Oyun endüstrisinin karanlık tarafı

Oyun endüstrisinin hiç bilmediğiniz karanlık yönünü öğrenmek istiyorsanız bu haberimiz tam size göre

Kirli çamaşırlar

Günümüzde teknoloji hızla gelişmeye devam ediyor ve teknoloji geliştikçe kendi kurallarını da yaratarak beraberinde getiriyor. Yayıncılar ise teknolojinin gelişmesiyle beraber teknolojiyi sonuna kadar kullanma konusunda oldukça istekli görünüyor.

Bu haberimizde konu edeceğimiz 5 önemli olay ile oyun dünyasındaki radikal değişimi yakından tanıma fırsatını yakalayacaksınız.

1. Battlefield

Oyun piyasasında birkaç yıldır ismini duyurmayı başaran Battlefield, multiplayer oyunları arasında önemli yeri olan bir isim. Oyunda multiplayer modda oynamak için pek çok insan online olmak durumunda ve bu da takım oyununu beraberinde getiriyor.

Oyunun normal versiyonunun yanında bir de 'gold' versiyonu bulunuyor ve oyuna ekstra silahlar da katıyor.

Peki o halde problem nedir?

Adından da anlaşılacağı üzere oyunun Gold versiyonunda para konuşuyor. Oyunda rakiplerden daha kuvvetli olabilmek için gerçek paranın geçerli olması ve bunu oyuncuların cebinden ödeyebilmesi, Battlefield severleri kızdırmışa benziyor. Yani aslında Battlefield, bu haliyle gerçek hayata oldukça yaklaşmış durumda, çünkü gerçek paranın geçerli olduğu bu oyunda güçlenebilmek için oyun içinde herhangi bir çaba göstermeksizin cebinizdeki paranızla olayı çözüyorsunuz.

Her şeye rağmen, oyunun normal sürümünde eğer yüksek aşamalara ulaşabilirseniz, yeni silahlara ulaşma şansınız var.

Ancak dikkat edildiğinde, gerçek para ile oyunda güçlenen ve yeni silahlar edinen oyuncuların oynadığı oyun diskinde bu silahların zaten mevcut olması. Diğer bir deyişle, oyunu satın aldığınızda, tüm bu silahların ve oyundaki hemen her şeyin ücretini peşin olarak ödemiş oluyorsunuz. Sadece daha fazla para vermeden oyunda her şeyi kullanmanıza izin verilmiyor. Kendiniz de bunu bizzat deneyebilirsiniz. Örneğin bir şey satın alın ve bu sizin olsun. Ardından bunu elinize alın. Oyunun testçilerine göre silahların kilidini çözen insanların oyun içindeki normal silahları kullananlara nazaran bariz üstünlüğü söz konusu.

EA ise bu konuda sadece bu durumun bir pazarlama deneyi olduğunu söylemekle yetiniyor ve yaptıklarının karlılığı ile ilgileniyorlar. Ancak oyunseverlerin bu durumdan oyunun yapımcısı kadar mutlu olduğu söylenemez.

* Battlefield olayındaki durum şu olaydan farksız aslında: İçinde kliması olan bir araba satın alıyorsunuz ve sonradan anlıyorsunuz ki bu klimayı çalıştırabilmek için aktive etmek ve aktive etmek içinse ekstra para ödemeniz gerekiyor.

Blizzard gizli bilgilerinizi mi kontrol ediyor?

Blizzard gizli bilgilerinizi mi kontrol ediyor?

Diablo II, Starcraft ve World of Warcraft gibi oyunlarıyla adını dünyaya duyuran ve büyük sükse yapan Blizzard Entertainment'ın 9 milyon World of Warcraft kullanıcısı bulunuyor ve daha milyonlarca oyuncu Starcraft ve Diablo II oyunlarını hala oynamaya devam ediyor. Ancak maalesef bir gerçek var ki o da bazı oyuncuların oyun içinde hile yapabilmesi.

Blizzard da durumun ciddiyetinin farkında olacak ki online oyunlarda kullanılan hile programlarını kontrol eden ve bu programlardan oyunlarını arındıran yeni server'lar kuruyor. Böylelikle oyun içinde bazı oyuncuların haksız şekilde hile yaparak diğer oyunculara karşı avantaj elde etmesinin önüne geçilmeye çalışılıyor.

Peki burada problem nedir?

EULA anlaşmasına bir göz atın. Temel olarak burada geçen bazı esaslara dayanarak Blizzard bilgisayarınızı tarıyor. Anlaşmada, Blizzard, kullanıcı hesabı ve bilgisayarınızdaki üçüncü parti yazılımları kontrol etme konusunda kendisine yetki veriyor ve herhangi bir işlem yapacağı takdirde kullanıcıya önceden haber verme zorunluluğunu da ortadan kaldırıyor.

Diğer bir deyişle, söz konusu client bilgisayarınızı tamamen kontrol edebiliyor ve kendince yetkili olmayan programları arıyor ve arama sonunda bulduğu ne varsa Blizzard'a rapor şeklinde bildiriyor. Elbette bu aramaların sizin kredi kartı şifrelerinizi, web ya da e-mail geçmişinizi sorgulayıp sorgulamadığını Blizzard hiçbir şekilde belirtmiyor ve oyuncular Blizzard'ın bu kuralına uymak durumunda kalıyor.

Blizzard'ın kesin olarak kişisel bilgileri kendinde topladığına dair bir olay olmasa da, bu durumun illegal olduğunu düşünenlerin sayısı hiç de azımsanacak gibi değil. Blizzard, her ne kadar güvenilir bir şirket olarak biliniyor olsa da, bu şekilde Blizzard'ın kendine veri aktarımında bulunması, kullanıcılar tarafından hiç de hoş karşılanmıyor ve şüpheyle karşılanıyor.

* Blizzard'ın kullanıcılarını bu şekilde zorlaması şu olaydan farksız aslında: Evinize bir temizlikçi alıyorsunuz, ancak onu bir gün resim albümünüzü karıştırırken yakalıyorsunuz.

Oyunlar gerçekten göründüğü gibi mi?

Oyunlar gerçekten göründüğü gibi mi?

Call of Duty 4'ü henüz piyasaya süren Activision, dünya savaşlarını konu alan oyun piyasasının neredeyse %83'üne hakim. Şirket, Call of Duty oyunuyla dikkatleri üzerine çekmeyi başarmış görünüyor, zira oyun Microsoft'un yeni oyun konsolu Xbox 360'da da oynanabiliyor.

Activision, yüksek çözünürlüklere sahip Call of Duty'i piyasaya sürdü ve kullanıcıları daha fazla oyununa çekebilmek için oyunu olduğundan daha güzel göstermeye çalıştı. Oyunla ilgili gelişmeleri reklamlarında gösterirken, oyunun içinden herhangi bir kare üzerinden reklam yapılmadı.

Burada sorun nedir?

Xbox kullanıcıları kendilerine önceki sürüm Call of Duty'lere nazaran daha kaliteli grafiklere sahip olduğu lanse edilen oyunun aslında reklamlarda göründüğü gibi olmadığını ve kandırıldıklarını düşünmeye başladılar.

Aslında yayıncılar bunu sık sık yapıyor. Reklamlarında ürününü abartılı olarak gösteren ve gerçek niteliğini göstermeyen reklamları kullanarak kendilerine müşteri arıyorlar. Bu durum İngiltere'de tartışmalara neden olmakta gecikmedi elbette. Ülkedeki Reklam Standartları Yönetimi, Acitivison'un ülke çapında gösterilen reklamlarını geri çekmesi konusunda baskı uyguladı.

EA Sports, ufak çaplı monopol mü yaratıyor?

EA Sports, ufak çaplı monopol mü yaratıyor?

Electronic Arts, 90'lı yıllardan bu yana futbol oyunları alanında hakimiyeti olan bir yayıncı. Ancak 2004'de, rakip NFL 2K5'in hemen her alanda Madden 2005'i devirmesiyle bu hakimiyetin sona erdiği söylenebilir. Spor oyunları dikkat ettiyseniz genellikle gerçek zamanı bir sene önceden takip eder ve kullanıcılar spor dünyasındaki geleceğe dair ipuçlarını bulacaklarına inanırlar.

EA Sports, bir başka firmanın aynı oyunu daha ucuza satmasından dolayı karlılığının ufak da olsa olumsuz yönde etkilendiğini tecrübe etti.

Peki o günlerde EA Sports rakibini nasıl alt edebilirdi? Oyunu üzerinde daha fazla çalışarak rakibinden farklı olmaya çalışarak mı? Yoksa fiyatlarını düşürerek mi?

Hayır, EA Sports bu yollardan hiçbirini tercih etmedi. EA Sports, NFL ile bir anlaşma yaparak kendi dallarında oyun üreten bir başka firmanın futbol oyunu yapmak istemesi durumunda, gerçek dünyadaki takımları veya oyuncuları kullanamayacaktı.

Problem nedir?

Bu durumun piyasada monopollük yani tekel kurmaktan farklı bir yanı yok. EA'in artık rakibi yoktu ve tembelce piyasayı kendi belirleyecekti. Bu nedenle Madden oyunları yıldan yıla kendine daha az özellik katarak çıkmaya başladı. Bir yerden sonra ise oyunun artık geriye doğru gittiği görülmeye başlandı.

Gamespot'ta neler oluyor?

Gamespot'ta neler oluyor?

Gamespot.com bilindiği gibi internet üzerindeki popüler olan oyun sitelerinden bir tanesi. Büyük bir veri tabanına sahip olan ve oyunlarla ilgili pek çok verinin bulunduğu Gamespot'ta hemen her oyunla ilgili bilgiye ulaşmak mümkün. Gamespot'taki öneri ve eleştiriler daha çok büyük oyunların üzerinde yoğunlaşmış bulunuyor.

13 Kasım 2007'de, Gamespot'tan Jeff Gerstmann, Kane and Lync: Dead Men ile ilgili bir eleştiri yayınladı. Oyun, Gerstmann'dan 6.0 puan aldı. Ancak yayıncılar, Gamespot üzerindeki reklamların çoğunu kendisine aldılar ve eleştirisinin yayınlandığı sayfa dahil hemen her yerde bu yayıncıların reklamları boy göstermeye başladı. Bu reklamlarda yer alan herhangi bir oyununun alınmaması yönünde tavsiyede bulunan Gerstmann ise çok geçmeden Gamespot'tan kovuldu.

Problem nerede?

Mesaj belliydi: Gamespot yönetimi'ne göre iyi bir eleştiri, reklam verenlerin ödemeleri karşılığında aldığı hizmetin bir parçası. Gerstmann'ın kovulması da bu konuda herkese durumun böyle olduğunu alenen gösterilmesinden başka bir şey değil.

Bir süre sonra ise Gamespot'taki bazı çalışanlar görevlerini bıraktılar. Bunun yanında sitedeki eleştirileri okuyan okuyucular eleştiriyi okumasına rağmen oyunu almadan önce bir kez daha düşünmeye başladı.

Okuyucu Yorumları