RAM yetmedi, ortalık karıştı!

Bilgisayarların RAM'inin yetersiz kalması, bakın bazen nasıl büyük sorunlara yol açıyor...

RAM yetmedi, ortalık karıştı!

Havaalanında oturduğunuzu ve hayalinizdeki tatile çıkmak için uçağınızın kalkışa hazır olmasını beklediğinizi düşünün. Ancak, bir anda uçuşunuzun gecikeceği duyurusunu fark ediyorsunuz. Her ne kadar sinir bozucu bir durum olsa da, yapabileceğiniz hiçbir şey olmadığı için beklemek zorundasınız. Görünüşe göre, 30 Nisan tarihinde Los Angeles hava alanında bulunan yüzlerce yolcunun yaşamak zorunda kaldığı durum bunun benzeri idi. Bütün bunun sorumlusu ise 2.4 milyar dolarlık bir Lockheed Martin Corp (En Route Automation Modernization system veya kısaca ERAM) hava trafiği kontrol sistemi olarak belirlenmiş durumda. Daha doğrusu, bu sistemin temelindeki bilgisayarın RAM'inin yetersiz kalması.

Yaşanan sorun, bir U-2 casus uçak tarafından tetiklenmiş gibi gözüküyor. Ayrıntıya girmekten kaçınılırsa, sorunun ana sebebinin bahsi geçen U-2 uçağının karmaşık uçuş planı olduğu söylenebilir. Pek çok hava aracı basit bir uçuş planına sahip ve bu da ERAM'a gönderilen verilerin az olmasına sebep oluyor. Böylelikle de sistemin limitleri zorlanmıyor fakat U-2'nin planı bu limite oldukça yakın duruyordu. Uçak uçuş halinde iken LA kontrollü hava sahasına girip çıkmakta iken bir kontrolcü, U-2 için standart olan yaklaşık 19.000 metre uçuş yüksekliğini sisteme girdi. Bunun ardından ise sistem, bahsi geçen uçuş için, zemin yüksekliğinden sonsuz yüksekliğe kadar bütün yükseklik değerlerini hesaplamaya çalıştı.

Tabii ki hesaplanmaya çalışan veri bu kadar büyük boyutta olunca da sistem pek çok kez kilitlenip baştan başlayarak işlemi bitirme çabasına girişti. Hiçbir görevlinin bu "kaza" hakkında konuşma izni olmamasına rağmen kaynakların söylediğine göre "sistem her uçak için belirli bir miktar veri almaya programlı ve yapabileceğinin limiti geçildiği için sürekli olarak (hesaplamakta) başarısız oldu."

Neyse ki sistemin kapalı kalmak zorunda olduğu zaman dilimi bir saatin altında idi. Los Angeles Center for the National Air Traffic Controllers Association başkanı Nate Pair'in söylediğine göre sistemin kapalı kaldığı süre 46 dakika idi. Ancak bu sürenin pek çok saate ulaşması ve bu durumda yaşanacak olan dalga etkisinden kaynaklı günler boyu pek çok uçuşun gecikmeli gerçekleşmesi işten bile değildi.

ERAM, artık tüm uçuşların irtifalarının uçuş planında belirli olmasını istiyor ve sisteme daha fazla bellek eklenmiş durumda.

Okuyucu Yorumları