Sürücüsüz araçlara ne kadar güveniyoruz?

Sürücüsüz araçları hepimiz merakla bekliyoruz. Peki ama onlara gerçekten ne kadar güveniyoruz?

Sürücüsüz araçlara ne kadar güveniyoruz?

ABD tüketicileri, sürücüsüz otomobiller ve bu otomobilleri var eden teknolojinin güvenli veya gerekli olduğundan emin değil gibi gözüküyor. University of Michigan tarafından yapılan ankete katılan kişilerin sadece yüzde 10'u, otonom araçları kullanmak konusunda endişeleri olmadığını söylerken, katılımcıların üçte ikisi bundan orta seviye veya yüksek derecede endişeli olduklarını söylemekteydi.

Arabalar sadece bir miktar otonom olduğunda ise güven seviyesi artmakta. Bu durumda katılımcıların yüzde 16'sı hiçbir endişeye sahip olmayacaklarını söylerken yüzde 50'si orta seviye veya çok daha endişeli olacaklarını söylemekteler.

Araştırma, otonom arabaların medya ortamında bol miktarda tanıtılmalarına rağmen tüketicilerin halen bu arabaların güvenliklerinden emin olmadıklarını göstermekte. Bir diğer bulgu da bu düşünceyi desteklemekte: Katılımcıların sadece yüzde 6'sı direksiyonu veya pedalları olmayan bir otonom araba ile rahat olacaklarını söylüyor Geri kalanlar, manuel kontrollerin yerlerinde kalmasını tercih ediyor.

Bu endişelerin ne kadar mantıklı olduğu ise ayrı bir tartışma konusu. Google'ın arabaları kendi başlarına 2.4 milyon kilometre yol gezmiş durumda ve sıfıra yakın bir kaza oranına sahipler. Diğer pek çok otonom araba üreticisi de kamusal yollarda büyük bir kazaya dahil olmadan geziyor.

Ancak araştırmanın baş yazarı Brandon Schoettle'ın yanı sıra, diğer uzmanların da sürücülerin acil bir durumda aracın kontrolünü güvenli bir şekilde ellerine almaları konusunda ısrarcı. Schoettle ayrıca, teknoloji tanıtıldıkça ve kullanılmaya başlandıkça, tüketicilerin yaklaşımının değişeceğini düşünmekte. 

Araçlara gidecekleri yer komutunun verilmesi konusunda ise katılımcıların yüzde 38'i dokunmatik ekran istediklerini, yüzde 34'ü sesli komutları, yüzde12'si gösterge panelinde bir ekranı ve yüzde 8'i taşınabilir bir cihazı tercih ettiklerini söylüyor.

Levent Öztürk

Okuyucu Yorumları

Toplam 4 Yorum

Mesela insanlar sürerken birbirleriyle iletişim kurabiliyor. Ama sürücüsüz araçlar insanlarla iletişim kuramadığından karşısındakinin nereye gideceğini bilmediğinden kaza yapabilir. Ama insan nereye gideceğini tahmin eder içindeki yolculara bakıp onunla konuşabilir. Sürücüsüz araçların güvenli olabilmesi için karşısındaki araçlarda sürücüsüz olmalı ve birbiriyle iletişim kursun (bluetooth ile olabilir). Böylece nereye gideceğini bildiği için ona göre hamle yapar. Bence bu teknoloji yaygınlaşmalı

Tesla şirketi sürücüsüz araçları ile kaza yapmaya devam ederse bu araçlar hiç bir zaman var olamayabilir.

Sorun aracın otonom olarak yol alması değil tek başına diğer sürücülerin hesaba katılmayan ani insani veya aptalca trafik davranışları ne olacak bizde asla işlemez! Ha Almanya gibi gelişmiş infra-strüktürel altyapısı oturmuş, insanların trafik kurallarını ihlal etmedikleri yerde sürücüsüz araçların geleceği vardır. En başta toplu taşımda şöförleri hemen işten çıkaracaklardır zaten teknolojiyi egemenler her zaman emekçilerin zararına uygular. Ben sürücüsüz ancak trene veya hafif raylıya binerim!!

Bu otonom araçların tam potansiyeli sadece onlara ayrılmış yollarda denenirse ortaya çıkar.Karma yollarda kaza olasılığı herzaman vardır.Eğer yollar ayrılırsa kısa bir geliştirme sürecinden sonra kazalar 0 lanabilir.Tabi yolların ayrılması fikri baya maliyetli bir iş.

Sen de yorum yaz

 


CHIP'i Takip edin
E-Posta listemize katılın
CHIP Dergi Mobil Cihazınızda

İlginizi çekebilir