Live Communication Server

Bu yazıda sizlerle Microsoft'un anında mesajlaşma çözümü olan Live Communication Server'ın öncelikle getirdiği yenilikleri, daha sonra da kurulumunun detaylarını inceleyeceğiz.

Live Communication Server

Kullanıcı tarafından sağladığı bir başka kolaylık ise Ofis programları, Sharepoint gibi web tabanlı programlar ile uyumlu çalışıyor olması. Bu entegrasyondan kullanıcıların nasıl bir fayda göreceklerini bir örnek ile açıklamaya çalışalım. Sizin içinde bulunduğunuz gruba ait sharepoint web sitesinde çalıştığınızı varsayalım. Diyelim ki oraya konulmuş bir doküman üzerinde çalışırken, doküman sahibine bir şey sormanız gerekti. Bu dokümanın sahibi sizin contact listenizde olmasa bile, IM üzerinde o anda online olup olmadığını görebilir ve tek bir tuşa basarak bu kullanıcı ile konuşmaya başlayabilirsiniz.

Live Communication Server

Windows Communication server ve Ofis entegrasyonuna bir örnek.

Live Communication Server'la daha yakından ilgilenenler için birkaç bağlantı
vererek bu yazımızı da noktalıyoruz.

Live Communication Server'la daha yakından ilgilenenler için birkaç bağlantı vererek bu yazımızı da noktalıyoruz.

http://www.microsoft.com/turkiye/office/2003/livecomm/

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/itsolutions/MSIT/Deploy/LCSDTWP.asp - Bu bağlantıyı, ürünü kullanma ve yönetim konusunda kafasında soru işareti kalmış kişiler için özellikle tavsiye ediyoruz. Microsoft'un bu ürünü kendi ortamında nasıl yüklediği ve Live Communication Server'ı nasıl yapılandırdığı anlatılmış.

http://www.microsoft.com/business/productivity/collaboration/unified/whpaper.mspx - Bu bağlantıda ise ürünün firmanıza kurulması aşamasında planlama ile ilgili yardımcı makaleler bulabilirsiniz.

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/rtcsrv/rtc/portal.asp - Server tarafındaki yazılım geliştirme ile ilgilenenler için bir kaynak.
http://msdn.microsoft.com/library/en-s/rtcclnt/rtc/real_time_communications_rtc_client_start_page.asp - İstemci tarafında yazılım geliştirme ile ilgilenenler için bir kaynak.

Live Communication Server'ın tek bir araçla yönetilebilmesinin özellikle Exchange IM'a kıyasla avantajlı olduğundan bahsetmiştik. O zaman bir de MMC yönetim aracının içinden Live Communication Server'a birlikte bakalım. Bunun için sırasıyla Start / Programs / Administrative Tools ve en son olarak Live Communication Server'a tıklıyoruz.

Sol penceredeki User Services Global Settings üzerine faremizin sağ tuşu ile basıp properties'e girdiğimizde sunucumuzla ilgili yönetim ayarlarına ulaşmış oluyoruz.

Live Communication Server

Beş adet sekme üzerinden Live Communication Server ile ilgili ayarları yapmak mümkün.

Buradaki beş adet sekme; bulunulan forest içindeki Live communication Server'ların listesini almak, istemciler bir arama yaparsa dönecek yanıtın ayarlanması, maksimum kaç aramadan sonraki aramaları kabul etmemesi gerektiği gibi ayarlamaları içerir.

Eğer aşağıda bulunun sunucuların özelliklerine girecek olursak üç adet sekmeyle karşılaşıyoruz.

Live Communication Server

Üye her bir sunucunun ayarlarının yapıldığı ekran.

Port ayarlarını içeren Connections sekmesi bunların ilki. İkinci olarak Routing sekmesinde, eğer başka domainler'de de bu tip SIP ve PSTN sunucuları varsa onlara mesaj yollanabilmesi için gereken ayarların yapılacağı tab. Autantication tab'ı ise güvenliğin hangi seviyede olacağı ile alakalı bir seçenek. Burada ya her iki seçeneği de seçmek yada sadece Authantication tipini seçmek zorundasınız. Communication Server'ın istemcisi olan Windows Messenger 5.0 öncelikle Kerberos güvenlik yapısını kullanır. Bu seçeneklerle birlikte genel olarak Communication Server'ın ayarlarını bitirmiş olduk.

Administration Tools:

Live Communication sunucusu için kullanılacak yönetim araçlarını Live Communication Server'ın kendisini kurmadan yüklemenizi sağlar. Denetim araçları Windows 2000 -SP3/ XP Professional/ Windows Server 2003 işletim sistemli makinelerde çalışır. Ancak yine de Live Communication Server'ın yüklü olduğu makinelerde yönetim araçlarına hem sunucuyu hem de kullanıcıları yönetmek için ihtiyacınız var. Server Software Development Kit (SDK):

Bu seçenek, uygulama geliştirme yapmanıza olanak tanıyacak SDK'ların yüklenmesini sağlar. Bu seçenek seçilerek yükleme yapıldığında, SDK'ların içinde yazılım geliştirme araçlarının yanında örnek kodlar, API'lere ait dokümantasyon gibi yazılım geliştirme yapılırken kullanabileceğiniz yardımcı araçlar da geliyor.

Tek bir domain yapısı içinde çalışıyorsanız kurulum için Live Communication Server'ın kendine ait olan sihirbazını kullanmanızı öneririz. Böylece şema, Active Directory'de yapılacak değişiklikler gibi ayrıntılar ile uğraşmanıza gerek kalmayacaktır.

Live Communication Server

SQL Server makinede yüklü değil ise Server Desktop Engine de yüklenecektir.

Ancak eğer yaptığınız yükleme birden fazla domain'in olduğu bir yapı içinde ise o zaman veritabanını, şemayı ayrı ayrı güncelleyip, kurulumu sihirbazı kullanmadan yapmanızı tavsiye ediyoruz. Birden fazla domain'in olduğu bir ortamda haklar ile alakalı sorunlar ile karşılaşmanız kaçınılmazdır. Özellikle şemanın önceden güncellenmiş olması sizi tüm bu sorunlardan uzak tutacaktır.

Live Communication Server

Sihirbazı kullanıyor olmak servis account'u açmak gibi işleri daha kolay yapmanıza
yardımcı olduğundan tavsiye edilen bir yol.

Rtcsrv.msi yükleme dosyası ise kurulum üzerinde kontrolü daha fazla elinde tutmak isteyenler için. Bu seçenek özellikle domain, şema, enterprise hazırlanması aşamasında yararlı bir araç.

Kurulum:
Şimdi Live Communication Server'ın kurulumuna geçebiliriz. Kurulumu başlattığımızda bir kurulum sihirbazı bize alışık olduğumuz Microsoft ara yüzünden ayrılmadan kurulum konusunda yardımcı oluyor. İlk ekranda karşımıza dört seçenek çıkıyor;

Live Communication Server

LiveCommunication Server'ın ana kurulum ekranı.

Home Server:

Ortamınızda en azından bir adet Home Server olması gerekiyor. Bu seçenek ile makinenizi ister Home Server olarak, isterseniz de Front End server olarak kurmanız mümkün. Bu kuruluma başlamadan önceki en önemli nokta ise Home Server ya da Front End Server'dan hangisini seçmek isterseniz isteyin, içinde kurulumu yaptığınız makinanın Active Directory Domain'e üye bir makine olması ve Active Directory'de değişiklik yapabilmek için gerekli haklara sahip olması gerektiği. Front End Server yüklemesi, zaten kurulum sihirbazının ortamda başka Home Server'lar varsa, onları listeleyip doğrudan yönlendireceği bir seçenektir. Bu noktada diğer adımları açıklamaya geçmeden önce hatırlatmakta fayda var; Home Server seçeneği aynı zamanda size IM Archive Agent'ını da yüklemenizi sağlar. IM Archive Agent, IM arşiv servisinin çalıştığı makineye yapılan IM'ları biriktirip yollar, sonra bu mesajlar SQL'de biriktirilir. Burada önemli olan nokta, Agent'ları yüklemeden önce arşiv servisinin kendisini yüklemeniz gerekliliğidir.

IM Arşiv Servisi:

Bu seçenek Live Communication IM arşiv servisini yükler ve yapılan anında mesajlaşma içeriklerinin kayıt edilmesini sağlar. Bu servisin yüklenebilmesi için SQL Server MSMQ'nun çalışması gerekir. Hem Live Communication Server, hem de arşiv servisini aynı makineye yükleyebilirsiniz ama her seçeneği ayrı ayrı yüklemeniz gerekir.

Live Communication Server

IM Archiving Agent'larını kurmadan önce MSMQ servisini yüklemiş olmanız gerekir.

Live Communication Server'ın kullanıcı tarafında ise yine hem güvenlik anlamında, hem de sağlanan uygulamaları kullanabilen bir araç olduğu için Windows Messenger 5.0 karşımıza çıkıyor. Bu araç, Live Communication Server'ın sağladığı tüm özellikleri kullanabiliyor. Ek olarak aynı anda örneğin MSN gibi bir hizmeti kullanıyorsanız her iki hesabınıza eş zamanlı login olmanızı sağlayabiliyor. İstendiğinde yolu ile Windows Messenger'da nasıl bir güvenlik uygulanması gerektiğine sistem yöneticisi tarafından Group Policy karar verilebiliyor. Windows Messenger'ın tablet PC kullanıcıları için de çok hoş bir özelliği var. Karşı taraf ister .NET, ister yine sizin gibi bir Windows Messenger terminali olsun, Windows Messenger penceresinde elle yazı yazma olanağı var.

Kuruluma geçmeden önce, her zaman olduğu gibi sistem gereksinimlerine bir bakalım.

Live Communication Server

Önce Live Communication Server'ı ana hatları ile bir inceleyelim: Live Communication Server, işletmelerde kullanılabilecek gerçek zamanlı bir iletişim sunucusu olarak göze çarpıyor. Office sisteminin bir parçası olan Live Communication Server, Exchange Server gibi Microsoft'un server sistem ürünleri ile birlikte çalışarak şirketinizde iletişim gereksinimlerinizi karşılayabilecek bir güce sahip. Yine Microsoft firmasının mesajlaşma sistemi olan Exchange Server'in içinde gelen Exchange IM'dan daha güçlü özellikler içeriyor. Her şeyden önce bu ürünün yönetimi daha kolay. Live Communication Server için sadece Windows server ailesinde ana yönetim aracı olarak aşina olduğumuz MMC (Microsoft Managment Console) Microsoft yönetim konsolu yeterli. Windows Communication Server, Internet Engineering Task Force (IETF) adlı kuruluşun geliştirdiği SIP (Session Initation Protocol) ve SIMPLE (SIP for Instant Messaging and Presence Leveraging Extentions) standartları üzerine geliştirilmiş. Live Communication Server ile firmaların kendilerine has uygulamalar geliştirmesi de mümkün. İlgilenenler (SDK) Yazılım geliştirme paketlerinin nasıl yüklenebileceği yazımızın kurulum bölümünde, ilgili bağlantıları ise yazımızın sonunda bulabilirler. Uygulama geliştirme anlamında yine Windows Communication Server'ın Exchange IM göre bir farklılığını şu şekilde açıklayabiliriz: Kendi uygulamalarınızı geliştirmek ya da mevcut uygulamaların işlevlerini kendi firmanıza göre özelleştirmek için hem sunucu hem de istemci tarafında API'ler sağlanıyor. Exchange IM'da ise yazılım geliştirme imkanı sadece istemci tarafında mümkündü.

Live Communication Server, kullanıcılar açısında da daha önce mümkün olmayan bir özelliği de beraberinde getiriyor: Bu servisi birden çok araçtan aynı anda kullanabilme. Yani, bir sunum için iki makine kullanıyorsanız ikisinden de Windows Messenger ile diğer konuştuğunuz kişilere bağlı olabilir, paylaşılmış uygulamaları kullanmaya devam edebilirsiniz. Bu özellik 64 bilgisayara kadar destekleniyor. Size yollanan mesajlar ise sadece o anda aktif olduğunuz bilgisayara değil hepsine birden geliyor. Bir konuşmaya ise en fazla 32 kişi aynı anda bağlanabiliyor.

Her kullanıcının bir kişi listesi var. Listeler konuşmak istediği kişileri kullanıcının kendisinin eklemesi ile oluşuyor. Bu liste içinde kendisinin o an makine başında olup olmadığını görmesini istemediği, mesaj almak istemediği kişiler varsa, kişinin kendi tercihine bağlı olarak anında bloklanabiliyor, bloku kaldırmak ise yine kullanıcının kendine ait bir seçeneği olarak kalıyor. Her kişi için oluşturulan bu listeler, yerel bir veri deposunda Live Communication Server üzerinde tutuluyor, böylece kullanıcı hangi bilgisayardan bağlanırsa bağlansın, her zaman karşısında kendine ait olan listeyi görebiliyor. Bu tip yazışmaların firmanın elinde bulunan kontrol gücünü alacağını düşünenler için bir başka özellik de, IM üzerinden gerçekleşen diyalogların ileride kullanılmak amacıyla kayıt edilebilmesi. Arşiv özelliği sayesinde, kayıt edilen bu içerik SQL Server'da tutulabiliyor.

E-posta hizmetinin geniş bir kullanım oranı olduğu bir gerçek, ancak ne kadar yaygın kullanılırsa kullanılsın e-posta hizmetinin de kendine ait sınırları vardır. Örneğin e-posta yolladığınız bir kişinin o anda, yerinde, makinesinin başında olup olmadığını bilmeniz mümkün değildir. Ayrıca eğer bir konu hakkında birçok kişi fikirlerini yolladıysa, gidip gelen mesajlar zaman zaman kafa karıştırıcı olabilir. Gelmesini istemediğiniz, ama nasıl durduracağınız konusunda emin de olamadığınız e-postalar, işinizi daha da zorlaştırabilir. Ancak Microsoft, hayatımıza başlangıçta bir sohbet aracı olarak giren anında mesajlaşma sistemlerini, firmaların ihtiyaçlarına çözüm olabilecek bir hale getirdi. Microsoft'un yeni ürünü Windows Communication Server ile Windows Messenger'ı kullanarak anında telefon, yazışma, doküman paylaşımı, video üzerinden konferans yapma imkanı sağlıyor. Her ne kadar şu anda bizdeki telefon altyapısı ile ilgili kanuni bazı kısıtlamalardan dolayı tüm fonksiyonlarıyla kullanılmıyorsa da, ileride bunun değişeceğini umuyoruz.

Live Communication Server çok yakın zamanda piyasaya çıktı ve firmalar için kritik olan güvenlik ve yönetilebilirlilik özellikleri ile çok iyi bir seçenek oluşturuyor. Daha önceden Microsoft'un bu alandaki ihtiyaçları karşılamaya yönelik Exchange paketi ile birlikte gelen Exchange IM'ı önerdiğini hepimiz hatırlarız. Exchange IM ile karşılaştırıldığında Live Communication Server için bir üst sürüm demek, sanıyoruz yanlış bir tanım olmaz. Bu ürün ile entegre olarak çalışabilecek anında mesajlaşma sistemi olan Windows Messenger 5.0 ise Microsoft ürün grupları arasındaki yerini aldı. Windows Messenger, Live Communication Server'ın sağladığı tüm özellikleri, güvenli bir şekilde kullanabilen bir terminal olarak çalışmakta. Ayrıca Windows Messenger'ı, Microsoft'un web sitesinden ücretsiz olarak indirmek mümkün. Windows Messenger yüklemek isteyenler için http://www.microsoft.com/downloads adresini de verdikten sonra, yazımızın asıl konusu olan Live Communication Server'a geçebiliriz. Yazının akışında mümkün olduğu kadar yeniliklerden bahsedeceğiz ve bununla beraber Live Communication Server'ın kurulumuna göz atacağız.

Live Communication Server

Live Communication sayesinde Windows Messenger 5.0 ile her türlü iletişim sağlanabiliyor.

Okuyucu Yorumları