ODTÜ, oyun sektöründe izleyici olmayacak!

ODTÜ, başlattığı çalışmalarla Türkiye'nin oyun sektöründe pay sahibi olmasını amaçlıyor.

Lise öğrencilerine eğitim

Lise öğrencilerine eğitim
ODTÜ Rektörü Prof. Dr. Ural Akbulut genç öğrencileiyle birlikte...

ODTÜ'de, oyun kültürünü orta öğretim çağından itibaren öğrencilere aşılamak amacıyla yeni bir projeye imza atıldığını anlatan Akbulut, bu amaçla liselilere yönelik bilgisayar oyunları geliştirme yaz kampını düzenlediklerini ve kampa katılan öğrencilerden çok verimli sonuçlar aldıklarını söyledi.

Kamp hakkında bilgiler veren ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Veysi İşler de kampta bilgisayar programlamasına ve oyunların genel konseptine hakim olan Aydın, İstanbul, İzmir, Adıyaman, Ankara, Manisa, Kayseri ve Konya'dan 18 lise öğrencisine ODTÜ yerleşkesinde bir haftalık oyun geliştirme kursu verildiğini belirterek öğrencilerin yemek ve ulaşım masraflarının da ODTÜ tarafından karşılandığını kaydetti.

Öğrencilerin kampın ardından oluşturacakları gruplarla oyunlarını şehirlerinde geliştirmeye devam edeceklerini bildiren İşler, 20 Ağustos'ta da 18 öğrenciden en başarılı seçilen 3'ünün ODTÜ'ye davet edileceğini ve en iyi çalışma grubunun da ödüllendirileceğini açıkladı.

Okuyucu Yorumları

Toplam 10 Yorum

son derece mantıklı bi yaklaşım, zaten üniversiterde bu tür şeylerin işlenmesi gerek. Gerçi Türkiyede Ar-ge çalışmalarına ayrılan bütçe ortada yani böyle projeler için ne kadar destek sağlanır tartışılır. Bu yüzden uzun soluklu olacağını düşünüyorum. En azından çok daha ciddi programların yapılması ve uygulanması gerek.

Sayın Akbulut, Türkiye bu pazardan hiç getiri elde edemedi derken, Türkiyede bu konuda çalışma yapan bireysel ve kurumsal birçok firmadan haberi yok sanırım. Bireysel olarak çalışma yapıp 3D Model, Yazılım Kod Parçaları satan birçok Grafiker ve Programcı var. Kurumsal olarak çalışma yapan birçok firmadan biri grafile.com var.

bu işler inşaat mütahitliğine benzemez. ne kadar çok para kokusu alırsanız alın, siz bu konularla ilgilenen öğrencileri 30 senedir ezmişseniz ve sadece çarpık bürokraside takla atan muhasebe paketi veya takip sistemleri yazmaya zorlamışsanız tarihten hiç ders alamama takıntınız var demektir. ha matbaa 200 yıl geç gelmiş, ha siz 30 sene sonra oyun yazılımlarını ciddiye almaya adım atmışsınız. alem bu işlerde dört nala koşar siz daha tay tay evresinde olursunuz. aynen şimdi matbaaları başkalarının yazdığı hazır bilim kitaplarının çevirisini basmak için kullandığınız gibi. onlar oyunun kuralını koyar, siz de gençlerinizi o kuralları ezberleten bayat eğitim sistemlerine zorlar sonra da rakam ve belgelerle sınıflandırma derdine düşersiniz netekim.

geç kaldılar

Boynuz kulağı geçer diye bir deyim vardır hatırlatırım. Bence hiçbir şey için geç sayılmaz. Örnek japonya 2. dünya savaşından ne halde çıktı şimdi dünyanın bir numaralı teknoloji devi. Onlar aman bizden bişey olmaz. Artık herşey için çok geç avrupa aldı sazı eline diyip de koyvermediler. Ne yani bizde geç kalındı diye hiç çalışmayalım mı.
Bakın arkadaşlar son zamanlarda Hindistan bile çabaladı ve adamlar Yazılım olarak avrupa düzeyindeler bizim Hint fakiri diye deyimlerimizde kullandığımız milletten ne programcılar çıkıyor. Microsofta google da çalışan bir sürü Hintli programcı var. Bizde başarabiliriz bence.

BOYNUZ KULAĞI GEÇER, yorumu yapan çok başarılı ve hırslı bir arkadaş gibi umarım bilinçli olarak diğerleri de bakmayı başarır.
Herzaman daha iyisi yapılabilir, Bir oyun, 3D Grafik modeli ve hareket gerektiren dosya formatları ve yapıları OYUN PROGRAMCILARININ isteklerini kesinlikle karşılamayacak tipte yapıları var. Bu yüzden Birçok Programlama Dili ve Grafik Programı ile bunlara bağlı CASE TOOLs ( Yardımcı Araçlar ) kullanılarak bir sonuç elde ediliyor.
Bunlarda yetmiyor 5. Boyut oluşturmak ile ilgili Oyun Motorları ayrıca yapılıyor. ( 5.Boyutu her oyun motoru yapmıyor yapanlarda senaryo ve nesne bağılmı çok dar) 3 Boyut 2 Boyutta görsel öğeleri oluşturmak için, 4. Boyut ta 3. Boyutu hızlı hesaplamak için özel algoritmalar geliştiriliyor, 5. Boyut hareket , çevre, nesne özellikleri ile ilgili senaryolar oluşturulabilecek özel LOGIC ler geliştirilmesi gerekli.
Sonuç olarak Dosya formatları yapısı eksik, Kompleks bir yapıda olan platform Veri işleme ve grafik işleme yöntemleri eksik ve hatalı denilebilir. Donanımsal Belirsizlikler çok fazla ve sürekli kendini yeniliyor.
Yeni 3 Boyut , 2 Boyut dosya yapılarına ihtiyaç var. Mevcut 3D, 2D dosya formatları çok kullanışlı değil.
Veritabanı için yapılan embed veya özel veritabanlarıda çok yeterli değil.
3 Boyut Modellerde ( Küre, Küp, Çizgi, Daire.. ) bunlar neredeyse hiç değişmemiş neredeyse aynı matematiksel yapıları ile ilk yapıldığı halleri ile 20-30 yıl öncekinin aynı formulde.
Mesh geometry olarak kabul edilmiş ve öyle gitmiş, ancak çok daha gelişmiş yapılar yapmak zor da değil.
Burada hiçbir ülkenin biryerlere varmış durumu yok, Herkes birçok noktada START Noktasında sayılabilir. Yarışa Tüm ülke programcıları Grafikerleri Sıfırdan başlamakta, Bu şekilde zaten mevcutlardan daha iyi bir sistematik ve Yeni gelişmiş bir Yapıda geçmek çok zor değil.

Metni Yazan Hocanın konudan uzak olmadığını düşünerek, etrafındaki ve dünyadaki gelişmeleride izlemesini tavsiye etmek isterim.
Özellikle oyun oynama kabiliyeti artarsa değeri artar kadar hatalı bir yorum olmazdı, Esefle kınıyorum. Oyun oynamak refleks gerektirir, Zeka ise tersidir diyebiliriz. Pilotlar simulasyonla işe başlar ancak Similasyonlarda yukarıda tanımlanan 5.Boyut nesne ve nesneye bağlı çevre fatktörleri dar olduğu için bir realiteyi ifade etmez , realiteye başlangıcı ifade eder. Çok iyi araba oyunu oynayan çok iyi araba kullanamaz hatta kaza yapma riski de vardır. 5.Boyut faktörleri gerçek hayatı ifade eder. Oyunda 5.Boyut neredeyse yok yada senaryo bağımlıdır. Hocamızın yazısı başından sonuna bu türde bilgi eksikleri ile dolu yorum ifade ediyor.
Konuya hakim olanlar okudukça heryerde açık ve yanlış görecekler zaten.
Metnin Tamamının tekrar gözden geçirilmesini ve öneriler ile vurguların düzeltilmesini tavsiye ederim.

yorumlara ve yorumlara verilen oylara bakınca uluşça aşağılık duygusuna kapılmışız sanırım. bence başaramayacağız diyen acizler sadece kendileri adına konuşsun.

Üniversite rektör ve öğretim üyeleri milletin örtüsü saçı sakalıyla uğraşacağına bu gibi bilimsel çalışmalarla uğraşsaydılar yani asli görevlerini yerine getirseydiler ülkemiz iniversitelerinde nice başarılı çalışmalar olurdu...Dilerim bundan sonraki zaman içinde gelişmeler olur. Düşünün ki Crysis gibi bir oyunun yapımcısı 3 türk kardeş, demekki isteyin birşeyler olabiliyormuş, yeterki birileir biirlerine köstek olmasın. Saygılarımla...

"DEVRİM ARABASIN"dan sonra sırada "DEVRİM OYUNU" mu var ? Yapamayacak olanlar otursun koltuklarına bari yapacakların ayakbağı olmasınlar. Söylüyorum sizlere "kimse yapamayacak" herkez ayakbağı olacak yapanlara, geçmiştede oldular..

En az 5 yıl var daha milletin kıvama gelmesi için ki zaten eğer yapabiliriz zihniyeti olsaydı milletimizde şuan bmw ye değil devrim arabasına biniyorduk ve şuan diğer ülkelerin yazdığı kendi tarihlerinin reklamını yapan oyunları oynamıyor olurduk. Aksine! tüm dünyaya "ÇANAKKALE"nı reklam yapıyor olurduk!

Toplumumuzun üretkenlikten uzakta yaşayan bir beyni var. Zamanında uzaklaştırıldık. Şuan aramızda birşeyler yapanlar var onlara Tam Destek yerine Tam Köstek olanlar daha çok var.

Umarım başarırlar ve tüm dünya'ya bir Türk! oyunu oynatırlar.

Saygılarımla..
Mustafa ÖZGÜR

bence kesinlikle bizim tarihimizde olan bir oyun yapmalıyız.Adamlar ne 2. dünya savaşıymış.oyun yapa yapa bitiremediler.bizim bunun gibi binlerce hikaye çıkarılabilir.Çanakkala mesela mutlaka call of duty düzeyinde çıkarılmalı.çok tutacağına eminim.

Sen de yorum yaz

 



CHIP'i Takip edin
E-Posta listemize katılın
CHIP Dergi Mobil Cihazınızda

İlginizi çekebilir