Instagram’dan büyük yenilik: Reels algoritması artık kullanıcı kontrolünde

Instagram, Reels algoritmasını kullanıcıların kontrolüne açıyor. İlgi alanlarını düzenleme, içerikleri kişiselleştirme ve daha güvenli bir deneyim sunan yeni özellikler yayında.

Instagram’dan büyük yenilik: Reels algoritması artık kullanıcı kontrolünde

Bazıları sosyal medya algoritmalarını, ne gösterdiğini bilen ancak nasıl çalıştığını kimsenin anlayamadığı birer “kara kutu” olarak tanımlar. Instagram ise bu denklemi değiştirmeye hazırlanıyor. Platform, algoritmanın bir bölümünü görünür hale getirerek kullanıcıların –yapay zekâ desteğiyle– içerik akışını doğrudan şekillendirmesine izin veriyor.

Reels algoritmasına kullanıcı kontrolü

Instagram, 10 Aralık Çarşamba günü yayınladığı blog yazısında, kullanıcıların artık Reels algoritmasını hem görebileceğini hem de yönetebileceğini duyurdu.

TikTok’a benzer uzun formatlı video içerikleri sunan Reels, izleme süresi, beğeniler, paylaşımlar ve hızlıca geçilen videolar gibi davranışlara göre şekilleniyor. Instagram, tüm bu işaretleri yorumlayarak ilgi alanlarınızı çıkarıyor ve bunları artık ekranın üst kısmındaki konu başlıkları olarak gösterecek.

Yeni algoritma erişim simgesini (yan yana duran iki çizgi ve kalpler) gördüğünüzde kodlarla karşılaşmayacaksınız. Instagram, yapay zekâyı tam olarak nasıl kullandığını açıklamasa da karşınıza ilgi alanlarınızı özetleyen bir liste çıkacak.

İlgi alanlarını ekleme veya kaldırma dönemi

En dikkat çekici yenilik ise şu: Artık algoritmaya müdahale ederek görmek istediğiniz konuları ekleyebilir, istemediklerinizi ise kaldırabilirsiniz.

Instagram, “Reels akışınız tercihlerinize göre şekillenecek” diyerek bu değişikliğin tamamen kullanıcı kontrolüyle ilgili olduğunu vurguluyor.

Hatta uygulama, ilgi alanlarınızı veya algoritmanızda yer alan konuları Hikâye olarak paylaşmanıza bile izin verecek. Bu özellik, algoritmanın kullanıcıyla ilgili ne kadar çok şey “bildiğine” dair mizahi gönderileri de akla getiriyor.

Sıradaki hedef: Explore ve diğer bölümler

Reels algoritmasına erişim yalnızca başlangıç. Instagram, kısa süre içinde Explore bölümü ve uygulamanın diğer kısımlarına da aynı kontrol mekanizmasını getirmeyi planlıyor. Bu da uzun vadede tüm Instagram algoritmasının yönetilebilir hale geleceğini gösteriyor.

Neden şimdi?

Meta ve Instagram, özellikle genç kullanıcıları zararlı içeriklerden yeterince koruyamadığı yönündeki eleştirilerin ardından içerik kontrolünü güçlendirme yönünde daha agresif adımlar atıyor. Şu ana kadar ağırlıklı olarak ebeveyn denetimlerine odaklanan şirket, bu güncellemeyle ilk kez kullanıcıların kendisine doğrudan araç sunuyor.

Çoğu kişi, feed’inde neden belirli içerikleri gördüğünü merak ediyor. Bu yenilik, hem bu belirsizliği ortadan kaldırabilir hem de kullanıcı deneyimini daha güvenli ve kişiselleştirilmiş hale getirebilir.

Reklamlar ve “feed enfeksiyonları” ne olacak?

Burada merak edilen bir konu da reklamların nasıl etkileneceği. Örneğin bir arkadaşınızla Paris tatili üzerine yaptığınız kısa bir sohbetin hemen ardından feed’inizde Paris videolarının belirivermesini hepimiz biliyoruz. Instagram, kullanıcı ilgilerini bağlantılar üzerinden eşleştiriyor. Artık istenmeyen konuları algoritma merkezinden silmek mümkün olabilir.

Gen Alpha için geri dönüş planı mı?

Instagram’ın bu hamlesinin bir diğer nedeni, yeni kuşak kullanıcıların sosyal medyadan uzaklaşmaya başlaması olabilir. Platform, “gerçek bir algoritma kontrolü” sunarak özellikle Gen Alpha’yı geri kazanmayı hedefliyor olabilir.

Ayrıca bu adımın, X (eski Twitter) ve TikTok gibi diğer platformlar üzerinde de algoritmalarını şeffaflaştırmaları için baskı oluşturması bekleniyor.

Ne zaman kullanılabilecek?

Reels algoritma kontrolü bugün itibarıyla ABD’de kullanıma sunuldu. Diğer ülkelerde ise kısa süre içinde global olarak yayınlanacak.