduğu en az 100 bağlantı çıkıyor. CHIP’in “En İyi 10 Oyun” listesine bakmanız sizi bu zahmetten kurtarabilir.

İyi bir oyuna olan talep her zaman bu kadar yüksek olmayabilir. Yaratıcıları tarafından “günlük oyunlar” olarak adlandırılan oyunların üç dakikadan fazla sürmemesi ve sıradan bir konsept üzerine kurulması şart: Oyun kendisini tek bir cümlede açıklayabilmeli ve kontrol için fare veya klavyedeki ok tuşları yeterli olmalı.

Okuyucu Yorumları