Türkiye’de ikinci el devrimi: Rapor, yeni tüketim trendini açığa çıkarıyor
Çarpıcı veriler, Türkiye’de ikinci el alışverişin hem ekonomik zorunluluk hem de sürdürülebilir bir yaşam tercihi haline geldiğini ortaya koyuyor.
Türkiye’de ikinci el alışverişin sürdürülebilirlik, ekonomi ve toplumsal davranışlar üzerindeki etkisini inceleyen Konda’nın sahibinden.com için yaptığı çalışma, ikinci el ürünlerin hem çevre bilincini artıran hem de ekonomik rahatlama sağlayan güçlü bir alışkanlığa dönüştüğünü gösteriyor.
Türkiye'de çevre bilinci gelişiyor ancak kavram bilgisi sınırlı
Rapor, Türkiye’de sürdürülebilirlik kavramının daha sık duyulduğunu ancak derinlemesine bilginin sınırlı olduğunu ortaya koyuyor. Sürdürülebilirlik kavramını duyup bilgi sahibi olanlar yalnızca %11 iken karbon ayak izi için bu oran %7, döngüsel ekonomi için ise %5’te kalıyor. Buna rağmen pratik çevreci davranışlar güçlü: %77 su tasarrufu yapıyor, %71 geri dönüşüme dikkat ediyor, %67 gereksiz alışverişten kaçınıyor. Kadınlar hemen tüm çevreci pratiklerde daha yüksek oranlara sahip.
Gündelik hayatta ikinci el kullanımı yaygınlaşıyor
Her iki kişiden biri son bir yılda ikinci el ürün almış ya da satmış. Toplumun %45’i ikinci el alışveriş ekosistemine dahil durumda ve bu grubun %44’ü hem alım hem satım yapıyor. Ayda bir veya daha sık ikinci el alışveriş yapanların oranı %26’ya kadar çıkıyor. Günlük yaşamda gönüllülük ve paylaşım alışkanlıkları da bu kültürü destekliyor. Toplumun %46’sı ihtiyaç sahiplerine düzenli yardım ediyor.
İkinci el pazarında online ve offline ekosistem birlikte büyüyor
Türkiye’de 15 milyondan fazla kişi aktif olarak ikinci el ekosisteminde yer alıyor. Hem fiziksel hem dijital platformlar büyüme gösteriyor: %17 hem online hem offline kanalları kullanıyor, %19 sadece fiziksel ikinci el noktalarına yöneliyor, %9 ise tamamen online alışverişi tercih ediyor. Anne–bebek ürünleri en çok elden çıkarılan kategori olurken, elektronik ürünlerde rasyonel ve oturmuş bir ikinci el kültürü dikkat çekiyor.