Elektrikli araçlarda yeni tartışma: Daha fazla performans için aylık ücret öder misiniz?

Volkswagen’in elektrikli ID.3 modelini satın alan kullanıcılar, aracın sunduğu tam performansa ulaşmak için aylık ya da yıllık ücret ödemek zorunda kalabilir. Güç artışı, yazılımsal olarak kilitli bir özellik üzerinden sunuluyor.

Elektrikli araçlarda yeni tartışma: Daha fazla performans için aylık ücret öder misiniz?

Abonelik sistemleri hayatımızın neredeyse her alanına girmiş durumda. Film ve müzik platformlarından market alışverişine, egzersiz uygulamalarından yemek kitlerine kadar pek çok hizmet artık aylık ücret karşılığında sunuluyor. Şimdi ise bu abonelik furyasına otomotiv dünyasından yeni bir katılım daha var: Volkswagen.

Almanya merkezli otomobil üreticisi, Birleşik Krallık'ta satışta olan tamamen elektrikli ID.3 modeli için yeni bir güç yükseltme seçeneğini abonelik modeline bağladı. Buna göre, ID.3 Pro ve Pro S modellerinin motor gücünü 201 beygirden 228 beygire çıkarmak isteyen sürücüler, aylık 16,50 sterlin ya da yıllık 165 sterlin ödemek zorunda. Dileyen kullanıcılar 649 sterlin karşılığında "ömür boyu" kullanım hakkı da satın alabiliyor. Ancak bu hak, kişiye değil, araca tanımlanıyor. Yani aracı sattığınızda, yeni aracınızda aynı yükseltme için tekrar ödeme yapmanız gerekiyor.

Volkswagen, bu uygulamanın aslında yeni olmadığını savunuyor. Şirketin yaptığı açıklamada, geçmişte benzer motorlara sahip benzinli ve dizel araçlarda da farklı güç seçeneklerinin sunulduğu hatırlatılıyor. Şirket, bu sistem sayesinde kullanıcıların daha yüksek donanımlı bir araç için baştan yüksek bir ücret ödemek zorunda kalmadan, diledikleri zaman araçlarını daha sportif bir hale getirebildiklerini söylüyor.

Tabii ki kullanıcılar arasında bu uygulama tartışma yaratmış durumda. Birçok kişi, aracın donanımı zaten güç artışını destekliyorsa, bu özelliğin yazılımsal olarak kilitlenmesinin ve erişimin ücretli hale getirilmesinin adil olmadığını düşünüyor. Zira donanımsal olarak var olan bir özelliğe erişmek için her ay ödeme yapmak, bazı kullanıcılar için rahatsız edici bir fikir. Hatta bazıları, bu yazılım kilitlerini aşacak yolların çok da uzak olmadığını öne sürüyor.

Bu gelişme, kısa süre önce yaşanan bir başka tartışmayı da akıllara getirdi. Hyundai, Ioniq 5 model aracı için kritik bir güvenlik güncellemesi sunmuş, ancak bu yamanın bazı pazarlarda ücretli olması kullanıcıların tepkisini çekmişti. Söz konusu güncelleme, bazı modellerin hırsızlık vakalarında sıkça hedef alınmasına neden olan önemli bir güvenlik açığını kapatmayı amaçlıyordu.