ODTÜ, oyun sektöründe izleyici olmayacak!

ODTÜ, başlattığı çalışmalarla Türkiye'nin oyun sektöründe pay sahibi olmasını amaçlıyor.

ODTÜ, oyun sektöründe izleyici olmayacak!

Üniversitede, bir yandan, bilgisayar oyun teknolojileri konusunda öğrenciler yetiştirilirken, bir yandan da lise öğrencileri yaz kampına alındı.

Üniversitenin bu yıl başlatmayı planladığı lisansüstü eğitim programlarıyla bu alandaki akademisyen açığı da giderilecek. ODTÜ Rektörü Prof. Dr. Ural Akbulut, sinema ve müzik sektörlerinden daha büyük bir iş hacmine ulaşan bilgisayar oyun sektörünün, sadece eğlence değil, eğitim ve tedavi gibi değişik amaçlar için de kullanıcılara hizmet ettiğini söylüyor.

Elektronik oyun sektörünün dünya genelinde "inanılmaz" rakamlara ulaştığını ifade eden Akbulut, oyun sektörünün analizlerinin yapıldığı çok sayıda rapor yayınlandığını dile getirerek, "Güncel bir çalışmada DFC Intelligence şirketi sektörün 2003 yılı toplamını 23,5 milyar dolar olarak değerlendirdi ve 2008 yılı kestirimini ise 40 milyar dolar olarak açıkladı" dedi.

ABD ve Japonya'nın ardından Güney Kore'nin de elektronik oyunlara yatırım yapmaya ve sektörü teşvik etmeye karar verdiğini anımsatan Akbulut, son dönemde 100 milyon doların üzerinde ciro yapan Güney Kore firmalarının başarı öykülerinin ve World of Warcraft'ın çevirim içi oyununun, dünyada 10 milyon oynayan müşterisi sayesinde yaklaşık 1,5 milyar dolar ciroya yaklaşmasının üzerinde dikkatle durulması gerektiğini söyledi.

Konunun ekonomik boyutunun ötesindeki etkilerine de değinen Akbulut, bilgisayar oyunları üzerine yapılan çalışmaların, bilgisayar oyunlarının özellikle çocukların kişisel gelişimleri, öğrenme durumları, eleştirel düşünmeleri, yaratıcılıkları, kavramsal öğrenmeleri gibi bir çok konuda olumlu etkiler oluşturduğunun belirlendiğini dile getirdi.

"Eğitim amaçlı kullanılan eğitsel oyunların okullarda kullanımının her geçen gün yaygınlaşması, bilgisayar oyunlarının çocukların gelişimlerine katkı sağladığının bir göstergesi" diyen Akbulut, okullardaki en büyük sorunlardan birisi olan öğrencilerin dikkat ve motivasyonlarının bir ders süresi boyunca en yüksek seviyede tutulmasının bilgisayar oyunlarının derslerde kullanılması ile aşılabileceğini söyledi.

Amerikan ordusu da kullanıyor

ODTÜ Rektörü Prof. Dr. Ural Akbulut

Amerikan ordusunun askere alımları teşvik etmek, kışla yaşamını tanıtmak, temel eğitimi görselleştirmek, tanıtımını yapmak ve diğer pek çok nedenden dolayı America's Army isimli oyunun geliştirilmesine destek olduğunu anımsatan Akbulut, 2003 yılında West Point Askeri Akademisi'ne giren subay adayı öğrencilerin yüzde 19'unun bu oyunu oynadığını aktardı. Akbulut, şunları kaydetti: "Geleceğin F-16'lardan sonraki en modern savaş uçağı JSF'lerin en son pilotlu uçak olacağı düşünülüyor. Bu uçakların pilotları uçaklar tek kişilik olduğundan eğitimlerini uçağın içinde alamayacaklar. Pilotlar tüm eğitimlerini yerde bir simülatörde aldıktan sonra uçmak zorunda kalacaklar. Bu da bilgisayar oyunlarının ve simülasyonların önemini gösteriyor. Bundan sonraki askeri uçakların da pilotsuz olması bekleniyor. Bilgisayar oyunları ve simülasyona hakim olanlar bu alanda çok başarılı olacaklar."

Türkiye sektörden hiçbir getiri elde edemedi
Dünyadaki bütün bu gelişmelere karşın Türkiye'nin sektörden hiçbir getiri elde edemediğini ifade eden Akbulut, Türkiye'de oyun sektöründen kazanılan gelirin donanım ve yazılımın dahil edildiğinde 1 milyon doları bulmadığını söyledi. Akbulut, "Teorik olarak bir ilçenin tüm sene patates ekerek ülkeye kazandırdığı rakamı 15-20 kişinin çalıştığı bir ofisten beyin gücüne dayanarak geliştirilmiş bir çevrim içi oyun ile kazanmak mümkün iken pratikte bu yönde adımlar atılmaması ülkemiz adına büyük bir eksikliktir" diye konuştu.

Türkiye'deki oyun üzerine yapılan geliştirme çalışmalarının ancak son birkaç yıla dayandırılabileceğini anlatan Akbulut, bu çalışmaların çok kısıtlı düzeyde kaldığını kaydederek, "Türkiye'nin dünyada etkin olması için hala şansı bulunuyor, henüz trenin kaçmadığı söylenebilir. Matbaa devrimini kaçırdık ve 300 yıl kaybettik. Bilgisayar oyunları çağını Türkiye'nin kaçırmaması gerekiyor" dedi.

ODTÜ'deki çalışmalar

ODTÜ'nün sektöre Türkiye'nin dahil edilmesi için uzun süredir pek çok alanda çaba gösterdiğini dile getiren Akbulut, üniversitenin Bilgisayar Mühendisliği ve Bilgisayar ve Öğrenim Teknolojileri, Enformatik Enstitüsü gibi bölümlerinde lisans, master ve doktora düzeyinde dersler açıldığını, ayrıca bilgisayar grafiği yapay zeka gibi derslerde de çok sayıda oyun projesinin dönem ödevi olarak yapıldığını ve bu derslerde öğrencilerin 7 oyun geliştirdiğini söyledi.

"Bilgisayar Grafiği ve Görselleştirme Araştırma Grubu" "Oyunlar ve Simülasyon ile Eğitim Araştırma Grubu" gibi grupların da konu hakkında çalışmalar yürüttüğünü anlatan Akbulut, üniversitede uluslararası hakemli dergilerde ve saygın konferanslarda 20'nin üzerinde yayın yapıldığını belirtti.

ODTÜ Teknokent'te açılan Animasyon Teknolojileri ve Oyun Geliştirme Merkezi'nin bir aylık bir sürede 700 başvurunun yapıldığını bildiren Akbulut, Merkez'de eğitimlerin ve seminerlerin devam ettiğini kaydetti.

Yoğun talep üzerine, bu yıl oyun geliştirme ve teknolojileri alanında master ve doktora programlarının açılmasının planlandığını dile getiren Akbulut, "Böylece tüm Türkiye'de bilgisayar oyunları derslerini verecek akademisyen açığı da giderilecek. Bu konuda ODTÜ'nün çabaları sürecek" diye konuştu.

Lise öğrencilerine eğitim

ODTÜ Rektörü Prof. Dr. Ural Akbulut genç öğrencileiyle birlikte...

ODTÜ'de, oyun kültürünü orta öğretim çağından itibaren öğrencilere aşılamak amacıyla yeni bir projeye imza atıldığını anlatan Akbulut, bu amaçla liselilere yönelik bilgisayar oyunları geliştirme yaz kampını düzenlediklerini ve kampa katılan öğrencilerden çok verimli sonuçlar aldıklarını söyledi.

Kamp hakkında bilgiler veren ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Veysi İşler de kampta bilgisayar programlamasına ve oyunların genel konseptine hakim olan Aydın, İstanbul, İzmir, Adıyaman, Ankara, Manisa, Kayseri ve Konya'dan 18 lise öğrencisine ODTÜ yerleşkesinde bir haftalık oyun geliştirme kursu verildiğini belirterek öğrencilerin yemek ve ulaşım masraflarının da ODTÜ tarafından karşılandığını kaydetti.

Öğrencilerin kampın ardından oluşturacakları gruplarla oyunlarını şehirlerinde geliştirmeye devam edeceklerini bildiren İşler, 20 Ağustos'ta da 18 öğrenciden en başarılı seçilen 3'ünün ODTÜ'ye davet edileceğini ve en iyi çalışma grubunun da ödüllendirileceğini açıkladı.

Türkiye ne yapmalı?

Türkiye'nin bilgisayar oyunları pazarına girebilmesi için ilköğretim okulları ve lise müdürlerine, Milli Eğitim Bakanlığı'na ve TÜBİTAK'a büyük görevler düştüğünü söyleyen ODTÜ Rektörü Prof. Dr. Ural Akbulut, şöyle konuştu:

"Şu anda pek çok aile, çocuğunun bilgisayar oyunu oynamasından hoşlanmıyor. Madem ki çocuklar bilgisayar oyununa meraklı; annenin, babanın ve öğretmenin bir araya gelip çocuğun çok daha iyi eğitim almasını ve hayata atıldığında, simülasyonla iş yaşamanı birleştirerek başarısını arttıracak yolları bulması gerekiyor. Bu oyunlarla muhatap olmayanların bundan 10 sene sonra işlerinde başarılı olmaları mümkün olmayacak. Ancak aşırı miktarda oyun oynamak da onları başarısız kılacaktır.

Her ne kadar Türkiye'de oyun alanında yapılan çalışmalar sınırlı sayıda kalsa da, önümüzdeki yıllarda bilgisayar oyunları mevcut popülaritelerinin de ötesinde, hayatımızın her alanının vazgeçilmezi haline gelecek ve dolayısıyla oyunlar üzerine yapılan çalışmalar da artarak devam edecek.

ODTÜ'de bu alandaki çalışmalarını arttıracak ve bu sektörü kalkındırabilecek nitelikli elemanları yetiştirmek için yeni projelere ilerleyen senelerde imza atacak. Ancak, bu önemli alanda ülke olarak başarılı olabilmek için devletin bu alana özel önem göstermesi gerekiyor. Bu alanda önemli pay alan ülkelerin yaptığı gibi, devlet, bu alana özel teşvikler sağlamalı ve büyük projeler geliştirmeli."

Öğrenciler ne diyor?
ODTÜ'nün yaz kampına Adıyaman'dan gelen Yusuf Turan, teknolojiye çok yatkın olduğu için kursa katıldığını ve öğrendiği bilgilerle bir savaş oyunu hazırlamaya başladığını söyledi. Gelecekte yapay zeka ve modelleme üzerine çalışmak istediğini söyleyen Turan, "ODTÜ'nün bu programı bana pek çok kapıyı aralayacak" diye konuştu.

Kayseri'den kampa katılan Osman Aka ise bilgisayar mühendisliği alanında eğitim görmek istediğini dile getirerek, bilgisayar oyunlarının çok büyük teknolojik altyapı gerektirdiğini kursa geldikten sonra anladığını ve bu emeğe büyük saygı duyduğunu söyledi.

AA

Okuyucu Yorumları

Toplam 10 Yorum

son derece mantıklı bi yaklaşım, zaten üniversiterde bu tür şeylerin işlenmesi gerek. Gerçi Türkiyede Ar-ge çalışmalarına ayrılan bütçe ortada yani böyle projeler için ne kadar destek sağlanır tartışılır. Bu yüzden uzun soluklu olacağını düşünüyorum. En azından çok daha ciddi programların yapılması ve uygulanması gerek.

Sayın Akbulut, Türkiye bu pazardan hiç getiri elde edemedi derken, Türkiyede bu konuda çalışma yapan bireysel ve kurumsal birçok firmadan haberi yok sanırım. Bireysel olarak çalışma yapıp 3D Model, Yazılım Kod Parçaları satan birçok Grafiker ve Programcı var. Kurumsal olarak çalışma yapan birçok firmadan biri grafile.com var.

bu işler inşaat mütahitliğine benzemez. ne kadar çok para kokusu alırsanız alın, siz bu konularla ilgilenen öğrencileri 30 senedir ezmişseniz ve sadece çarpık bürokraside takla atan muhasebe paketi veya takip sistemleri yazmaya zorlamışsanız tarihten hiç ders alamama takıntınız var demektir. ha matbaa 200 yıl geç gelmiş, ha siz 30 sene sonra oyun yazılımlarını ciddiye almaya adım atmışsınız. alem bu işlerde dört nala koşar siz daha tay tay evresinde olursunuz. aynen şimdi matbaaları başkalarının yazdığı hazır bilim kitaplarının çevirisini basmak için kullandığınız gibi. onlar oyunun kuralını koyar, siz de gençlerinizi o kuralları ezberleten bayat eğitim sistemlerine zorlar sonra da rakam ve belgelerle sınıflandırma derdine düşersiniz netekim.

geç kaldılar

Boynuz kulağı geçer diye bir deyim vardır hatırlatırım. Bence hiçbir şey için geç sayılmaz. Örnek japonya 2. dünya savaşından ne halde çıktı şimdi dünyanın bir numaralı teknoloji devi. Onlar aman bizden bişey olmaz. Artık herşey için çok geç avrupa aldı sazı eline diyip de koyvermediler. Ne yani bizde geç kalındı diye hiç çalışmayalım mı.
Bakın arkadaşlar son zamanlarda Hindistan bile çabaladı ve adamlar Yazılım olarak avrupa düzeyindeler bizim Hint fakiri diye deyimlerimizde kullandığımız milletten ne programcılar çıkıyor. Microsofta google da çalışan bir sürü Hintli programcı var. Bizde başarabiliriz bence.

BOYNUZ KULAĞI GEÇER, yorumu yapan çok başarılı ve hırslı bir arkadaş gibi umarım bilinçli olarak diğerleri de bakmayı başarır.
Herzaman daha iyisi yapılabilir, Bir oyun, 3D Grafik modeli ve hareket gerektiren dosya formatları ve yapıları OYUN PROGRAMCILARININ isteklerini kesinlikle karşılamayacak tipte yapıları var. Bu yüzden Birçok Programlama Dili ve Grafik Programı ile bunlara bağlı CASE TOOLs ( Yardımcı Araçlar ) kullanılarak bir sonuç elde ediliyor.
Bunlarda yetmiyor 5. Boyut oluşturmak ile ilgili Oyun Motorları ayrıca yapılıyor. ( 5.Boyutu her oyun motoru yapmıyor yapanlarda senaryo ve nesne bağılmı çok dar) 3 Boyut 2 Boyutta görsel öğeleri oluşturmak için, 4. Boyut ta 3. Boyutu hızlı hesaplamak için özel algoritmalar geliştiriliyor, 5. Boyut hareket , çevre, nesne özellikleri ile ilgili senaryolar oluşturulabilecek özel LOGIC ler geliştirilmesi gerekli.
Sonuç olarak Dosya formatları yapısı eksik, Kompleks bir yapıda olan platform Veri işleme ve grafik işleme yöntemleri eksik ve hatalı denilebilir. Donanımsal Belirsizlikler çok fazla ve sürekli kendini yeniliyor.
Yeni 3 Boyut , 2 Boyut dosya yapılarına ihtiyaç var. Mevcut 3D, 2D dosya formatları çok kullanışlı değil.
Veritabanı için yapılan embed veya özel veritabanlarıda çok yeterli değil.
3 Boyut Modellerde ( Küre, Küp, Çizgi, Daire.. ) bunlar neredeyse hiç değişmemiş neredeyse aynı matematiksel yapıları ile ilk yapıldığı halleri ile 20-30 yıl öncekinin aynı formulde.
Mesh geometry olarak kabul edilmiş ve öyle gitmiş, ancak çok daha gelişmiş yapılar yapmak zor da değil.
Burada hiçbir ülkenin biryerlere varmış durumu yok, Herkes birçok noktada START Noktasında sayılabilir. Yarışa Tüm ülke programcıları Grafikerleri Sıfırdan başlamakta, Bu şekilde zaten mevcutlardan daha iyi bir sistematik ve Yeni gelişmiş bir Yapıda geçmek çok zor değil.

Metni Yazan Hocanın konudan uzak olmadığını düşünerek, etrafındaki ve dünyadaki gelişmeleride izlemesini tavsiye etmek isterim.
Özellikle oyun oynama kabiliyeti artarsa değeri artar kadar hatalı bir yorum olmazdı, Esefle kınıyorum. Oyun oynamak refleks gerektirir, Zeka ise tersidir diyebiliriz. Pilotlar simulasyonla işe başlar ancak Similasyonlarda yukarıda tanımlanan 5.Boyut nesne ve nesneye bağlı çevre fatktörleri dar olduğu için bir realiteyi ifade etmez , realiteye başlangıcı ifade eder. Çok iyi araba oyunu oynayan çok iyi araba kullanamaz hatta kaza yapma riski de vardır. 5.Boyut faktörleri gerçek hayatı ifade eder. Oyunda 5.Boyut neredeyse yok yada senaryo bağımlıdır. Hocamızın yazısı başından sonuna bu türde bilgi eksikleri ile dolu yorum ifade ediyor.
Konuya hakim olanlar okudukça heryerde açık ve yanlış görecekler zaten.
Metnin Tamamının tekrar gözden geçirilmesini ve öneriler ile vurguların düzeltilmesini tavsiye ederim.

yorumlara ve yorumlara verilen oylara bakınca uluşça aşağılık duygusuna kapılmışız sanırım. bence başaramayacağız diyen acizler sadece kendileri adına konuşsun.

Üniversite rektör ve öğretim üyeleri milletin örtüsü saçı sakalıyla uğraşacağına bu gibi bilimsel çalışmalarla uğraşsaydılar yani asli görevlerini yerine getirseydiler ülkemiz iniversitelerinde nice başarılı çalışmalar olurdu...Dilerim bundan sonraki zaman içinde gelişmeler olur. Düşünün ki Crysis gibi bir oyunun yapımcısı 3 türk kardeş, demekki isteyin birşeyler olabiliyormuş, yeterki birileir biirlerine köstek olmasın. Saygılarımla...

"DEVRİM ARABASIN"dan sonra sırada "DEVRİM OYUNU" mu var ? Yapamayacak olanlar otursun koltuklarına bari yapacakların ayakbağı olmasınlar. Söylüyorum sizlere "kimse yapamayacak" herkez ayakbağı olacak yapanlara, geçmiştede oldular..

En az 5 yıl var daha milletin kıvama gelmesi için ki zaten eğer yapabiliriz zihniyeti olsaydı milletimizde şuan bmw ye değil devrim arabasına biniyorduk ve şuan diğer ülkelerin yazdığı kendi tarihlerinin reklamını yapan oyunları oynamıyor olurduk. Aksine! tüm dünyaya "ÇANAKKALE"nı reklam yapıyor olurduk!

Toplumumuzun üretkenlikten uzakta yaşayan bir beyni var. Zamanında uzaklaştırıldık. Şuan aramızda birşeyler yapanlar var onlara Tam Destek yerine Tam Köstek olanlar daha çok var.

Umarım başarırlar ve tüm dünya'ya bir Türk! oyunu oynatırlar.

Saygılarımla..
Mustafa ÖZGÜR

bence kesinlikle bizim tarihimizde olan bir oyun yapmalıyız.Adamlar ne 2. dünya savaşıymış.oyun yapa yapa bitiremediler.bizim bunun gibi binlerce hikaye çıkarılabilir.Çanakkala mesela mutlaka call of duty düzeyinde çıkarılmalı.çok tutacağına eminim.

Sen de yorum yaz

 



CHIP'i Takip edin
E-Posta listemize katılın
CHIP Dergi Mobil Cihazınızda

İlginizi çekebilir