Facebook'tan Irkçı Trump Reklamına Yasak Geldi

Facebook, ABD seçimlerinde büyük tartışmaya konu olan "ırkçı reklam"ı platfromundan kaldırdı

Facebook'tan Irkçı Trump Reklamına Yasak Geldi
Ekran Görüntüsü: Trump Seçim Kampanyası

Donald Trump, şüphesiz ki başkanlık süreci boyunca her hareketiyle çok konuşulmaya devam ediyor. Donald Trump'a ait seçim kampanyası oldukça ırkçı bir televizyon reklamına imza attı ve bu durum Facebook üzerinde de kısa sürede yankı buldu.

Facebook üzerinde de milyonlarca kullanıcıya ulaşan reklam, NBC ve Fox News kanallarının yasaklarının ardından Facebook'un platformunda da yasaklandı. Trump Seçim Kampanyası'nın hedef aldığı seçimler, Salı günü yapıldı.

Söz konusu reklamın Orta Amerikalı sığınmacıları intikam peşindeki katiller olarak nitelediği belirtiliyor. Reklam bu yönüyle adeta Cumhuriyetçilerin sığınmacıların ABD ulusal güvenliğine tehdit oluşturduğu yönündeki mesajı görsel olarak sunma çabasının bir ürünü olarak göze çarpıyor. Oysa ki yapılan araştırmalar sonucu elde  edilen veriler gerçeğin bunun tam tersi olduğunu, göçmenlerin ABD doğumlu vatandaşlardan daha düşük bir suç oranına sahip olduğunu ortaya koyuyor.

30 saniye süren reklam, NBC Sports tarafından Amerikan futbolu gecesinde, yani oldukça yüksek izlenme oranına sahip bir müsabaka akşamında yayınlandı. Reklamda Luis Bracamontes adında herhangi resmi evrakı bulunmayan bir Meksikalı göçmenin 2014 yılında işlenen Sacramento vekili cinayetine nasıl karıştığı ve karavanıyla ülkeden nasıl kaçmakta olduğunu konu alıyor. Bu noktada bu reklamın 2018 yılında yayınlandığını hatırlatmakta fayda var. Yani Bracamontes'in suçları yaklaşık beş yıl önce işlenmiş ve şimdilerde yaşanan büyük göç ile ilgili herhangi bir bağlantısı bulunmuyor. Buna rağmen Donald Trump, aynı reklamın daha uzun süreli bir versiyonunu da Twitter üzerinden paylaşmayı ihmal etmedi.

Trump'ın bu reklamın futbol gecesinde, yani en yüksek izlenme oranlarının olduğu zamanda televizyonda gösterime girilmesi için şüphesiz oldukça büyük bir para miktarını gözden çıkartmış olduğu açık. NBC kanalı ise bu parayı kabul ederek reklamı yayına sunmayı tercih etti. Facebook da bunun aynısını yaptı ancak firma reklamın kabul edilmesinin sehven alınmış bir karar olduğunu belirtiyor.

Facebook, bu noktadan sonra bu reklamı öne çıkarmayacağını açıkladı. Bu, zamanında Cambridge Analytica skandalı ile önceki seçimlerde de etki bırakan siteyi sıkıca takip edenler için bir zafer olarak görülebilir. Facebook yetkilisi Katie  Harbath ise bu konuda "Facebook'un 2016 yılında sahte haberler ve bunların sosyal medyada yankı bulmasını sağlayan hesaplar konusunda daha o zaman önceden harekete geçerek müdahale etmesi gerekirdi" sözleri ile durumu kabul ediyor. Ancak Facebook'un problemleri burada bitmiyor. Facebook'un reklam kategorilendirme alanında yaptığı "beyaz soykırımı" gibi kategorilendirmeler de çoğu reklam kampanyasında ses getiren hatalardan olmuştu.

İşlerin geldiği noktada ise açıkçası bir kazanan görünmüyor. Donald Trump ülkedeki haber kaynaklarına göre tam bir "ırkçı demagog" olarak görülüyor. NBC ise tam olarak paragöz bir TV servisi olarak öne çıkıyor. Uzmanlara göre Facebook, bu olayda küresel çapta asla başarıya ulaşamayacak bir şirket olarak davrandı. Cumhuriyetçiler ise böylesine ırkçı bir reklamın arkasında durdukları için çaresiz görülüyorlar  Kulağa ilginç gelebilir ancak tüm bu olaylara sırtını dönen Fox News, bu olayın tek kazananı olabilir.

Doğan Kürşat Aktaş

Okuyucu Yorumları

İlk yorum yapan siz olun
Sen de yorum yaz

 


CHIP'i Takip edin
E-Posta listemize katılın
CHIP Dergi Mobil Cihazınızda

İlginizi çekebilir