Sistemden sisteme nakliyat

Alıştığınız ayarları ve kullandığınız dosyaları başka bir bilgisayara aktarmak için saatlerinizi harcamayın. Tüm pratik yöntemler bu yazıda.

Bir bilgisayardan başka bir bilgisayara taşınmak ya da kullandığınız bilgisayarın performansını yükseltmek için bilgisayarınızı biçimlendirmek gerektiğinde, verileri taşımak sizin için büyük bir zahmet olabilir. Ne zaman ve nerede başınıza geleceği bilinmeyen bu hadisede, hangi verileri, ne şekilde taşıyacağınızı bilmek biraz zordur. Yazımızda, bilmeniz gereken her şeyi ve size yardımcı olacak yazılımlar hakkında detaylı bilgileri paylaşıyoruz.

Sorun ihtimaline karşı bir yedeğiniz her zaman olmalı

Bilgisayarınızdaki verilerin önemini tıpkı sanatçılar gibi, kaybolduklarında anları z. Gelin, bu sefer daha önce davranalı m ve yedeklerini alarak nelerin önemli olduğunu kendimiz belirleyelim. Bir fotoğraf ya da bir Word belgesi veya yazılımlarınızın parolası gibi birçok önemli veriyi o anda bilgisayarınızda saklıyor olabilirsiniz. Taşınırken ya da bilgisayarınızı biçimlendirmeden önce, bu verilerden hangilerini yedeklemeniz gerektiğini kısaca hatırlamaya çalışalım.

Bilgisayarınız ilk kurulduğu günden sonra nelerin değiştiğini bulmak, neleri yedeklemeniz gerektiğine de cevap olacaktı r. İlk akla gelenler yüklediğiniz yazılımlar olsa da, kurulu olan bir yazılımı yedeklemek her zaman için, hatta çoğu zaman mümkün olmaz. Bunun nedeni, yazılımların çalışması için gereken tüm verilerin bir klasör altında değil, belli olmayan (Ashampoo Uninstaller kullanırsanız belli olur) birçok yere dosya parçacıklarının da yüklenmesidir. Genelde yazılımların yedeklenmesi için kurulum dosyalarının yedeklenmesi yeterlidir. Tek klasörde verileri toplayan ve yedeklenmesi gereken özel programlara ise yazımızın ilerleyen bölümlerinde değineceğiz. Yedeklenmesi gereken verilerden bahsederken önceliği, işletim sistemi bozulduğunda kaybolma ihtimali yüksek olan ve her zaman için bu riski taşıyan verilerden başladığımızı hatırlatalım. Bu verilerin büyük bölümünü de “Belgelerim” klasörünün içeriği oluşturur. “C:\ Documents and Settings” adresinde saklanan bu dosyalar içerisinde, fark etmeseniz de önemli verilerinizi barındırırsınız. Bir örnek vermek gerekirse, MSN Messenger ile yaptığınız yazışmalar, bu klasörde tutulu. Daha sonra eklediğiniz resim, video veya yazılı belgeler de bu önemi artırıyor.

Kullanıcı hesaplarını yedeklemeyi unutmayın

Önemi çok yüksek olan ve yedekleme sırasında öncelikli diğer bir veri topluluğu da hesaplar. Bu, bir e-posta hesabı olabileceği gibi işletim sisteminde oluşturduğunuz diğer kullanıcıların hesabı da olabilir. Bu hesaplar içerisine, uzun sürede oluşturduğunuz ve değeri sizin için çok yüksek olan adres defterini de eklersek, ne demek istediğimiz biraz daha iyi anlaşılacaktır. Bilgisayarınızın kullanım amacına göre yedeklenmesi gereken verilerin tür sayısı da artacaktır. Dilerseniz şimdi de çözüme ve size zaman kazandıran özel taşınma yazılımlarının nasıl kullanılacağına bakalım.

Yedekleme denince en kolay çözüm: e-Backup

Taşımanız gereken en önemli verilerin e-postalarınız, Internet Explorer’daki sık kullandığınız sitelerin adresleri, adres defteriniz ve özel klasörleriniz olduğunu düşünüyorsanız, tüm bu işlemleri birkaç saniye içerisinde yedekleyebilen e-Backup’ı tavsiye ediyoruz.

Programı http://www.inachis.com adresinden indirebilirsiniz. Yedekleme işlemine hemen başlamak için, e-Backup’ı çalıştırdığınızda karşınıza gelen bağlantılardan Create a new backup bağlantısına tıklayın. Bu yedeği nereye kaydetmek istediğinizi soran bir pencerede ilgili yeri seçip Kaydet butonuna tıkladıktan sonra, yedeklemek istediğiniz bölümler için sizden onay isteyen pencereyi göreceksiniz. Bu pencerede;

- Outlook Express verileri
- Sık kullanılanlar listesi
- Windows adres defteri
- Özel klasörler

seçeneklerini ve yanlarında da onay kutucuklarını göreceksiniz. Onay verdiğiniz bölümlerin yedekleri biraz önce tanımladığınız dosyaya kaydedilecektir. İlk üç maddenin ne demek olduğunu biliyorsunuz. Biraz daha değinmemiz gereken son maddeyi açıklayalım; Custom Data Folders seçeneğini de işaretledikten sonra Next butonuna bastığınızda, Outlook Express’te kullandığınız kimlik seçme işleminden hemen sonra gelecek adımda Add New Folder butonunu göreceksiniz. Bu butona tıkladıktan sonra yedeklemek istediğiniz klasörü veya özel bir dosyayı seçmenize yarayacak Klasöre Gözat penceresini göreceksiniz. Böylece, sistematik verilerin yanı sıra, ödevleriniz, işinize ait belgeleriniz, fotoğraflarınız veya taşımak istediğiniz önemli diğer dosyaların bulunduğu klasörler de bu yedeğe dâhil olacaktır.

Seçim işlemleri tamamlandıktan sonra Next butonuna bastığınızda, taşımak istediğiniz verilerin dosya büyüklüğü ile doğru orantılı olarak bir süre sonra yedekleme işlemi de bitecektir. Bu işlemler sonunda kaydedilen tek dosyada sizin için çok önemli olan ve belki de yedeklenmesi saatlerinizi alacak olan verileriniz bulunuyor.

Yedek alma işlemi bu kadardı. Şimdi de alınan yedeklerin ihtiyaç olduğunda nasıl yeniden kurulacağına yakından göz atalım. Bunun için, yazılımı çalıştırdığınızda karşınıza gelen ilk menüdeki Restore a backup bağlantısını kullanacağız. Tıkladığınızda, daha önce yedeklediğiniz dosyayı bulmanızı yarayan bir pencere açılacaktır. Yedek alma işleminde karşılaştığınız gibi, alınan yedeklerden hangilerinin kurulmasını belirleyebileceğiniz bir ekranda, seçim işlemlerini tamamladıktan sonra Next butonuna basarak, yedeğini aldığınız verilerin zahmetsizce yeniden yüklenmesini sağlayabilirsiniz. Eski dosyalarınız, silinmiş, bozulmuş veya değiştirilmiş olsa bile yedeğiniz sayesinde yeniden eski haline gelecek.

Yedekleme aralıklarını belirleyin

e-Backup adlı bu yazılımın yeteneklerini zamanlayarak, yedek alma işlemini otomatik hale getirebilirsiniz. Yazılımı çalıştırdığınızda ilk olarak karşınıza çıkan penceredeki Schedule Backup bağlantısına tıkladıktan sonra gelen penceredeki Enable the e-Backup scheduler onay kutucuğunu da işaretleyerek, bu andan itibaren hemen aşağıda etkin olan Run a Sturtup Folder Shortcut seçeneğ ini işaretleyin ve Next butonuna bası n. Bu adımda sonra Limit number of backups to: onay kutucuğunu işaretleyerek, hemen altta etkin olan gün sayısını belirtin. Örneğin 6 seçtiğinizde, her 6 günde bir, belirlediğiniz veriler otomatik olarak yedeklenecektir. Siz unutsanız bile yazılımın kendisi bunu gerçekleştirecek ve size de güncel yedekleri bırakacaktır. E-Backup’ın bir avantajı da, eski yedekleri hemen yok etmemesi. Next butonuna bastığınızda eski yedeklerin kaç gün sonra silinmesi gerektiğini belirtmenizi sağlayan bir pencere ile karşılaşıyorsunuz. En son adımda da hangi bölümlerin yedeklenmesi gerektiğini belirtiyorsunuz ki, zaten bunu ilk uygulamalarda yapmıştınız.

Yazılımı 3 ay boyunca ücretsiz kullanabileceğinizi belirterek, yazılım hakkında merak ettiklerinizi ve sorularınızı CHIP Forumları’na (https://www.chip.com.tr/forum) iletebileceğinizi hatırlatalım.

Yeni bilgisayara geçerken Diskten diske taşınma

Bir sistemden başka bir sisteme taşınma konusunda daha farklı seçeneklere ihtiyacınız olabilir. Sabit diskinizde olan biten her şeyi başka bir sabit diske aktarmak isteyebilirsiniz. Aklınıza ilk gelen Norton Ghost gibi diskinizin fotoğrafını çeken yazılımlar, bu ihtiyaca tam olarak cevap veremez. Söz konusu yazılımlar, değişmeyen sistemlerde yani makinenin kendisinde kullanılmak için hazırlanmıştır. Aylardır ofisinizde kullandığınız bilgisayarınızdaki verileri olduğu gibi evinizdeki bilgisayara ya da dizüstü bilgisayarınıza aktarmanız gerektiğinde, size daha fazla çözüm sunan bir yazılım gerekiyor. Tıpkı, Acronis Migrate Easy gibi.

Acronis Migrati Easy ile bir diskten diğerine

Geçtiğimiz ay yeni sürümü yayınlanan program, bir sabit diskten diğer sabit diske taşınma konusunda çok başarılı çözümler sunabiliyor. Taşınma işleminin kopyala/yapıştır yöntemi ile kolayca yapılacağını tahmin ediyorsanız yanılıyorsunuz. Sistem dosyalarının tamamı kopyala/yapıştır yöntemi ile çalışmayabilir ve sonuç hüsranla bitebilir.

Yazılımı hh adresinden indirip kullanabiliyorsunuz. 15 gün boyunca deneme sürümünden faydalanabileceğiniz Acronis Migrate Easy 7.0’ın kurulumundan hemen sonra, bilgisayarınızı yeniden başlatmanız gerekiyor. Yaptığı işler göz önüne alındığında, kullanımının çok zor olacağını düşünenler için yazılım sürpriz sayılabilecek bir arabirim ile karşımıza geliyor. Yazılımda topu topu birkaç buton bulunuyor. Şimdi de bu butonlardan nasıl faydalanacağımıza daha yakından bakalım. Uygulamalara geçmeden önce hemen belirtelim, yazılım aracılığıyla sabit diskinizi bir başka sabit diske aktarmak için doğal olarak yedek bir sabit diskin de bilgisayara takılı olması gerekiyor. “Bilgisayarımda yedek sabit disk yerine bölümler var. Oraya kopyalasam olur mu?” diyenlere de maalesef olumsuz yanıt vermek zorundayız. Eğer ikinci bir sabit disk yoksa, işlemler de gerçekleşmiyor. Yeni sürümden şunu beklerdik; aldığımız sabit disk yedeğini, kapasiteleri artan DVD’lere kaydedebilseydik ve bu DVD’ler yardımıyla yine aynı yazılımı kullanarak disk taşıma işlemini gerçekleştirebilseydik, gerçekten de harika olurdu. Diskinizin taşınabilir kopyasını oluşturmadan önce yazılımın diğer bir özelliği olan kurtarma CD’si oluşturabilme yeteneğine göz atalım.

Kurtarma CD’si oluşturmak hayat kurtarabilir

Masaüstüne yerleşen kısayolu tıklayarak çalıştırdıktan sonra, karşınıza gelen pencerede yabancılık hissetmeyeceksiniz. Bunun nedeni ise herhangi bir Windows klasörüne benzemesi ve içinde sadece birkaç buton bulunması. Bu butonlar içerisinde yer alan Create Bootable Rescue Media bağlantısına tıkladığınızda bir sihirbaz çalışmaya başlayacak ve kurtarma CD’sini oluştururken size yardımcı olacaktır.

Bu işlemleri yaparken sık sık Try now butonuna tıklamak zorunda kalabilirsiniz. Yazılımın deneme sürümü olması nedeniyle bu zahmete katlanmanız gerekiyor. Kurtarma CD’si oluştururken iki seçeneğin sunulduğunu göreceksiniz. Full version seçeneğiyle oluşturduğunuz kurtarma CD’si, bilgisayarınızın çevrebirimleriyle de iletişim kurabilmesini sağlamak için USB/PC Card/SCSI gibi özellikleri barındırıyor. Safe version kısmında ise bu iletişim özellikleri, kurtarma CD’sinde yer almıyor. Yazılımın kendisi de Full version seçeneğinin kullanılmasını istiyor. Bu seçenekten sonra CD yazıcınıza boş bir CD koyarak yazma işlemini başlatmanız isteniyor. CD yazma tamamlandığında otomatik olarak CD, yuvasından çıkartılıyor. Oluşturduğunuz CD, bootable (bilgisayarı başlatabilir) olduğundan, gerek duyduğunuzda (sistem çalışmadığında ya da çöktüğünde) bilgisayarınızı CD üzerinden açmadan önce CD yuvasına bu CD’yi koymanız gerekiyor.

Sihirbaz taşınma işleminde size yardımcı oluyor

Gelelim yazılımın asıl görevine. Yani bir sabit diskten bir başkasına taşınma işlemini nasıl gerçekleştirdiğine. Yazılımı çalıştırdıktan sonra arabirimdeki Start Nowv bağlantısına tıkladığınızda bir başka sihirbaz sizi karşılıyor. Sihirbazın size sunduğu önerileri takip ederek gerekli seçimleri yaptıktan sonra, verilerinizin büyüklüğüyle doğru orantılı olarak taşınma işlemini gerçekleştirebiliyorsunuz.

Bu işlemden kazancınızın ne olduğunu biraz daha net olarak öğrenmek ister misiniz? Aklımıza gelen ilk kazançları hemen sizinle paylaşalım. Mesela saatler süren işletim sistemi kurma ve güncelleme işleminden, sürücülerin bulunmasından, e-posta ayarlarınız ve önemli dosyalarınızdan tutun da anında mesajlaşma yazılımlarının arşivindeki yazışmalarınıza kadar belki de koskoca bir gününüzü ayırmanız gereken tüm uğraşlardan sizi alıkoyarak bu işlemi dakikalar içerisinde halledecektir.

Hakkı Alkan

Okuyucu Yorumları

İlk yorum yapan siz olun
Sen de yorum yaz

 


CHIP'i Takip edin
E-Posta listemize katılın
CHIP Dergi Mobil Cihazınızda

İlginizi çekebilir