Teknoloji firmaları bizi nasıl kandırıyor?

Teknoloji firmalarının bizleri kandırmak için en çok kullandığı 9 yolu açıklıyoruz!

Kandıran teknoloji reklamları

Teknolojinin en güzel tarafı, teknoloji endüstrisindeki kişilerin her zaman her şey hakkında hep doğruyu söylemesi.

Ha ha! Tabii ki bu böyle değil. Diğer tüm büyük çaptaki endüstrilerde olduğu gibi, teknoloji sektöründe de sayısız müşteriyi yanıltma taktiği kullanılıyor.

Eksik bilgi vermekten, yazanların başka bir anlama geldiğini iddia etmeye kadar, işte teknoloji firmalarının sizi kandırmak için kullandığı bazı yöntemler.

1- 67%'ye kadar daha iyi grafik!

"e kadar" ifadesi, teknoloji firmalarının en çok kullandığı sahtekar ifadelerden biri. Ulaşamayacağınız internet hızlarından, yalnızca çok özel şartlar altında sağlanabilen performans hızına, sadece cihazı kullanmadığınızda erişebileceğiniz pil ömrüne kadar çok çeşitli alanlarda sinsice kullanılan bir ifade.


2. Tamamen sınırsız sınırlı sınırsızlar

2. Tamamen sınırsız sınırlı sınırsızlar

Gerçek anlamını düşünürsek "sınırsız" kelimesi, hiçbir şekilde kısıtlanmayan veya kontrol edilmeyen bir şeyi ifade ediyor. Ama söz konusu teknoloji olunca işler tersine dönüyor! Yıllar boyunca, internet sağlayıcıları "sınırsız" diye tanıttıkları tarifelere her türlü limiti koydular, bunlar ancak sözleşmelerdeki küçük alt notlar gibi dikkat çekmeyen yerlerde bildiriliyordu.

Kanunla bu tür sahtekarlıklar kontrol edilmeye çalışılsa da, nedense bir türlü tam olarak ortadan kalkmıyor.


3. Şaşırtıcı derecede iyi test sonuçları

3. Şaşırtıcı derecede iyi test sonuçları

Eskiden sadece PC'lere has bir meseleydi ama şimdi mobil markete de sıçradı. Evet, firmaların cihazlarını özellikle bazı test programlarında iyi performans verecek şekilde optimize etmesinden bahsediyoruz. Bu konudaki en güncel suçlu Samsung. Note 3, bazı benchmark programları kullanıldığında bir çeşit yüksek hız moduna giriyordu. Tabii bunu yapan bir tek Samsung değil.


4. Büyük rakamlar

4. Büyük rakamlar

Mart ayında İngiliz satıcı Carphone Warehouse, Galaxy S4'ün S3'den dört kat fazla ön-kayıta sahip olduğunu açıkladı. Hatta 446% diyerek yüzde de belirtti.

İlk bakışta muhteşem bir fark gibi görünüyor ama verileri yakından inceleyince, rakamların aslında böyle göstermediğini ve "ön kayıt" kavramının saçma olduğunu görüyoruz. Ön-kayıt bir satış mı? Hayır. Bir ön siparış mi? O da değil.

5. Satışlar yerine gönderilen mal sayısı

5. Satışlar yerine gönderilen mal sayısı

Küçükken yaşımızı büyük göstermek için buçukları, çeyrekleri de söylerdik. Mesela yedi buçuk yaşındayım gibi. Teknoloji firmalarının satış sayısı konusunda yaptığı da buna benziyor.

Malların satıcılara gönderilmesi anlamına gelen "shipping, shipment", gerçekte satıcılara ulaşan sayıyı ifade ediyor. Eğer bir firma sadece bu sayıyı açıklayıp övünüyorsa, büyük ihtimalle satışlar o firmanın beklediğinin altındadır. Aynı şekilde bazı sinsi istatistiklere de dikkat etmelisiniz. Mesela "Bogota'da piyasa payımız 132% arttı!" diyen, Avrupa ve Amerika'daki satışların genel durumundan bahsetmeyen bir firma gibi.


6. Geniş alan

6. Geniş alan

64GB alana sahip bir tablet aldığınızda, bu alanın yarısından fazlasının zaten kullanılmış olacağını beklemezsiniz. Ama Ocak ayında çıkan Surface Pro'da durum buydu. Windows 8, yüklü gelen uygulamalar ve kurtarma bölümü, kullanılabilir alanın çoğunu götürmüştü.

Surface alışıldığın dışında bir açlığa sahipti, ama depolama fonksiyonu olan tüm cihazlarda benzer sorunlar var. Mesela zaten az bir alana sahip 16GB iPad, aslında yalnızca 13GB kullanılabilir alana sahip.


7. Gerçek performans

7. Gerçek performans

Teknoloji reklamları müşteriyi yanıltmak için her türlü numarayı deniyor. Yanıltıcı şekilde çekilmiş fotoğraflardan, performansı olduğundan hızlı göstermek için görüntünün hızını arttırmaya kadar pek çok hileleri var.

Geçen sene Nokia'nın, Lumia 920 yüzünden başı biraz derde girmişti. Cihazla çekildiği söylenen resimlerin daha iyi bir cihazla çekildiği ile ortaya çıkmıştı.

8. Fiyatlar doğru

8. Fiyatlar doğru

Ağustos ayında, Sky'ın Bruce Wills reklamı yasaklanmıştı. Reklamda ayda 7.5 euro'ya sınırsız bağlantı olduğu söyleniyordu, ama bunun yanında 14.5 euro'ya hat ücreti ve 43 euro da TV üyeliği gerektiği küçücük yazılarla bildiriliyordu.

9. En güçlüsü bizimkisi

9. En güçlüsü bizimkisi

Bu da bizim favorimiz. Motorola Atrix'in "en güçlü akıllı cep" olarak tanıtılması, aldatmacalara en iyi örneklerden. Tabii durumun böyle olmadığı hemen açığa kavuştu, Samsung Galaxy S2 1.2GHz işlemciye sahipken, Atrix yalnızca 1GHz'ye sahipti. Motorola daha sonra "bizimkinin klavyesi vs. var" diyerek kendini savundu. Anlaşılan aksesuarlar da güç olarak sayılıyor artık!

Okuyucu Yorumları