Lenovo patronu ile çok özel bir röportaj

PC ve akıllı telefon pazarında ne yapacaklar? Lenovo'nun patronu Gianfranco Lanci CHIP Online'ın sorularını yanıtladı...

Lenovo'nun bir sonraki planı ne?

Geçtiğimiz ay gerçekleştirilen IFA fuarında tam bir gövde gösterisi yapan Lenovo'nun patronu Gianfranco Lanci'yi fuarda yakalayıp çok özel bir röportaj gerçekleştirmiştik. İşte karşınızda Lenovo'ya sorduğumuz tüm sorular ve bu sorulara en yetkili ağızdan yanıtlar:

CHIP Online: Lenovo'nun gerçekleştirdiği bu lansmanda pazara her zamankinden daha fazla yeni ve farklı ürünler getirmekte olduğunu gördük. Şu anda odaklandığınız ana alanlar nelerdir?

Gianfranco Lanci: Lenovo olarak ilk önce kullanıcıların bakış açısından bakarak ürünlerimizi geliştirmeye odaklanmış durumdayız. Nasıl çalışıyorlar, nasıl yaşıyorlar, günlük hayatlarında teknolojiyi nasıl kullanıyorlar? Sıkıntı çektikleri ana noktalar nelerdir ve bunları nasıl düzeltebiliriz? Bu soruların yanıtlarını ararken yeni ürünler hazırlıyoruz. Yoga Book'u ele alalım örneğin. İnsanların tabletle etkileşimi ve PC'leri ile olan etkileşimini inceleyip bunların eksiklerini tamamlayacak bir ürün üretmeyi hedefledik. Dijital bir klavyesi var, ama aynı zamanda klasik biçimde kalemle üzerine not almak için de kullanılabiliyor. Günlük hayatınızda acil bir not almak istediğinizde yaptığınız neyse onu yapıyorsunuz, ama bu not anında dijital ortama geçirilip saklanıyor, tekrar kullanılabilir hale geliyor.

Aynı şekilde Moto serisini ele alalım. İnsanlar telefonları ile ne yapıyorlar? Telefon görüşmesi yapmak ve chat, e-posta iletişimi kurmak dışında müzik dinliyorlar ve fotoğraf çekiyorlar. Bu aşamada kullanıcılar için en iyi çözümün ne olacağını düşündük ve modlar sayesinde bu deneyimi en iyi hale getirecek bir sistem kurduk.

Bir başka alan da taşınabilirliğin artırılması idi. Yoga 910 ile bunu da çözdük. Performans ve pil ömründen ödün vermeden hafiflik ve taşınabilirlik çıtasını yükselttik.

Son olarak da hedefimiz PC'leri her zaman açık, her zaman bağlı bir hale getirecek çözümler sunmak. Aynen telefonlarda olduğu gibi. Telefonlarınız sürekli açık ve sürekli bağlılar. Aynı şeyin PC'leriniz için de geçerli olmaması için bir neden yok. bu anahtar alanlarda geliştirmeler yapıyoruz ve yapmayı sürdüreceğiz.

CHIP Online: Lenovo şu anda PC pazarının lideri durumunda. Ancak teknoloji dünyasında herhangi bir konuda lider olduktan sonra bu liderliği korumak için çok çalışmak gerekiyor. PC pazarının da daraldığını düşünürsek, bu açıdan baktığımızda Lenovo liderliğinin korumak için ne gibi alanlara yatırım yapıyor?

Gianfranco Lanci: Liderliğimizin devam edeceğini rahatça söyleyebilirim. Son çeyreğimize bakarsanız hala Pazar payımızı artıyoruz ve daha da önemlisi karlılık oranımız çok iyi durumda. PC dünyasında ince ve hafif konseptinde gelişmeler yaşanıyor. Ayrılabilir 2'si 1 arada ürünler de Pazar payının arttığı bir başka alan. IDC verilerinde ayrılabilir ürünler PC segmentinde değil tablet segmentinde görünüyor. Oysa bence bunlar tam bir PC.

Rakamlar böyle, ama PC pazarında şurası bir gerçek ki büyük bir toplanma yaşanıyor. Bazı rakiplerimiz ölçeklenebilirlikten uzaklaşıyorlar ve bu işte ölçeklenemiyorsanız rekabet etmeniz pek mümkün görünmüyor. Hem ürün gamını geliştirmek hem de yenilikler için Ar-Ge yapabilmek açısından sorunlar çıkıyor. Şu anda yüzde 21 olan Pazar payımızı üç yıl içerisinde yüzde 25 – 30'lar seviyesine çıkartmamamız için hiçbir neden görmüyorum. Bu alanda yenilikçi ürünler üzerinde de çalışmaya devam edeceğiz elbette.

CHIP Online: PC dünyasında akıllı telefon dünyasına geçelim şimdi de. Bu arenada çalışmalarınızı nasıl odaklamış durumdasınız? Kendinizi nasıl konumlandırıyorsunuz?

Gianfranco Lanci: Akıllı telefon pazarı büyüyor ve bu pazarda biz de büyümeye devam edeceğiz. Bu dünyada geliştirmeye açık bazı alanlar bulunuyor. Birkaç yıl önce Motorola'yı satın aldık. Şu anda iki firmanın entegrasyon süreci tamamlanmış durumda. Asya Pasifik, Doğu Avrupa, Orta Doğu ve Afrika, Latin Amerika pazarlarında iyi gidiyoruz, bundan sonra daha üst pazarlara, Avrupa ve Amerika'ya da odaklanacağız. Ben bu alanda Lenovo için büyük fırsatlar olduğunu düşünüyorum.

CHIP Online: Motorola satınalmasından sonra Lenovo bir akıllı telefon markası olarak kalmaya devam edecek mi?

Gianfranco Lanci: Hem Lenovo hem de Moto markası ile devam edeceğiz.

CHIP Online: Lansmanda gördüğümüz Moto Mod'lar cep telefonlarının önüne yeni ufuklar açıyotlar. Ses, görüntü ve projeksiyona ek olarak bu Mod konseptini iş dünyasına taşımayı düşünüyor musunuz? Kurumsal açıdan sağlık, sigorta, üretim sektörlerinde uygulama alanları bulabilir misiniz?

Gianfranco Lanci: Hiç şüphesiz birçok ticari uygulama düşünülebilir. Sağlık, otomasyon, fabrikalarda üretim, sıcak satış... Bu alanların hepsinde kullanım mümkün. Platformumuzu yazılım ve donanım geliştiricilere açtık. İsteyen istediği gibi uygulama ve yeni mod'lar geliştirebilir durumda. Pil, projektör, kamera, hoparlörler, bunlar cep telefonuna temel işlevler katıyorlar ve biz bunları hazırlayıp pazara sunduk. Birçok farklı uygulama düşünülebilir ve biz bunu her şekilde destekliyoruz.

CHIP Online: Bu alanda bir Pazar lideri olarak bazı rakipleriniz gibi, insanların gelip Lenovo ürünlerini deneyimleyebilecekleri Lenovo Shop'lar açmayı düşünüyor musunuz?

Gianfranco Lanci: Halihazırda Çin ve Hindistan gibi bazı ülkelerde Lenovo Shop'lar bulunuyor. Pazarın durumuna göre bu tür operasyonları gerçekleştiriyoruz. Çin'de çok doğal bu tür yerlere sahip olmamız ama çoğu ülkede büyük zincir mağazaların içinde kendimize bir yer edinerek devam edeceğiz.

CHIP Online: Küçülen PC pazarında kendinizi korumak için bir sonraki hareketiniz ne olacak?

Gianfranco Lanci: Öncelikle pazarın küçüleceğini düşünmüyorum. 2'si 1 arada ürünleri eklersek pazar hala az da olsa yükseliyor. PC pazarının yılda 250 milyon üründe sabitleneceğini düşünüyorum. Ayrılabilir ürünleri eklediğinizde bu rakam 270 milyona çıkabilir. Ancak bu pazarda başarıyı devam ettirmek için pazara yeni form faktörleri, yeni kullanım alanları sunmamız gerekli. Yoga book buna bir örnek. Oyun bilgisayarları alanında da bir kıpırtı var ve bu alanda da ne tür geliştirmeler yapabileceğimizi düşünmemiz gerekiyor. Geleneksel cihazlarda düşüş, yenilikçi cihazlarda artış yaşanacak. Ayrıca Pazar şekil de değiştirecek. Özellikle giyilebilir cihazlarda bir artış yaşanacağını düşünüyorum.

CHIP Online: Son olarak da Lenovo'nun nasıl bir şirket olduğunu sormak istiyoruz. Yakın bir zamanda logonuzu değiştirdiniz, bu aynı zamanda şirket yapısında da bir değişiklik olacağını mı gösteriyor?

Gianfranco Lanci: Bundan 3 yıl öncesine bakarsanız Lenovo'nun ana odağının bir PC şirketi olmak olduğunu görürsünüz. Oysa bugün 3 ama iş kolu olan bir şirketiz: PC, akıllı telefon ve veri merkezleri. Tüm bu alanlarda değişimler yaşanıyor ve Lenovo olarak biz de bu değişimlere ayak uyduracak planları yapıyoruz. Her zaman bir sonraki adımımızı düşünmek, bir sonraki teknolojinin ne olacağını hesaplamak ve buna göre yatırımlarımızı yönlendirmek zorundayız. Uygulamaları, bu uygulamaların cihazlarla olan etkileşimini ve bu ikilinin bulutla olan iletişimini komple bir çözüm olarak sunmamız gerekiyor. Lenovo eskiden PC odaklı bir donanım şirketiydi, bugün ise her türlü cihazı olan, bu cihazları destekleyecek altyapısı olan ve her türlü değişime ayak uydurabilecek bir şirketiz.

CHIP Online: Son olarak Türkiye pazarına bakış açınızı ve yatırım planlarınızı soralım.

Gianfranco Lanci: Türkiye Avrupa'daki en önemli pazarlardan biri. Pazar potansiyelinin nüfusla çok alakası olduğuna inanıyoruz ve Türkiye'nin nüfusu da oldukça yüksek. Türkiye'de pazarda GFK satış adedine göre uzun süredir lider durumdayız ve bu bizi çok mutlu ediyor. Bu alanda yapacak çok işimiz olduğuna inanıyoruz. Pazara yaratıcı çözümler getireceğiz. Avrupa'da odaklandığımız yedi büyük ülke var ve Türkiye de bunlardan biri.

CHIP Online: Vaktinizi ayırıp sorularımızı yanıtladığınız için çok teşekkür ederiz.

Okuyucu Yorumları