James Webb Uzay Teleskobu, uzun zamandır beklenen ilk gerçek görüntüleri Dünya'ya göndermeye hazır

James Webb Uzay Teleskobunun yakaladığı ilk gerçek görüntülerin ne zaman Dünya'ya ulaşacağı belli oldu. Üstelik bu büyük olayı, canlı olarak da izleyebileceğiz...

James Webb, ilk gerçek görüntüleri Dünya'ya göndermeye hazır

Şu ana kadar uzaya fırlatılan en büyük, en pahalı ve en karmaşık gözlemevi olan James Webb Uzay Teleskobu (JWST) heyecanlı fırlatılışından altı ay sonra, yakaladığı ilk düzgün görüntüler 12 Temmuz'da yayınlayacak.

Hubble'ın başarısının üzerine çıkmayı hedefleyen JWST, diğer tüm teleskoplara göre zamanda çok daha geriye bakabilecek. Birincil bilim hedeflerine yıllar öncesinde karar verildi, ancak görevin arkasındaki beyinler, ilk tam renkli görüntülerin konusunu gizli tuttu. Ancak herkes için akıllara durgunluk verebileceği söyleniyor.

Uzay Teleskobu Bilim Enstitüsü'nde (STSc) JWST proje bilimcisi Klaus Pontoppidan, "Webb'in ilk görüntüleri ve verileri için hedeflerimiz hem teleskopun güçlü araçlarını sergilemek hem de gelecek bilim misyonunun önizlemesini yapmaktır" diyor.

Teleskopun ana görevi, ilk galaksilerin doğuşuna ışık tutmak için zamanda geriye bakarak kozmosun derinliklerine ulaşmak şeklinde tanımlanıyor. Ayrıca, potansiyel olarak yaşam barındırıp barındıramayacaklarını belirlemek için atmosferlerini inceleyerek uzak ötegezegenleri tanımlamayabileceği de umuluyor.

JWST'nin ilk olarak neye bakması gerektiğine karar verme süreci beş yıldır devam ediyor. 2017 yılında, JWST için ilk hedeflerin yıldız oluşum sürecine, Jüpiter ve uydularına, ötegezegenlerin etrafındaki atmosferlere ve kuasarlar olarak bilinen devasa kara deliklerin etrafındaki aşırı ısınmış bölgelerin incelenmesine bakmak olarak açıklandı. Bunların JWST'nin ilk hedefleri arasında olmasından dolayı önümüzdeki ay yayınlanacak ilk görüntülerde bunlardan birinin yer alacağını tahmin edebiliriz, ancak hangisinin seçilebileceğine dair bir bilgi yok.

Görüntüler 12 Temmuz'da 10:30 EDT'de yayınlanacak ve bu yayını bu bağlantı veya NASA'nın Facebook, Twitter, YouTube gibi çeşitli sosyal medya platformları aracılığıyla canlı olarak izleyebileceğiz.

14 yıllık uzun gecikmelerin ardından, JWST 2021 Noel Günü'nde uzaya fırlatıldı. Ocak 2022'nin sonlarına kadar nihai varış noktasına, yani Dünya'dan yaklaşık 1,5 milyon kilometre uzaklıktaki ikinci Lagrange Noktası olan L2'ye ulaşırken, sonraki birkaç ayı kendi araç dizisini dağıtmak, kalibre etmek ve test etmek için geçirdi.

Teleskobun optiklerinin beklentileri karşıladığını ve hatta aştığını gösteren ilk test görüntüleri zaten yayınlandı. Yakında, bu emeğin ilk meyvelerini ve JWST'nin tüm potansiyelini görme imkanımız olacak.

Ancak görevdeki araştırmacılar bile bile dahil olmak üzere hiç kimse, JWST’nin gerçek görevinin başlangıcı olacak bu görüntülerin görsel olarak nasıl görüneceğinden emin değil.