Uçakta ortadaki kolçakları kim kullanır? Kimin hakkı?

Bu garip sorunun aslında uzun yıllardır bir tartışma konusu olduğunu biliyor muydunuz? Peki, uçakta ortada kalan kolçaklar kimin hakkı, yani kim dirseklerini koyabilir? Ortadaki yolcu iki kolçağı da alır mı? Bu konuda birbirinden farklı görüşler var.

Uçakta ortadaki kolçakları kim kullanır? Kimin hakkı?

Uçakta orta koltukta oturmak aslında kısa çöpü çekmek gibi. Koridor tarafında oturan kişi, bacaklarını esnetme ve tuvalete rahat gidip gelme gibi özgürlüklere sahip. Pencerede kenarında oturan yolcu dışarıyı izleme, başını uçağın yan tarafına yaslama gibi şanslara sahip. Bu nedenle genellikle ortadaki koltuk daha az tercih edilen bir koltuk. İlginç bir şekilde dünya genelinde ortadaki kolçakları kimin kullanacağı konusunda da tartışma var. Öyle ki dünya genelinde pek çok site de bu tartışmayı uzmanlara sormuş. Görüşler farklı:

KOLÇAKLAR ORTADAKİ YOLCUNUN HAKKI OLABİLİR Mİ?

2019 yılında Cosmopolitan'a bu konuda yorum yapan Dealchecker'ın Seyahat Uzmanı Rosie Panter "Tatil yerinize seyahat etmek, heyecan verici maceranızın başlangıcı olmalıdır, bu nedenle isteyeceğiniz son şey, tanıdığınız birin yanına oturmuyorsanız diğer yolcularla kolçak üzerinde itişip kakışmaktır" diyor. Ona göre, orta koltuktaki yolcu daha dezavantajlı olduğu için her iki kolunu da dayama lüksüne sahip olmalı. Seyahat uzmanı, "Ortadaki yolcunun hem yer hem de başını koyabileceği yerlerin sınırlı olduğunu, bu nedenle, iki kolçak tartışmasının yerleşik bir uçak kuralı olması gerektiğini söylüyor.

NASIL ÇÖZÜM BULUNABİLİR?

Huffington Post da uçaktaki nezaket kurallarını incelediği yazısında aynı konuyu tartışmış. Görgü kuralları uzmanı Diane Gotssman, en sık sorulan sorular arasında hâlâ 'orta koltuğa oturulduğunda kolçakları kim alıyor?' sorusunun yer aldığını belirtiyor ve "En bariz cevap ve konuşulmayan protokol kuralı, en rahatsız koltukta - ortada - oturan kişinin her iki taraftaki kolçakları almasıdır" diyor.

Görgü kuralları uzmanı Juliet Mitchell ise bu tavsiyenin sadece genel nezaket ve empatiyle ilgili olduğunu söylüyor: "Kabul edelim, bu asla bir kazan-kazan durumu olmayabilir. Ancak, pencere kenarında oturacak kadar şanslıysanız, güzel bulutlara bakabilir ve inişi izleyebilirsiniz. Koridordaysanız en azından başkalarını rahatsız etmeden ayağa kalkıp gerinebilirsiniz. Orta koltuktaki kişi ortada sıkışıyor. Bu yüzden ortadaki kişinin kolçak konusunda karar verici olmasına izin verin"

Bununla birlikte, kolçak kurallarının istisnaları vardır.

Smith, “Zayıf bir insansanız ve yanınızdaki kişi koltuğa sığmak için kendini katlayarak yoga pozu veriyorsa, kolçak 'sizin' olsa bile paylaşmalısınız. Alana ihtiyacınız yoksa paylaşmayı teklif edin" görüşünde.

AKSİ GÖRÜŞLER DE VAR

USA Today'in ortak kolçak tartışmasına ilişkin haberinde ise başka bir görüş paylaşılıyor. USA Today'ın haberinde ekonomi sınıfı kabinin ortak bir alan olduğu, kolçak paylaşımı için müzakere ve uzlaşı gerektiği savunuluyor. Havayolu analisti Timothy O'Neil-Dunne ise "Orta koltuk kolçakları kimseye ait değil. Burası ortak alan" görüşünde.

Haberde görüş bildiren görgü kuralları uzmanı Nick Leighton, bazı yolcuların kolçaklar için "ilk gelen alır" mantığında olduğunu söylüyor. Ona göre her iki kol dayama yeri üzerinde hak iddia etmek, uçaktaki koltuğu tamamen geriye yatırmaya benzer ve bencilcedir.

Ovation Travel Group'ta havayolu endüstrisi ilişkileri kıdemli başkan yardımcısı Shane Chapman , ne havayollarının sözleşmesinin ne de politikalarının kolçak sahipliğini ele almadığını söylüyor. "Bu konu sadece ortak nezaket konusuna geliyor" diye ekliyor.