Google dünyanın her yerinde popüler değil

Google dünyanın her yerinde internet ile aynı anlama gelmez. Hangi ülkede Google hiç ilgi görmüyor?

Google'ı umursamayan ülke!

Amerikan deviyle rekabet eden yenilikçi arama motoru Yandex, Nasdaq'da halka açılıyor.

Yandex, Rusya'nın dışında pek duyulmuş bir arama motoru değil. Fakat yakında bu değişecekmiş gibi görünüyor. Rus pazarının %44'ünü elinde tutan ve Google'ın 10 puan ilerisinde bulunan Yandex, comScore sitesine göre Avrupa'da da iki numaralı arama motoru. Yandex'in sonbaharda hisselerini Nasdaq'da halka sunarak 2 milyar dolar kazanması bekleniyor. Bu Rusya'da teknoloji alanında en büyük halka açılma ve şirketin değerini yaklaşık 5 milyar dolara çıkarıyor. Yandex bu konuda yorum yapmasa da analistler ve yatırımcılar büyük bir başarı bekliyorlar.

Rusya ciddi gelişme potansiyeli olan bir pazar. Ülkenin sadece çeyreği internete bağlı fakat yüksek hızlı bağlantılar küçük şehirlere ulaşmaya başladı. Günümüzde %10 civarında olan geniş bant bağlantının 2010 yılında üç katına çıkacağı tahmin ediliyor. Google şu an 200 milyon dolar değere sahip Rus pazarının 2010 yılında 1 milyar dolara ulaşacağını hesaplıyor.

Yandex'in kısa hikayesi

Yandex'in kısa hikayesi

Yandex arama motoru 2000 yılında Arkady Volozh ve ortakları tarafından kurulmuş. Şirket yüksek kalitedeki arama motoru sayesinde zamanın lideri Rambler'i tahtından indirmiş ve Rusya'nın en popüler arama motoru haline gelmiş. Yandex'in her yıl ikiye katlanan karı, 2007 senesinde 167 milyon dolara kadar ulaşmış.

Rusya ofisini 2006 yılında açan Google elbette Yandex için dişli bir rakip. Rusçaya adapte edilmiş gelişmiş arama algoritmaları ve YouTube ve Google Maps gibi hizmetlerin Rusya'ya yönelik versiyonları ile dünya devi Google Rusya'da oldukça popüler.

Yandex yenilikçi stratejileriyle bu rekabette avantaj sağlayabilir. Rus şehirlerindeki trafiği izleyen Smilink isimli bir şirketi satın alan Yandex, böylelikle seyahat bilgi hizmetlerini geliştirmeyi planlıyor. Yandex ayrıca 2007 yılında MoiKrug.ru isimli bir sosyal ağ sitesini de bünyesine kattı. Tüm bunlar temelde arama motoru odaklı Yandex için oldukça farklı stratejiler. Analistler bu farklılaşmanın Google ile sürdürdükleri rekabette Yandex'in işine yarayacağını belirtiyorlar.

Yandex her durumda yerel bir aktör olarak büyük avantaja sahip. Kendi pazarları konusunda deneyim sahibi yerel arama motorları, Çin ve Kore'de de büyük yabancı şirketlere karşı başarıyla mücadele edebiliyor.

Okuyucu Yorumları