Navigasyon cihazı seçmenin incelikleri

Sürekli gündemde kalmayı başaran navigasyon cihazları hakkında merak ettiğiniz her şey...

Navigasyon cihazı seçmenin incelikleri

Evden işe mekik dokuyan biriyseniz ve hafta sonunda gittiğiniz yerleri de avucunuzun içi gibi biliyorsanız bir navigasyon cihazı sizin için hiçbir şey ifade etmeyebilir. Peki ya günlük yaşamınızın büyük bir kısmı trafikte geçiyorsa, yol durumuna bağlı olarak zaman zaman alternatif güzergahlar kullanmanız gerekiyorsa ve çoğu zaman gideceğiniz yeri bilmiyorsanız? Ya da maceraperest ruhunuzu da işin içine sokup tatil yolculuğunuzda yeni yerler keşfetmeyi seviyorsanız? O halde navigasyon cihazları ile tanıştıktan sonra kocaman ve katlandıkça ne olduğunu anlaması zorlaşan haritaların bir daha yüzüne bakmayacağınıza emin olabilirsiniz. Gelişen teknoloji ile beraber nihayet ülkemizde navigasyon cihazları da oldukça büyük bir pazara sahip oldu. Özellikle geçtiğimiz yıllara göre ciddi bir ürün çeşitliliği olduğunu söylemek mümkün. Yazımız boyunca navigasyon cihazları hakkında merak edilebilecek ve akıllara takılan tüm noktaları ele alacağız.

Neden navigasyon cihazı almalısınız?

Navigasyon cihazları üç ana unsurdan oluşuyor. Bunlar donanım (cihazın kendisi) harita sağlayıcı ve harita okuyucu yazılım. Üçü bir araya gelmeden bir navigasyonun varlığından bahsedilemez. Şöyle ki, donanım olmadan zaten eldeki veriler bir işe yaramayacaktır. Sadece haritaya sahip olmanız da size büyük ve katlanabilir tipteki standart haritalara göre pek bir şey sağlamayacaktır. Dijital bir haritaya sadece bilgisayarınızdan veya varsa yetenekli bir telefondan bakabilirsiniz. Ancak işin içine harita okuyucu yazılım girdiğinde kavram ortaya çıkmaya başlıyor. Yazılımın görevi cihazın aldığı konum sinyallerine göre haritayı okumak ve yorumlamak. Örneğin; evinizden iş yerinize gideceksiniz. Navigasyon cihazınızı açtığınızda kısa bir bekleme süresinden sonra yeriniz harita üzerinde gösteriliyor. Gidilecek istikamet olarak iş yerinizi belirlediğinizde seçimlerinize ("En Hızlı" veya "En Ekonomik" gibi) bağlı olarak rotanız çiziliyor. "En Hızlı" seçimlerde rotanız daha ziyade geniş yollar ve otobanlar üzerinden tanımlanırken, "En Ekonomik" seçimde ise size en az yakıt tükettirecek yollar kapsama alınıyor. Tabii dolambaçlı yolların sonrasında yolculuk sürenizin uzayacağını baştan kabul etmiş oluyorsunuz.

Alışınca vazgeçmesi zor

Hiç bilmediğiniz bir yerde adres sormaya kalkıştıysanız genelde aldığınız cevap şu şekilde olur: "Işıklardan düz devam et, okulu görünce içeriye gir. Üç sokak altta aşağıya doğru in ve orada tekrar sor; gösterirler." Gerçekten bilmediğiniz bir yerde, hele ki büyükşehir trafiğinde bu tip tarifleri harfiyen yerine getirebilmek oldukça zor. Sokağın birinde yenileme (!) çalışması varsa kısmen kayboldunuz demektir. İşte bu noktada navigasyon cihazlarının önemi ortaya çıkıyor. Rotanız değiştiğinde size hemen bir alternatif rota çiziliyor ve sesli direktiflere uyduğunuzda hedefinize kaybolmadan varabiliyorsunuz. Gideceğiniz yer hiç bilmediğiniz bir sokakta xx numaralı kapı olabilir. Cihaza adres bilgilerini tanımlamanız hedefe varmanız için yeterli oluyor. Üstelik kaybolmadan... Dahası navigasyon cihazları POI olarak adlandırılan bir hizmete de sahipler. POI, İngilizce karşılığı ile "Points Of Intrest" yani "İlgi Duyulabilecek Noktalar" anlamına giriyor. Benzinlikler, ATM'ler, eczaneler, müzeler, hastaneler, tarihi noktalar ve bulunduğunuz belde ile alakalı daha birçok önemli noktayı haritanız üzerinde görebilirsiniz. Böylelikle kendinizi hiç bilmediğiniz bir yerin rehberi gibi hissetmeniz oldukça doğal.

Navigasyonun temeli: GPS

Biraz önce navigasyon cihazlarının üç temel noktadan oluştuğunu söylemiştik. Şimdi ise cihazlara hayat veren GPS teknolojisini ele alacağız. "Global Positioning System" adı verilen teknolojiyi Amerikan savunma bakanlığı geliştirdi. 1978 yılında ilk uydunun gönderilmesiyle başlayan çalışma günümüze kadar 20 milyar dolara yakın bir maliyeti buldu ve dünya çevresindeki çeşitli yörüngelerde toplam 24 farklı uydu bulunuyor. 18'i aktif, altısı yedek olan uyduların konumlandırılması her noktadan en az dört tanesinden sinyal alınabilecek şekilde. Amerikan savunma bakanlığı 24'üncü uyduyu 1994 yılında fırlatarak bu teknolojinin ihtiyaç duyacağı tüm altyapıyı hazır hale getirdi. Bu kadar fazla sayıda uydu bulunmasının nedeni ise uydulardan birinin arıza yapması durumunda konum belirleme sisteminin işlevselliğini yitirmemesi. Her ihtimale karşı yedek uyduların da fırlatılmaya hazır bir şekilde beklediği biliniyor. Rusya, Çin ve Hindistan'ın da kendisine ait GPS sistemleri var ve Avrupa Birliği de son yıllarda "Galileo" adını verdiği bir sistemin üzerine yoğunlaşmış durumda.

Altyapının önemli gerçekleri

Sistem Amerika tarafından hayata geçirildiği için Amerikan ordusu dışında hassas kullanımı engellemek için sinyallere, sadece Amerikan ordusunda bulunan alıcıların net bir şekilde algılayabileceği ve diğer GPS alıcıları tarafından hassaslığı engelleyen parazitler karıştırılıyor. Bu sayede diğer ülkelere bağlı orduların ve halkın noktasal olarak koordinat hesaplamasının önüne geçiliyor.  Dünya üzerindeki konumun belirlenmesi için üç uydudan sinyal alınması yeterli. Dördüncü ve daha fazla sayıdaki uydular hesaplamaların hata payını azaltmak için görev yapıyorlar. Güncellemeler çok kısa bir sürede gerçekleştiği için anlık hız gibi verileri alabilmek de mümkün olabiliyor. Ancak biraz önce de bahsettiğimiz gibi sinyallerdeki parazitler sistemin gerçek hayata senkronize bir şekilde çalışmasını engelliyor. Dolayısıyla daha önceden muhtemelen tanıklık ettiğiniz 3-5 saniyelik navigasyon gecikmelerinin önüne geçilmesi şu anda ne yazık ki mümkün gözükmüyor. Sebebi ise güvenlikle ilgili bir durum; açıkladık. Bu arada bir küçük noktaya daha değinmekte fayda var. GPS sinyallerinin alınabilmesi kapalı mekanlarda ne yazık ki gerçekleşemiyor. Dolayısı ile köprü altı ve alt geçit gibi yapılarda sinyallerde kesilmeler olabiliyor. Yer yer gökdelenlerin bulunduğu bölgelerde ya da tepelerin arasında kalan çukur alanlarda da zorluklar yaşanabiliyor. Özelliği destekleyen bazı akıllı telefonlarda olası sinyal kayıplarında şebeke bazlı asiste edilmiş hizmetler kullanılabiliyor.

Cihaz, harita sağlayıcı ve harita programı

Navigasyon teknolojisinden faydalanabilmek için cihaz, harita sağlayıcı ve harita programı ücreti dışında herhangi bir ücret ödemeniz gerekmiyor. Hepsi zaten tek seferde ödeniyor. Genelde bir yıl süre ile size haritanın ücretsiz güncelleme hizmeti sunuluyor. Zamanla harita okuyucu yazılıma ekstra özellikler katılabiliyor ve haritalar değişebiliyor. Bir süre sonra alacağınız verimi artırmak adına çok da yüksek olmayan ücretlerle güncelleme yapabilirsiniz. Haritanın güncel olması ise şart. Bildiğiniz gibi ülkemizdeki yol çalışmaları bitmiyor. Sürekli geliş-gidiş yönleri değişiyor, yeni alt ve üst geçitler yapılıyor. Belki diğer ülkeler için geçerli değil ama bizim ülkemiz için sıkça harita güncellemesi yapmanız şart.

Uydularla bir başka iletişim türü de bildiğiniz gibi cep telefonları. Fakat şebeke bazlı cep telefonu hizmetinde (A-GPS) sinyaller tamamen size özel gönderildiği için özel bir ücret ödemeniz gerekiyor. GPS sistemi ise bu şekilde değil. Uydular zaten hali hazırda dünya üzerine sinyalleri gönderiyor. Herhangi bir abonelik gibi hizmet dolayısı ile mümkün değil. Demek istiyoruz ki navigasyonun temelini oluşturan GPS sinyalleri için ücret ödemeniz gerekmiyor. Sadece bir navigasyon cihazına sahip olmanız, teknolojiyi tüm detayları ile kullanabilmek adına yeterli geliyor.

Doğru navigasyon cihazının seçimi

Ülkemizdeki navigasyon pazarının altın çağlarını yaşadığını söylemiştik. Ürün olarak piyasada seçilebilecek çok fazla alternatif var. Fiyatlar ise 150 TL'den başlayarak 1500 TL'ye kadar uzanabiliyor. Hatta daha pahalı modellerle de karşılaşmanız olası. Amaç sadece adres bulmak, kaybolmamak ve dijital bir haritaya sahip olmaksa 150 TL'lik bir cihaz ile pahalı modellerin arasındaki farkı hissedemeyeceğinizi söyleyebiliriz. "Peki, bahsi geçen fiyat farkı neden kaynaklanıyor?" diye sormanız hayli doğal. Bu soruya verilecek en güzel cevap ürünlerin ekran büyüklükleri, sahip oldukları navigasyon dışı özellikler ve tasarımlar şeklinde olur.

Uygun fiyatlı modeller daha ziyade otomobilinizin camına yapıştırılıp kullanılabilecek şekilde tasarlanıyor. Ekran büyüklükleri ise piyasadaki ürünlerin çoğunda 3.5 inç standart 4:3 ya da 5.0 inç geniş şekilde. Seçenekler elbette 7 inçe kadar uzanabiliyor ve 7 inç olan modeller daha ziyade otomobil teybi şeklinde tasarlanıyorlar. Hatta son zamanlarda tablet odaklı tasarlanan ürünleri de görmekteyiz. Tabii ekran büyüklüğüne ek olarak ürünlere DVD oynatabilme, dijital TV alıcı gibi özellikler de eklenebileceğinden ürününe göre fiyat uçuyor. Eğer navigasyon cihazı seçimi sırasında bütçede fazla açılmamak istiyorsanız tercihinizi 3.5 inç ya da 4.3 inç ekranlı modellerden yana yapın. Açık olmak gerekirse 4.3 inç ekranlı modellerin daha mantıklı bir tercih olacağını söyleyebiliriz. Olaya sadece aradaki 0.8 inç'lik yani 1.5 cm'lik ekran büyüklüğü farklı olarak bakmayın. Geniş tipte olan 4.3 inç ekranlarda harita daha geniş ve detaylı biçimde görülebiliyor. Öte yandan yolculuklarınızda video izleme gibi bir niyetiniz varsa geniş ekranın size daha "anlaşılabilir" görüntüler sunacağını da dile getirebiliriz. Şu sıralar 5.0 inç ekrana sahip olan modeller de ekonomik olarak uygun seviyeye geldiler. Hatta aradaki 10-20 TL'lik farklar göz önüne alınırsa 5.0 inç modeller çok daha doğru bir tercih olur. 6.0 inç'ler ise yaygın değil ve yüksek fiyatlı. Tablet temelli ürünlerdeyse 7.0 inç'lik modeller var.

İhtiyaçlar gözden geçirilmeli

Söz multimedyadan açılmışken artık birçok cihazın video oynatabilme, müzik çalabilme ve fotoğraf gösterebilme gibi özelliklere sahip olduğunu söyleyebiliriz. Diyelim ki otobana çıktınız, gideceğiniz yeri biliyorsunuz ve yaklaşık 450 km boyunca navigasyona ihtiyacınız yok. Sıkılan çocuklar için bir çizgi film başlatabilirsiniz. Öte yandan otomobilinizde bir CD çalar yerine bir kasetçalar varsa yine navigasyon cihazları sayesinde avantaj yakalayacağınızı belirtmek isteriz. Piyasada satılan kaset adaptörleri sayesinde navigasyon cihazınız üzerinden çalacağınız müzikleri otomobilisin ses sistemine aktarabilirsiniz. Veya müzik sisteminize göre 3.5 mm'lik bir kablo da iş görebilir. Böylelikle sesler cihazın üzerindeki küçük hoparlör yerine otomobilinizden gelmeye başlayacak. Sesli navigasyon komutları için pek hoş olmayabilir ancak bilgisayarınızdaki müzikleri otomobilinize aktarmak için daha keyifli bir yol düşünülemez. İhtiyacınız olan tek şey müziklerinizi depolayabilecek bir SD bellek kartı. Dolayısıyla satın alacağınız cihazın multimedya özelliklerine bakarken bellek kartı yuvasının olmasına ve kulaklık çıkışı içermesine de özen gösterin. Bol bol video izlemeyi planlayanlar bütçe doğrultusunda daha büyük ekranlı modellere de göz atabilirler.

"Hayata dair" pratik özellikler

Navigasyon cihazlarında sunulan "hayata dair" teknolojilerden son ikisi ise Bluetooth ve FM verici özellikleri. Bluetooth eskiden pek az cihazda görülürdü ancak şu sıralar standartlaşma yolunda emin adımlarla ilerliyor. Peki, Bluetooth özelliği navigasyon cihazlarına ne mi kazandırıyor? Bluetooth özellikli navigasyon cihazları ek olarak cep telefonunuzu kontrol etmenizi sağlayan bir yazılım ve dahili mikrofon içeriyorlar. Cep telefonunuz ile navigasyon cihazınızı eşleştirdiğinizde gelen çağrının numarasını cep telefonunuz yerine navigasyon cihazınızdan görüp cevap verebiliyorsunuz. Bildiğiniz üzere trafikte cep telefonu ile görüşmek yasak. Böylelikle güvenliği de elden bırakmamış oluyorsunuz. Hatta bazı ürünlerde cep telefonunuzdaki adres defterine bile navigasyon cihazı üzerinden erişebiliyorsunuz. FM verici özelliği ise pek fazla rastlanan bir özellik değil. Diyelim ki navigasyon cihazınızın hafızasında çeşitli müzikler var fakat biraz önce bahsetmiş olduğumuz kaset adaptörüne sahip değilsiniz. Özellik sayesinden navigasyon cihazınızdan ve otomobilinizin radyosundan aynı frekansı ayarlamak suretiyle kablosuz müzik aktarımı yapabiliyorsunuz. Açıkçası güzel bir özellik ancak satın almak kararını etkilememeli.

Pamir Kızıltuğ

Okuyucu Yorumları

Toplam 21 Yorum

En önemli noktalardan bir tanesi olan navigasyon cihazlarının işlemcisidir. Bu noktaya değinmemeniz oldukça enteresan. Çünkü navigasyon cihazlarının rota hesaplamasından tutun cihazı ilk çalıştırma ve uyduya kitlenme diye geçen özellikler CPU kalitesine ve hızına da bağlıdır. Ayrıca bazı 3 boyutlu özelliklerin kullanılmasına değinmedim bile. O yüzden cihaz alımlarında işlemci tipi ve hızınıza da bakmanızda yarar vardır deyip bu güzel makaleye bir katkım olsun. Saygılarımla.

@16 Oca 2013 18:03 Bence Marka Olarak Navitec Den Şaşmayın Hem Aradığınız bütün özellikleri içerip işlemcisi ve ram iiyi başarsoft haritalı igo primo olanı tercih edin ben yıllardır kullanıyorum sorun yok servisi de süper.

Bu arada uydu iletişimlerinin hepsi gecikmelidir çünkü güvenlikten çok verinin uzaktan alınmasıdır

cihazların güncelliğinden işlemcisinden bahsedilmemiş en çok sıkıntısız güncelleme veren işlemcisi ve servisi iyi olanları seçin

Haa Bu arada İlginç ve Çok fonksiyonlu Navigasyon cihazlarından ( Android Auto Double Ding ) ( Webde Arayınız ) Çeşitlerini Gördünüzmü Sizce en iyisi hangisi? ( Erisin mi ) Yoksa Daha iyisi hangisi? Cevap ve değerli yorumlarınızı bekliyorum..!

@11 Mart 2013 14:12 ben yaklaşık 5 yıldır aselsan kullanıyorumserviside süper sisli havada bile sorunsuzçalışıyor tünellerde bile uydu bağlantısı kesilmiyor tavsiye ederim harika bir cihaz kullanımı kolay yüzde yüz TÜRK malı gururumuz ASELSAN

Aslında en önemlisi gidecegin yönü zamanında güncelleme yapa bilen cihaz işlemcisi iyi olduğunu gösterir. Belki biraz daha pahalı olur ama Navigasiyon cihazının işlemcisi yüksek olması çok önemlidir. benim tercihim önce işlemcisine bakın.

En önemli olan şeyden hiç bahsedilmemiş. Navigasyonun amacı bir adrese sizi dogru bir şekilde götürmesidir. İçindeki harita dogru değilse veya o adres yoksa sizi ya dolaştırır ya da hiç o adresi bulamaz. Türkiye'de haritası güçlü olan modelleri tercih edin.

Sakın Piranha düşünmeyin. Teknik Servis YOK diyebiliriz. Çok sıkıntılar yaşadım. Piranha diye markayı kafanızdan silin. Diğerlerini denemediğim için bilmiyorum.

iki sene önce piranha sigma almıştım. ilk aylar iyi randımanlı. ondan sonra dokunmatığı bozuldu. sorun makınede değil bende. bukadar olumsuz yorumlara aldırmadan pıranha aldım. sakın ola ekranı kapasitif olanından başka navıgasyon olmayın. ben şimdi başka aldım. reklam olmasın diye ismını vermiyorum. şimdilik gayet iyi. yeni alacaklara : 5 inç olsun. dokunmatiği kapasitif olsun gerisi onemli değil. bu alet araçlarda kullanılır. varmı bilmıyorum arkasında kemera olanı çok iyi olurdu. araç kamerası olarakda kullanılır. istanbul için: her arabada bulunması gerek. biraz uzun oldu. saygilar.

GARMİN ON NUMARA BAŞARSOFT TÜRKİYEDE KALİTELİ GOOGLE DAHİL BAŞARSOFT HARİTALARINI KULANIYOR GARMİN NUVİ 50

MRB, KARDEŞ BEN DE GARMİN NUVİ 40 KULLANIYORUM. HİÇ MEMNUN DEĞİLİM, KISA OLAN YOLU HER ZAMAN TERCİH EDİYOR, BU KISA OLAN YOLLAR DA BAZEN STABLİZE VEYA BOZUK YOL OLABİLİYOR. AMA YİNE DE O YOLU TERCİH EDİYO. BANA YOL TERCİH HAKKI VERMİYO, BEN HER ZAMAN ASFALT YOLU TERCİH ETMESİNİ İSTİYORUM. BANA BU İMKANI VERMİYOR MAALESEF... SAYGILARIMLA

Peki hangi markayı tavsiye edersiniz,Piranhanın Türkiye haritası çok eski (3-5 yıl önce yapılan üst geçit görünmüyor,Eski ankara yolunu görmüyor,Otabanı görüyor Niğdeye rota çizdirdiğimde Silifke Sertavul geçidinden rota hesaplıyor 500-Km mesafe oysa Mersin -Niğde arası 180 küsür Km.) servise sorduğumda yazılım yenilemeniz gerek dedi

Valla bende samsung galaxy 10.1 tablet var naviasyon da var ama internet kesilinde oda kesiliyor en iyisi profesyonel olanlardır. Bunun için n11.com da güzel modeller var. Ben Filo Sistem diye bir firmayla görüşmüştüm daha önce 150 tl ye bile profesyonel bir ürün alabilirsiniz.

Filo Sistem adında bir firmadan Garmin Navigasyon aldım.Güncellemeler oldukça iyi tavsiye ederim.

roadstar 5040 5 inç iyi diye aldık sürekli sinyal kesildi sinyal kesildi en basit ihaz var hiç sorun yok bunu iyi diye aldık sorun çözülmedi herhalde çözülmez gibi bilen varsa yazarsa sevinirim yada paramı sokağa attım sayacağım

bende navking aldım istanbulda başıma gelmeyen kalmadı. güncelleme gelmiyor. destek zayıf aldığıma pişman oldumaraştırmalarıma göre next ye 5065 te kararverdim harita başarsoft yazılımıda igo pri mo tvsiye ederi tmc bilgiside online.

Merhaba dostlar. 1,5 - 2 yıl kadar önce, kullandığım Piranha Evoque Navigasyon cihazını babama verdiğim ve cihazdan memnun olduğum için, cihazımı yenilerken yine Piranha alayım dedim. Araştırdım. Bir arkadaşımın alma pişman olursun demesine rağmen Piranha No Traffic M Type aldım. Kullanmaya başladıkça gördüm ki cihazın haritası Evoque dan farklı bir harita ve güncel değil. Çoğu zaman yanlış yönlere girdim. Bazı yerler ise hiç yok. Kullanıma devam ettikçe zaman içinde daha da sıkıntı art

Navitechi tek gecerim.tomtom cihazda in numara ancak haritasi kotu garmin cihaz olarak yine iyi ancak kullanma fonksiyonlari ve haritasi navitech degil navitec cihazlar o kadar iyi olmasada isini sorunsuz yapiyor haritalari cok cok daha iyi

2010 yılında naviking aldım bana tam olarak kullanım desteği verilmedi 2 defa almış olduğum firma kanalı ile servisine gönderdim ama bir tülü kullanamadım konumunu bulmuyor işareti pasif durumda rotayı giriyorum belli bir süre sonda başlıyor uygun olan biryerden geri dön yada bilmem kaç metre sonra sola yada sağa dön diyor ama onun dön dediği yerde yol bile yok firmaya defalarca yazı yazdım netice alamadım farkını ödeyim üst modellerinden değiştirin dedim yinede yardımcı olmadılar.

Pirinha No trafic S teype aldım harita 2014 te takılı kaldı güncelleme yapmıyorlar. tmc kapalı aktif değil

Sen de yorum yaz

 



CHIP'i Takip edin
E-Posta listemize katılın
CHIP Dergi Mobil Cihazınızda

İlginizi çekebilir