Oyun konsollarında 15 tasarım faciası
Atari'den Sega Saturn'e, oradan da XBox'a: Konsol tarihinden tasarım faciaları...
![Oyun konsollarında 15 tasarım faciası - Resim: 1](https://img.chip.com.tr/rcman/Cw450h295q95gm/images/galeri/20090902034417.jpg)
1
15
RCA Studio II (1977)
RCA Studio II'nin harici kontrolü yoktu! Üzerinde on tuşla gelen bu konsolu kullanmak çok zordu. Üstelik bu kontrol mekanizması konsola çıkan oyunları da kısıtlıyordu. Kullanıcıların bu konsolu sevmediğini söylmemize gerek var mı?
Peki bu hataya nasıl düştüler? 1977'lerde konsollar yeni yeni emekliyordu ve kontrollerin önemi henüz anlaşılamamıştı. Harici kontroller de maliyeti arttırıyordu.
![Oyun konsollarında 15 tasarım faciası - Resim: 2](https://img.chip.com.tr/rcman/Cw150h133q95gm/images/galeri/20090902034521.jpg)
2
15
Atari 5200 gibi RCA Studio II da ana sistem gücünü video çıkışından alıyordu. Özel RF anahtarına bağlanan AC adaptör konsola güç sağlıyordu. Atari 5200'le RCA Studio II'nin RF anahtarı farklıydı ve sık sık bozuluyordu. Sisteme bağlı tek bir kablo çok daha basit bir sistem olmasına karşın çok kolay arızalanıyordu. Günümüzde bu anahtarı bulmak neredeyse imkansız.
![Oyun konsollarında 15 tasarım faciası - Resim: 3](https://img.chip.com.tr/rcman/Cw450h296q95gm/images/galeri/20090902034624.jpg)
3
15
Mattel Intellivision (1979)
İlk bilgisayarlardaki klavyeler ergonomik açıdan rezaletti. Keskin hatlara sahip, ağır ve takoz gibi klavyelerdi bunlar. Oyun konsollarının kontrol sistemleri de farklı değildi. Hatta Nintendo NES gamepad'lerinde bu durumu çözene kadar uzun süre bu böyle devam etti.
Mattel's Intellivision'un kontrolleri de o dönemi çok iyi yansıtıyor. Hiç ergonomik olmadığı gibi hassas da değildi. Dijital 16 yönlü bir disk içerek kontrole bastıran oyuncular, karakterlerini yönlendiriyordu. Üstelik daha hızlı hareket etmek için diski daha hızlı çevirmek de hiçbir işe yaramıyordu. Basması zor tuşlar bir kenara bu kontrol cihazını garip şekliyle elde tutmak ve uzun süre oyun oynamak da çok zordu. Bu konsolun çekici noktası dönemi için oldukça iyi oyunlara sahip olmasıydı.
![Oyun konsollarında 15 tasarım faciası - Resim: 4](https://img.chip.com.tr/rcman/Cw450h306q95gm/images/galeri/20090902034733.jpg)
4
15
Atari 5200 (1982)
Atari 5200 beraberinde analog bir joystick'le beraber geliyordu. Üzerindeki plastik tuşlar kolayca yıpranıp kırılıyordu. Tuşların altındaki ince plastik devreler hassas değildi. Daha ucuz olan bu esnek plastik kısımlar sadece bu joystick'te değil, başka marka ve modellerde de uzun süre bir problem olarak varlığını korudu.
Daha da kötüsü joystick de tutarlı bir kontrol sağlamıyordu. Analog joystick, o dönemin arcade oyunları için zorluk yaratıyordu. En kötüsü de Pacman'di. Bu konsolun devrinde analog joystick'e uygun oyunlar yapılsaydı çok daha başarılı olabilirdi. Bu joystick'in bir artısı üzerinde oyunu dondurma tuşunun olmasıydı.