Her birimizin hayatı, silinmez anılar ve cesur, bazen de düşüncesiz seçimlerle dolu. Bu detaylar aslında yıllar içinde bugünkü halimizi şekillendiriyor. Bunlar bizi biz yapan şeyler. Peki, geçmişe dönüp hayatımızdaki tek bir olayı bile değiştirebilseydik, şimdiki benliğimiz aynı kişi olur muydu? Bu, 11 Bit Studios'un yeni oyunu The Alters'ın temelini oluşturuyor. Geliştirici, sağlam bir oyun deneyimini anlamlı ahlaki seçimlerle harmanlayarak karmaşık insan hikayelerini ön plana çıkarma becerisiyle ün yapmış bir firma.

2022'de daha ilk duyurulduğu zaman ilginç konsepti ile hemen radarımıza takılan ve yakın bir geçmişte de Demo’sunu oynama şansı bulduğumuz, etkileyici görselleriyle de oldukça ilgi gören The Alters, en sonunda Xbox Game Pass'e dahil olarak karşımıza çıkıyor. This War of Mine ve Frostpunk gibi oyunlarının da yapımcısı olan 11 Bit Studios tarafından geliştirilen bu bilim kurgu hayatta kalma macerasını uzunca bir süredir biz de heyecanla oynuyorduk. Geliştirici, Dünya'dan ışık yılları uzaklıkta geçen bu macerada, bir kez daha bizi şaşırtmayı başarıyor. Detayları merak ediyorsanız ise okumaya devam!

Kurtulmak için değerlerinizden ne kadar vazgeçebilirsiniz?
Jan Dolski, hayatında çeşitli nedenlerle sevdiklerini ve aşklarını kaybetmiş, acı çekmiş bir adam. Ally Corporation'ın iş ilanını gördüğünde, uzak ve ıssız bir gezegende madencilik seferine katılmaya karar veriyor ve işte maceralarımız da tam burada başlıyor. Jan yabancı bir gezegene şiddetli bir inişin ardından kapsülünde uyanıyor. Şaşkın ve kaybolmuş halde, kısa sürede ekipten tek kurtulan kişinin biz olduğunu fark ediyoruz. Daha sonra kısa bir yürüyüşün ardından biz ve ekibimizin gezegene indikten sonra ulaşmamız gereken dairesel şekilli hareketli üs Wheel'e ulaşmayı başarıyoruz.

Mobil üs görünüşte zarar görmemiş olsa da kaynakları azalmış durumda ve kısa bir sürede tek bir kişi tarafından yönetilebilecek bir yapı olmadığını anlıyoruz. Bizi buharlaştırabilecek bir gün doğumundan kurtulmak için üssü çalışır duruma getirmemiz ve hareket halinde tutmalıyız. Tahmin edebileceğiniz üzere bunu yapabilmek için klonlarımızdan yani kendimizden yardım almamız gerekiyor. Ve işte bu şekilde pek de birebir kopyamız olmayan ilk Alters'ımızı yaratmak zorunda kalıyoruz.

Hiçbir klonun karakteri birbirine benzemiyor
Bu giriş ile oyun bizi hemen oyunun en büyüleyici özelliklerinden biri olan Alters'ı yaratmakla karşı karşıya getiriyor. Bunu yapmak için, önce tüm genetik hafızamızın kayıtlı olduğu üssün kuantum bilgisayarına erişmeye çalışıyoruz. Ardından da Branch adlı bir sistem aracılığıyla hayatımızdaki belirli bir yol ayrımındaki diğer yolu seçmiş bizi yaratıyoruz. Mekanik yerine tıp okusaydık ne olurdu? Evden kaçmak yerine babamızla yüzleşseydi hayatımız nasıl olurdu? Ya da bir sokakta zor durumda olan o kişiye yardım etseydik ve bir yer yerine başka bir yerdeki işi kabul etseydik? “Ya eğer” kavramı etrafında dönen tüm bu olasılıklar, Jan'ın farklı versiyonlarını şekillendirmemize olanak tanıyor ve bu versiyonlar, sonunda seçtikleri meslekle adlandırılıyor. Böylece Jan Mekanikçi, Jan Bilim Adamı, Jan Botanikçi ve benzeri versiyonlar ortaya çıkıyor.

Elbette bu Alters'ları sadece yaratıp uyandırmak yeterli değil. Onlara neler olduğunu ve durumun ciddiyetini açıklamamız gerekiyor. Ancak dikkatli olmanızı öneririz. Alters'lere hayatlarının bir yalan ve kopya olduklarını ve birkaç gün içinde bir yıldızın herkesi küle çevireceğini açıklamak kolay bir iş değil. Büyüleyici olan şey, bu varyantların her biri farklı deneyimleri ve kişilikleri bünyesinde barındırıyor ve Jan'ı kendisinin birçok yönüyle yüzleşmeye zorluyor. Hikâye; yoğun diyaloglar, önemli ahlaki seçimler ve belki de hiç yaşamadıkları korkular, umutlar ve aşklar üzerine samimi düşünceler arasında ilerliyor. Oyun içinde onların isteklerine cevap veremediğimiz için birçok kez kaybedip, birkaç gün önceden başlamak zorunda kaldığımızı da belirtelim.

Kaynakları bulmak o kadar da kolay değil
Alter'leri yaratmak da kolay değil. Gezegende kısıtlı miktarda bulunan Rapidium’un kullanılması gerekiyor. Yani kaynakları dikkatli kullanmalı ve dikkatli bir planlama yapmalısınız. Yani özetle oyunun üç ana dayanağı olduğunu söyleyebilirim: Alter'lerle ilişkiler, mobil üssün yönetimi ve kaynak arayışı için gezegenin keşfi.

Alter'lerle etkileşim, çoktan seçmeli diyalog sistemi aracılığıyla gerçekleştiği için onları daha iyi tanıyabilir ve bazı ihtiyaçlarını karşılamak için ikincil görevleri kabul edebilirsiniz. Ayrıca, iş bölümü önemli olduğu için her Alters'e de düzenli olarak bir görev atamalısınız. Örneğin, birinden mutfakta yemek hazırlamasını, üssün onarımını yapmasını, gezegendeki yataklardan kaynak çıkarmayı ve aletler üretmeyi isteyebilirsiniz. Zamanla hangi Alters'in hangi göreve daha uygun olduğunu da çözüyorsunuz.

“Kendinizle” iyi geçinmelisiniz!
Ayrıca, onların stres, motivasyon ve öfke düzeylerini düzenli olarak kontrol etmenizi de tavsiye ederiz. Emin olun takımda çalışmayı reddeden ya da daha kötüsü, herkesin hayatta kalmasını tehlikeye atabilecek bir Alters olmasını siz de istemezsiniz. Bu nedenle, dinlenme alanı veya daha konforlu yatakhaneler gibi odalar inşa etmek, onların ruh hallerini kontrol altında tutmaya yardımcı olabilir. Ancak bu modülleri inşa etmek belirli kaynakları tüketeceği ve üste yer kaplayacağı için de önceliği hayatta kalmaya vermelisiniz. Onlarla ortak geçmişinizden ya da üstte olmasını istedikleri şeylerden konuşmak, onları önemli müttefikler ve hatta arkadaşlar haline getirmek için iyi bir yol olabilir.

İlk önceliğiniz hayatta kalmak olmalı
Üssün yönetimi, oynanışının dayandığı bir diğer temel unsuru oluşturuyor. Yapı korunmalı ve genişletilmeli, depo kapasitesi artırılmalı, asansörler, odalar ve mutfak, araştırma laboratuvarı, yatakhaneler gibi önemli modüller inşa edilmeli. Acil durumlarda ciddi sorunlarla karşılaşmamak için, ızgara şeklindeki mükemmel inşaat sisteminin her alanını en iyi şekilde kullanmayı bilmek büyük önem taşıyor. Arızalara hızlı müdahele edebilmek için koridorları, asansörleri ve odaları en iyi şekilde dağıtmak için düzgün planlama yapmanızı da öneririz.

İki farklı oyun stili bir arada
Keşif bölümü, oyunu bambaşka bir görünüme sokuyor. Bir anda platformdan üçüncü şahıs aksiyon macera oyununa dönüşüyor. Üsten çıktıktan sonra; metal, mineral, organik kaynaklar, Rapidium vb. çıkarılacak kaynakları aramak için gezegen yüzeyini araştırmamız gerekiyor. İlk aşamalarda keşif basit gibi görünse de zamanla tırmanmak için yüksek duvarlar, yol boyunca çöken kayalar ve lav nehirleri işleri hiç kolaylaştırmıyor. Bu nedenle, ilerlemek için çeşitli yararlı araçlar üretmek oldukça önemli. Yani araştırma laboratuvarı kurmayı öncelikli hale getirmeniz şart.

İlginç bir yüzey araştırma mekaniğini takiben kaynaklar bulunduktan sonra, elbette bunları çıkarmamız gerekiyor. İlk olarak mobil üssün enerjisiyle beslenen madencilik ekstraktörlerini kurmalı, ardından da kablolarla bunu üsse bağlamalıyız. Ardından ister kendiniz ister de Alters’leri görevlendirip bu kaynakları çıkarabilirsiniz. Elbette keşif sırasında sınırlı miktarda bulunan giysinizin enerjisine ve radyasyon fırtınalarından önce üste olmaya da dikkat etmeniz gerekiyor. Dolayısıyla gezegenin keşfini iyi planlamalısınız.

En önemli kaynağınızın zaman olduğunu da unutmayın
Kaynaklardan bahsetmişken en önemli kaynağınızın zaman olduğunu da sakın unutmayın. Sabah 7'den akşam 11'e kadar olan günlere bölünmüş olan oyunda; kaynak çıkarmak, yemek hazırlamak veya sadece gezegeni keşfetmek gibi yaptığınız her aktivite zaman alıyor. Elektromanyetik fırtınalar veya güneşin ilerlemesi gibi rastgele olaylar, sıkı bir organizasyon gerektiriyor: çok geç yatmanın tüm günü mahvedebileceğini de unutmayın. Ölümcül şafağı birkaç gün geciktirmek için mobil üssü mümkün olan en kısa sürede taşımak gerektiğinin bilinci, zamanınızı boşa harcamamanızı ve sizin ve Alters'ların gününü en iyi şekilde planlamanızı gerektiriyor.

Tekrar oynanabilirliği var ama…
Oyunun süresi, keşiflere ve ikincil görevlere ayıracağınız zamana bağlı olarak yaklaşık 15 saat civarında geziniyor. Gezegeni terk etmek olan ana görevin yanı sıra, Alters tarafından önerilen bazı ikincil görevlerle de “yüzleşmek” zorundasınız. Bu görevler, Jan ve onun varyasyonlarını etkileyen başarısızlık, suçluluk, sorumluluk ve kurtuluş gibi konuları derinlemesine ele alıyor. Jan'ın varyantlarıyla etkileşim, kahramanımızın kendisine de katkıda bulunuyor.

Yavaş yavaş onun korkularını ve kırılganlıklarını ortaya çıkarıyor ve sonunda Jan'ın gerçekte kim olduğunu görebiliyoruz. Oyunun tekrar oynanabilirliği, çoklu seçimler ve Alters'ın yaratılmasının yönetimi ile garanti altına alındığı halde, bunların etkisi beklendiği kadar derin olmayabilir. Bu nedenle, keşfedilecek daha fazla şey olsa da, bir ikinci oynanışta çok etkileyici varyasyonlar beklememek gerek.

Series S’de daha yüksek bir kare sayısı olabilir di
Teknik açıdan oyun, kapsamını göz önünde bulundurduğunuzda çok iyi bir performans sergiliyor. Oyun, farklı grafik modları sunmuyor ve Series S’de 30, Series X’de ise 60 kare/saniyeye sabitlenmiş, temiz ve ayrıntılı grafiklere sahip tek bir seçenek sunuyor. Mobil üssün iç mekanları, ayrıntılı ve iyi tasarlanmış endüstriyel bir stil ile oldukça etkileyici ve baskıcı bir atmosfer yaratıyor.

Dış mekanlar, çok çeşitli olmasa da, düşmanca ve misafirperver olmayan bir dünya fikrini etkili bir şekilde yansıtıyor. Alters'e özel bir söz söylemek gerekirse, gerçekçi yüz animasyonları ve kaliteli seslendirme sayesinde hayat buluyorlar. Aynı sesi kullanmalarına rağmen, ustaca modüle edilmiş ses tonları sayesinde, benzersiz kişilikleri ve deneyimleri yansıtmayı başarıyorlar.

Müzik, ekranındaki olayları ölçülü bir şekilde eşlik ediyor, genel etkiyi asla gölgede bırakmadan, sürekli bir melankoli ve gerilim hissi yaratıyor. Özenle hazırlanmış ve gerçekçi ses efektleri, oyunun düşmanca dünyasına dalmayı daha da güçlendiriyor. Türkçe arabirim ve metin desteği olması da büyük bir avantaj.

Sonuç
The Alters, derin ve büyüleyici bir oyun, bir solukta oynanacak bir macera. Mükemmel senaryo ve karakterler ile birleştiğinde, 11 bit Studios'un bu oyunu yılın en büyüleyici ve başarılı oyunları arasına giriyor. Piyasada karmaşık ve katmanlı yönetim oyunları bolca var, ama bizi bu kadar derinden etkileyen eserler aslında o kadar da fazla değil. Dolayısıyla aynı bizim gibi kaynak yönetimi oyunları ile aranız pek olmasa bile mutlaka şans vermenizi tavsiye ederiz. Xbox Game Pass’e dahil olduğu için rahatlıkla deneyebilirsiniz.
85
Yapımcı 11bit Studios
Geliştirici 11bit Studios
Platform Xbox Series S/X, PC, PS5
Tür Strateji, macera
Web https://altersthegame.com/