Antik çağlardan günümüze oyun dünyası

Oyun dünyasının geçmişini, bugün oynadığımız oyunların atalarını ayrıntılarıyla araştırdık.

Oyunlar yeni bir sektör yaratıyor

Oyunlar yeni bir sektör yaratıyor
Yılın adamı PacMan, basının yoğun ilgisi altında...

Bu dönemden itibaren, bilgisayar oyunları tüm dünya tarafından kabul gören birer eğlence aracı ve ciddi bir pazar haline geldiler. 1982 yılında, Time dergisi ilk kez bilgisayar oyunlarını kapağına taşıdı. Ünlü mizah dergisi Mad de bilgisayar oyunlarına hak ettiği ilgiyi gösteriyordu. Oyunlar, sadece 1982 yılında iki kez Mad dergisinin kapağını süslediler. Eylül sayısında ise, PacMan yılın adamı seçildi.

Bilgisayar oyunlarının ciddiye alınmaya başlandığı dönemlerde ilk hukuk savaşları da boy göstermekte gecikmedi. 1982 yılında Magnavox, Odyssey 2 için K.C. Munchin adlı bir oyun çıkarttı. Atari ise, K.C. Munchkin'in PacMan'e fazlasıyla benzediğini iddia ederek dava açtı. Mahkemede Atari haklı bulundu ve Magnavox yeni oyununu piyasadan çekmek zorunda kaldı.

Davalar ile uğraşmanın yanı sıra Intellivision ile de rekabet etmek zorunda kalan Atari, yıl içerisinde Atari 5200'ü piyasaya sürdü. Oyundaki kontrol kolu şimdiye kadar yapılmış olanların en iyisiydi ve yeni model kısa sürede büyük satış başarısı yakaladı. Ünlü Atari VCS modelinin ismi Atari 2600 olarak değiştirildi; fakat bu değişiklik 2600'a pek yaramadı. 7 Aralık 1982'de Atari firması 2600'ün satışlarının beklentilerin çok altında kaldığını açıkladığı gün, borsada hisselerinin değeri tam yüzde 32 oranında düştü.

Bu sırada teknoloji ve kullanılan teknikler de geliştirilmeye çalışılıyordu. SEGA firması ilk üç boyutlu izometrik oyunu olan Zaxxon'dan çok umutluydu; fakat oyunun farklı görünümüne oyuncuların alışmaları biraz zaman aldı.

Lazer diskte piyasaya sürülen ilk oyun olan Dragon's Lair, Cinematronics tarafından 1983'te geliştirildi. Grafikleri şimdiye kadar görülmüş olanlardan çok daha iyiydi; ama kontrol çubuğu ile yapılabilecek bir kaç basit hareket dışında çok fazla etkileşim şansı olmadığı için beklenen ilgiyi göremedi.

Sinemalarda Star Wars fırtınasının estiği dönemde oyunların bunu görmezden gelmeleri mümkün değildi. Sonunda Atari vektörel grafik ile oluşturulmuş ilk Star Wars oyununu oyunculara sundu.

1983 yılında Atari'de büyük bir kriz yaşandı. Şirketin 7 Aralık 1982 yılında yaptığı bir açıklama sonucunda hisselerinin değerinde önemli düşüş gerçekleşti. Ama asıl kriz, bir gün önce şirketin yöneticilerinden Ray Kassar'ın tam 250.000 dolarlık hisseyi elden çıkartmasının belirlenmesi üzerine yaşandı. Kassar kısa süre sonra istifa etmek zorunda kaldı.

Bu sıralarda gelişmekte olan endüstiriye pek çok irili ufaklı firma da ilgili gösteriyor ve sürekli yeni oyunlar piyasaya çıkıyordu. Bazı firmaların oyunları çok ucuza satmaları nedeniyle büyük firmalar da indirim yapmak zorunda kaldılar. Ama bu indirimler bile satışların düşüşüne engel olamadı. Pek çok oyun firması bu yıl içinde iflas etti.

Bu zor dönemlerde, ucuz fiyatı ve yüksek performansı ile dikkat çeken yeni bir bilgisayar; Commodore 64 piyasaya sürüldü. Üstelik Commodore 64'ün mucitleri, kısa süre sonra kendi grafik işlemcisine sahip Amiga modellerini geliştirerek oyun dünyasını peşlerinde sürüklemeye devam edeceklerdi.

Okuyucu Yorumları

Toplam 10 Yorum

güzel bir yazı...

Güzel bir yazı idi...Yanlız 1999 yılında çıkan half-life oyununa değinilmeliydi sanki

"Ama şunu unutmayın: Bugün siz nasıl bu yazıyı okuyorsanız ve yeni nesil oyun teknolojilerinin keyfini sürüyorsanız, birkaç yıl sonra çocuklarınız da PlayStation 3 ve grafik harikası oyunlara gülümseyerek bakacak, ne kadar şanslı olduklarını konuşacaklar..."

Gerçekten MükemmeL...

Gelecekte oyunların içindeymişcesine oyunlar oynanacak,ekrana bakarak değil bizzat oyunun içine girilecek o hissi alacaksınız.özel 3d oyun odaları olacak.

"Ama şunu unutmayın: Bugün siz nasıl bu yazıyı okuyorsanız ve yeni nesil oyun teknolojilerinin keyfini sürüyorsanız, birkaç yıl sonra çocuklarınız da PlayStation 3 ve grafik harikası oyunlara gülümseyerek bakacak, ne kadar şanslı olduklarını konuşacaklar..."

Gerçekten MükemmeL...

Her zaman oyunu güzel yapan grafikler ve sahip olduğu teknoloji değildir, çoğu zaman eski oyunlardan aldığım hazzı yeni oyunlardan alamıyorum.

Game Boy, commodore, amiga bunlar üstün körü geçilmiş daha çok konsol makineleri üzerine gidilmiş halbuki o zamanlar konsoldan çok kullanırdık bu cihazları..

gerçekten harika bir yazı olmuş bütün oyun dünyası hakkında bilgi veriyor
teşekkürler

Teknoloji geliştikçe sona yaklaşacağız ve bunları üretmek için Dünya'daki sınırlı kaynakları tüketeceğiz en sonunu siz tahmin edin Dünya Game Over...

yazı çok güzeldi teşekkürler chip.

yazı güzel de bir de kaynak belirtseniz daha ayrıntılı bilgiler alabilsek?

yazıyı hazırlayan kim ve kaynaklar neler belirtilse harika olurdu. çok güzel bir derleme olmuş.

Sen de yorum yaz

 



CHIP'i Takip edin
E-Posta listemize katılın
CHIP Dergi Mobil Cihazınızda

İlginizi çekebilir