Yeni keşfedilen parçacıklar Spionon ve Holon!

Kuantum işlemcisinden sonra kuantum teli yine iş başında. Bu sefer elektronu bölüyor...

Elektronun keşfi yarıiletkenleri doğurmuştu...
Teknik açıdan çok zor bir iş başarıldı

İngiltere'nin Cambridge ve Birmingham Üniversitelerinden bir takım fizikçi, elektronların bölünmez olmadığını gösterdi. Elektronların Spinon ve Holon isimli iki parçacığa bölünebildiği kanıtlandı.

Tek başınayken bölünemeyen elektronlar bir araya getiriliyor. Birbirlerini iten veya yol değiştiren elektronlar dar bir telin içerisine yerleştirildiklerinde ise birbirlerini alıştıkları şekilde geçemiyorlar.

Spionon ve Holon'lar aslında yeni değil. 1981 yılında fizikçi Duncan Haldane bu şartlar ve en düşük sıcaklık koşullarında elektronların manyetizmalarının ve yükünün iki yeni parçacığa ayrılacağını hesaplamıştı.

Sorun sıkı bir kuantum teli içerisine elektronları sıkıştırmak ve sonra bu teli sıradan bir metale yaklaştırmaktı. Böylece kuantum tünelleme ile metaldeki elektronlar tele atlayacaktı. Uygulanan manyetik alan gücünün, elektron atlama sıklığına oranını gözlemleyen deney, elektronların kuantum teline girdiğinde nasıl Spinon ve Holon'lara ayrılması gerektiğini gösterdi.

Kuantum teli, kuantum noktalarını birleştirmekte kullanılıyor. Daha önce ilk kuantum işlemcisi haberimizde de bu teknolojinin bilgisayarın geleceğini nasıl değiştireceğine yer vermiştik. Kuantum araştırmaları, süper iletkenler alanının da ilerlemesini sağlayacak. Sonuçta bugün kullandığımız teknolojiler yarı iletken tabanlı ve elektronun özelliklerinin anlaşılmasıyla temelleri atılan teknolojiler. Elektronun bölündüğü parçacıklar tamamen yeni bir tür teknolojinin, yeni türde bilgisayarların gelişmesinde büyük rol oynuyor.

Ali Güngör

Harika bir haber.Keşke bu haberde; işte Türkiye'den bilim adamları elektronu parçalamayı başardılar diye okusaydım.

Türkiye'den çok zor olurdu, bu üniversitelere verilen bütçeler muhtemelen, tüm Türk Üniversitelerine verilenden fazladır.Bilim bir adım daha ileri gidecek.

bu tür parçacıkların nasıl kontrol edilebileceğini öğrenmek sadece süper kuantum bilgisayarların önünü açacak bir yol olması dışında, ipod gibi günümüz teknolojik cihazlarında da çığır açacak yaklaşımların yapılabileceği anlamına geliyor..

gelelim türkiye'deki bilimin durumu yorumuna.. Bilim adamı olma yolun da ilerieyen bir kişi olarak bilim adına yapabileceğim yorum şudur: üniversitelerde bu parasızlık-bütçe ile, bu bürokratik mantık ile, bu eleman azlığı ile biz sadece ve sadece, dünyanın diğer ülkelerinde geliştirilen teknolojileri anlamayı-kullanabilmeyi başarabiliyoruz.. yeni bir şey keşfedebilmemiz çok çok zor..

misal, şu an yaptığım doktora tezimi ben türkiyede tek başıma yapıyorum, avrupa ya da amerika'da bir lab.da olsam (ki gelecek sene buna mecbur kalacağım galiba) 20 kişilik bir ekiple beraber 10 kat daha büyük bir bütçe ile yapabilirdim..

Saygılarımla.

Editörün notu:
Böyle yorumlardan daha çok görmek istiyoruz.

----------------------------------
Sorunda burada zaten ! Biz hep birbirimizden bir şeyler bekliyoruz bu yüzden böyle temenniler sadece temenni olarak kalıyor kimse paçaları sıvayıp bu bahsettiği bilim adamlarından biri olamıyor.

bilime önem veren bir devlet yapısı olsaa ...

Biz beyinleri kaçırdıkça olamaz öyle bişey. Bir ihtimal ancak "türk bilim adamı amerikada veya avrupada ekeltron parçalamayı başardı" die bir haber okuyabilirsin ancak.

Bazen bunu yapanlar insan mı diyorum. Nasıl bir zeka ve çalışma var ki elektron gibi 9.109 3826(16) × 10^–31 kg kütleye sahip bir madde üzerinde böyle çalışmalar yapıyorlar? Gerçekten çok yüksek teknolojilere sahipler, bizler sadece oturup izliyoruz.

bizim ülkede şimdiki ibadet hane sayısı kadar arştırma merkezi olsaydı dil elekturonu daha neleri ayırmıştık