Ghost of Yōtei: Türkçe altyazı desteğiyle PS5'te mükemmel bir devam oyunu mu?
Yolculuğumuz bu kez Japonya’nın kuzeyine, karla kaplı Ezo topraklarına... Ağaçların beyaza büründüğü, rüzgarın sert ama soylu estiği bu topraklarda, sessizce dolaşan bir hayalet var: Yōtei’nin Hayaleti. Ghost of Yōtei’yi oynadık, sindirdik; şimdi ise anlatma zamanı...
“Ben artık biri değilim. Ben, ölenlerin çığlığıyım.” hissiyatını zerkederek başlıyor oyun. Ve bu hissiyat ruhumuzda yankılanıyor. Hikaye, 17'inci yüzyılın başında, Tokugawa döneminin gölgesinde geçiyor. Japonya güneyde yeni bir düzen kurmaya çalışırken, kuzeyde, Ezo’nun fırtınalı topraklarında hala kanın kokusu var. Halk korkuyla yaşıyor. Kaleler yıkılmış, köyler yakılmış, ve geriye sadece bir isim kalmış: Yōtei’nin Hayaleti.
İşte biz o hayaletin ta kendisiyiz. Bir zamanlar onurlu bir onna-musha, yani kadın samuray olan Atsu’nun hikayesini oynuyoruz. Çocukken ailesi “Yōtei Altılısı” tarafından katledilmiş, ölmek üzereyken kurtulmuş. Yıllar sonra, ana karada geçen savaşların ardından kuzeye, baba toprağına dönüyor. Ama bu dönüş, bir eve dönüş değil; bir intikam yolculuğu. Atsu artık bir samuray değil, bir hayalet. Onurunu toprağa gömmüş, geçmişini ardında bırakmış, tek bir amaca kilitlenmiş: Yōtei Altılısı’nı bulmak ve adaletini kendi elleriyle sağlamak.
Evet, Atsu'nun intikamının odağında, Ezo topraklarını kana bulayan ve ailesini katleden o meşum çete var: Yōtei Altılısı. Bu çete, sadece haydutlardan ibaret değil; her biri farklı bir dövüş stili ve simgeyi temsil eden, Kuzey Japonya'da kaos yaratan altı acımasız figürden oluşuyor: Yılan (Snake), İblis (Oni), Tilki (Kitsune), Örümcek (Spider), Ejderha (Dragon) ve liderleri olan Lord Saitō.
Altılı'nın amacı, güneydeki yeni Tokugawa düzenini reddetmek ve Ezo'da kendi kanunlarını tesis etmek. Halk onlardan korksa da, bazı bölgelerde düzeni sağladıkları için 'kurtarıcı' gibi görülen karmaşık bir yapıya sahipler. Ancak Atsu için bu, politik bir savaş değil, kişisel bir kan davası. Her birini avlamak, sadece bir dövüş değil, aynı zamanda o karakterin Ezo'daki etkisini, güç yapısını ve Altılı'nın gerçek amacını ortaya çıkaran bir keşif yolculuğu.
Bu uzun yolculuk bizi Ezo’nun altı farklı bölgesine taşıyor. Karla kaplı Dağ Yōtei, buzlu göller, sisli ormanlar, tundralar ve bataklıklar arasında dolaşıyoruz. Her bölge sadece görsel olarak değil, düşman yapısı, çevre dinamikleri ve kültürel dokusuyla da kendine has bir karaktere sahip. Uçsuz bucaksız beyazlıklar, fırtına öncesi sessizlik, rüzgarla savrulan kar taneleri… Ghost of Yōtei’nin dünyası sadece gezilen bir harita değil, yaşayan bir organizma gibi hissettiriyor.
Ama bu yolda Atsu yalnız değil. Oyunun en güzel sürprizlerinden biri, ona zaman zaman eşlik eden ve hiç ummadığımız anda bizi adeta ipten alan bir kurt yoldaş. Hikayenin ilerleyen bölümlerinde ilişkimiz geliştikçe çağırabildiğimiz kurt, diğer yandan oyundaki kaplıcaları bulma, tapınakları keşfetme, tilkileri izleme ve bambu kesme gibi etkinlikler arasına eklenen Wolf Den aktiviteleriyle daha da gelişiyor ve tam anlamıyla yoldaşımız oluyor.
Şamisen ise oyunun duygusal omurgalarından biri. Atsu ara ara sırtındaki telli çalgıyı eline alıp kısa ezgiler çalıyor. Bu anlar savaşın gürültüsünü kesip oyuncuya nefes aldırıyor. Şamisen, mekanik olarak bir avantaj sağlamıyor ama atmosferi güçlendiriyor ve karakterin iç dünyasını hissettiriyor. Yani bir nevi Jin Sakai’nin flütü yerine gelmiş diyebiliriz.
Keşif sistemi önceki oyuna göre daha doğal hissettiriyor. Harita artık ikonlarla dolu değil; çevredeki ipuçları, dürbünümüzle uzaktan görebildiğimiz dumanlar, rüzgarın yönü veya hayvanların davranışları oyuncuya nereye gitmesi gerektiğini hissettiriyor. Bu yaklaşım, keşfi yönlendirilmiş bir görevden çıkarıp gerçekten oyuncuya bırakıyor. Yeni ödül avcılığı görevleri de bu yapıya çeşitlilik katmış. Hedeflerin izini sürmek, bilgi toplamak ve sonrasında onları bulmak, klasik görev döngüsüne hoş bir tempo kazandırıyor.
Dövüş sistemi büyük ölçüde yenilenmiş. Ghost of Tsushima’da düşman tipine göre seçebileceğimiz farklı duruşlarımız vardı hatırlarsanız. Artık farklı düşman türlerine karşı uygun silahı seçmek gerekiyor. Katana hala temel silahımız ama iri düşmanlarda Odachi, hızlı rakiplerde çift kılıç, bazı durumlarda ise kusarigama ya da yay öne çıkıyor. Her silahın farklı kombinasyonları ve bitirici hareketleri var. Bu çeşitlilik dövüş sistemine derinlik kazandırmış. Ayrıca yeni teknikler yalnızca yetenek ağacından değil, ustalardan öğreniliyor. Bu eğitim sahneleri kısa ama etkileyici tutulmuş, sinematik bir atmosferle sunulmuş.
Diğer yandan Ezo'nun dövüş ruhu, kılıçların çarpışmasından öte, bir anlık karara odaklanıyor: Savuşturma yani Parry sistemine. Sıradan bir savuşturma bile hayatta kalmanızı sağlarken, oyunun gerçek lezzeti Mükemmel Savuşturma (Perfect Parry) anlarında gizli. O son salisede kılıcı kaldırdığınızda, dünya yavaşlıyor ve o an, Atsu'nun değil, ruhunu ele geçirmiş olan intikamcı Onryō'nun konuştuğunu hissediyorsunuz.
Bu kusursuz anlar, sadece bir karşı saldırı fırsatı sunmakla kalmıyor; tek bir kesikle bir düşmanı yere sermenize olanak tanıyor ve size "Hayalet" unvanınızı kazandıran o ürkütücü gücü veriyor. Ancak bir anlık tereddüt, karlı topraklara kanınızın dökülmesine neden olabilir. Oyun, sizi sürekli olarak o bıçak sırtında dans etmeye zorluyor. Savuşturma sanatı, Atsu'nun yalnızca bir savunma mekaniği değil, aynı zamanda intikamını soğuk ve kesin bir dille uygulama yöntemi. Pek tabii ki aynı zamanda oyundaki dövüşleri tıpkı Ghost of Tsushima’daki gibi sanatsal başlatabilme hazzını da veriyor.
Gizlilik sistemi yine serinin temel taşlarından biri. Düşman kamplarına sessizce sızmak, çevresel objelerle dikkat dağıtmak ve fark edilmeden ilerlemek mümkün. Ancak yapay zeka zaman zaman tutarsız davranıyor. Bazı düşmanlar aşırı tetikteyken, bazıları neredeyse tepkisiz kalabiliyor. Özellikle suikast düzenlediğinizde yapay zekanın çuvalladığını görmek mümkün.
Ghost of Yōtei’de karakter gelişimi; Kılıç Ustalığı, Hayalet Becerileri ve Hayatta Kalma odaklı yetenek ağaçları dahil farklı alanlarda ilerliyor. Ayrıca at ve kurt için ayrı yetenek yolları bulunuyor. Zırh sistemi bu kez yalnızca görsel bir unsur değil, oynanış tarzını doğrudan etkiliyor. Ağır zırhlar savunmayı artırırken, hafif zırhlar gizliliği güçlendiriyor. Tılsımlar da geri dönmüş ancak bu kez etkileri daha sınırlı.
Görsel açıdan baktığımızda ise Ghost of Yōtei, PlayStation 5’in gücünü sonuna kadar kullanan bir oyun. Karın dokusu, ışığın sisin içinden süzülüşü, kumaşların ve zırhların detayları inanılmaz bir seviyede. Performans modunda bile yüksek kalite korunuyor. Yükleme ekranlarının neredeyse tamamen kaldırılması ise deneyimi akıcı hale getiriyor. Özellikle Yōtei Dağı’nın zirvesinde gün doğumuna tanık olmak, bu oyunun ne kadar özenle tasarlandığını gösteriyor.
Müzikler de aynı titizlikle hazırlanmış. Geleneksel Japon enstrümanları ile modern orkestral tonlar bir arada kullanılmış. Savaş sahnelerinde güçlü vurmalı ritimler öne çıkarken, keşif anlarında Şamisen’in huzurlu sesi duyuluyor. Bu denge, müziği sadece arka plan değil, hikayenin bir parçası haline getiriyor.
Bu noktada bu özenli atmosfer ve estetik deneyimin, oyuna dahil edilen üç benzersiz yönetmen modu ile oyuncunun kontrolüne bırakıldığını da söyleyelim. İsterseniz, efsanevi Ghost of Tsushima’daki gibi Akira Kurosawa Modu ile Ezo’yu sinematik siyah-beyaz bir film karesine dönüştürebilir ve görsel estetiği dönemin ses manzarasıyla derinleştirebilirsiniz. İlave olarak modern Japon sinemasının kült ismi Takashi Miike Modu’nun aşırı doygun renkleri ve keskin kontrastlarıyla dövüşlerin şiddetini sanatsal bir boyuta taşıyabilir ve eğer daha ritmik bir hava arıyorsanız, Shinichirō Watanabe Modu ile akıcı animasyonlar ve lo-fi esintili bir ses filtresi uygulayarak o meşum intikam yolculuğuna beklenmedik bir ritim katabilirsiniz.
Son olarak, bu denli sinematik bir deneyimde dil tercihi de hayati önem taşıyor. Sucker Punch, bu konuda oyuncuya, tıpkı Ghost of Tsushima’daki gibi tam bir özgürlük tanımış. Ezo'nun karla kaplı diyarlarındaki o gergin ve otantik havayı tam anlamıyla solumak isteyenler için Japonca seslendirme kusursuz. Ve pek tabii ki oyun Türkçe altyazı desteğiyle geliyor. Bu sayede, Atsu’nun intikam çığlığını orijinal Japonca performansın derinliğiyle sarsıcı bir şekilde, altyazılar aracılığıyla deneyimleyebiliyorsunuz. Bu titizlik, oyunun bize ne kadar değer verdiğinin en somut kanıtı.
Sonuç
Ghost of Yōtei, Ghost of Tsushima’nın mirasını taşımakla kalmıyor, onu olgunlaştırıyor. Daha karanlık, daha ağır ama daha güçlü bir deneyim sunuyor. Küçük eksikleri elbette var. Bazı yan görevler birbirini tekrar ediyor, düşman yapay zekası zaman zaman dalgın davranabiliyor ve kamera bazı dar alanlarda zorlanabiliyor. Ancak bunlar, oyunun genel başarısını gölgelemiyor. Duygusal hikayesi, derin dövüş sistemi ve nefes kesici atmosferiyle bizce bu yılın en dikkat çekici aksiyon oyunlarından biri.
CHIP Notu: %87
KÜNYE
- Yayıncı: Sony Interactive Entertainment Europe
- Geliştirici: Sucker Punch
- Tür: Aksiyon / Macera
- Platform: PlayStation 5
- Web: https://www.playstation.com/tr-tr/games/ghost-of-yotei