Rivian, rakiplerinin önüne geçmek ve yaklaşan araç lansmanı öncesinde yapay zeka ile gelişmiş sürüş destek sistemlerini entegre etme yarışında öne çıkmak için yeni eller serbest sürüş teknolojisini duyurdu. Geliştirilmiş otoyol haritalama, özel işlemci, lidar sensörü ve sesli asistan içeren bu sistem, şirketin daha geniş kitlelere hitap eden R2 orta boy elektrikli SUV modelinin piyasaya çıkışına hazırlanıyor. R2’nin başlangıç fiyatı yaklaşık 45.000 dolar olacak.
Yeni sistem eski modellere de geliyor
Perşembe günü Palo Alto’da düzenlenen etkinlikte Rivian, bir yıl önce tanıtılan ikinci nesil sistemine göre yaptığı iyileştirmeleri paylaştı. Bu yeni teknolojiler, büyük R1S SUV ve R1T pick-up modellerinde kullanılan mevcut özelliklerin üzerine ekleniyor. Rivian, güncellemeleri eski modellere de sunarak mevcut kullanıcılarını sistem dışında bırakmamayı hedefliyor.
Şirket içi yapay zeka geliştirmeleri
Kurucu ve CEO RJ Scaringe, Rivian’ın birkaç yıldır kendi yapay zeka altyapısını geliştirdiğini belirtti. Önceki dönemde dış tedarikçilere bağımlılığın getirdiği maliyet dalgalanmalarından ders çıkaran şirket, artık teknolojisini tamamen kendi bünyesinde kontrol ederek maliyetleri düşürmeyi ve kullanıcıların sürüş alışkanlıklarına göre sistemi geliştirmeyi amaçlıyor.
3,5 milyon mil kapsamlı eller serbest sürüş
Yeni “Large Driving Model” ile sistem, ABD’de yaklaşık 3,5 milyon mil yol boyunca eller serbest sürüş sunacak. Bu rakam, mevcut sistemin sunduğu yaklaşık 150.000 milin çok üzerinde. Ayrıca General Motors’un SuperCruise’u ve Ford’un BlueCruise’u gibi rakiplerinden daha geniş bir kapsama sahip olacak.
Rivian’ın yeni Autonomy+ özelliği gelecek yıl sunulacak ve tek seferde 2.500 dolar veya aylık 49,99 dolar olarak fiyatlandırılacak. Daha ileri seviyede, sürücünün gözünü tamamen yoldan ayırabileceği versiyon ise R1 ve R2 modellerine daha sonra eklenecek.
Scaringe, bu özellik için “Bu teknoloji size zaman kazandırıyor; telefonunuza bakabilir ya da kitap okuyabilirsiniz, artık sürüşe aktif olarak katılmanız gerekmiyor” dedi.
Otonom taksi yarışı için potansiyel
Yeni sistemin ileri seviye (Seviye 4) otonom sürüşe hazırlanması, Rivian’a Waymo, Zoox ve Uber gibi robotaksi hizmeti sunan markalarla rekabet şansı verecek. Ancak Scaringe, bu alanla ilgili kesin planlar açıklamaktan kaçındı. Yine de teknolojinin, kişisel araçlardan başlayarak ileride paylaşım ekonomisine yönelik fırsatlar sunacağı ifade edildi.
Yeni nesil donanım altyapısı
Rivian’ın geliştirdiği üçüncü nesil Autonomy Processor, şirketin kendi Autonomy Computing modülü üzerine inşa ediliyor. R2 modeli, 65 megapiksel çözünürlüğe sahip 11 kamera, beş radar ve yeni bir lidar sensörüyle donatılacak. Ancak bu sistemin tamamı 2026’nın sonlarına doğru hazır olacağından, ilk üretilecek R2 modellerinde bulunmayacak.
Stratejik ortaklıklar ve pazar mücadelesi
Elektrikli araç pazarında hibrit ve menzil uzatıcı modellerin öne çıktığı, maliyet kaygılarının arttığı bir dönemde Rivian, Volkswagen Grubu’yla yaptığı iş birliği ve yeni ürünleri sayesinde ayakta kalmayı hedefliyor. Şirket, kendi çiplerini üretmesi ve daha düşük maliyetli lidar’ı R2’ye entegre etmesiyle yüksek segmentteki niş elektrikli araç konumundan çıkmayı amaçlıyor. Bu adım, Nvidia gibi büyük çip üreticilerine karşı da önemli bir hamle olarak görülüyor.
Ayrıca Rivian, lidar kullanımı konusunda hata yapan rakiplerine —özellikle Volvo’ya— gönderme yaptı. Volvo’nun 2026 EX90 ve ES90 modellerinde lidar sensörünü kaldırmak zorunda kalması, bu teknolojinin getirdiği tasarım ve maliyet sorunlarını gözler önüne sermişti.
Rivian Assistant: Yeni yapay zekâ destekçisi
Rivian, beklendiği üzere yeni yapay zekâ destekli asistanını da tanıttı. Gelecek yıl piyasaya çıkacak Rivian Assistant, Google Calendar gibi üçüncü taraf uygulamalarla entegre çalışacak ve basit hazır yanıtlar yerine konuşma-yazı dönüşümü yapan daha doğal bir iletişim sistemi kullanacak.
Google Gemini benzeri modellerden ilham alan bu asistan; rota ve restoran önerileri sunma, tahmini varış süresini hesaplama ve araç içi tanılama yapma gibi daha bütünleşik işlevleri destekleyecek. Üstelik sadece yeni araçlarda değil, mevcut 1. ve 2. nesil R1S ve R1T modellerinde de kullanılabilecek.
Rivian’ın piyasa mücadelesi
Rivian, diğer birçok yeni elektrikli araç üreticisi gibi kalite ve üretim sorunlarıyla mücadele ederken aynı zamanda nakit akışı sıkıntıları yaşıyor. Trump yönetiminin getirdiği tarifeler ve elektrikli araç teşviklerinin kaldırılması da şirketin yükünü artırdı.
BMW X3 boyutlarındaki R2 modeli, Rivian’ın daha geniş kitlelere ulaşmak için en büyük şansı olarak görülüyor. Şirketin mevcut R1 modelleri 100.000 doların üzerinde fiyatlara çıkabiliyor ve büyük boyutları nedeniyle küresel pazarda daha sınırlı başarı elde ediyor.
“Evin inşası başladı”
Kapanış konuşmasında Scaringe, tanıtılan yeniliklerin bu on yıl boyunca “şirketin evini inşa etme” çabasının bir sonucu olduğunu söyledi. Hem donanım hem yazılım alanındaki tüm bu parçaların sonunda bütünleşik bir yapıya kavuşacağını ve kullanıcıların yakında bu gelişmeleri daha net göreceğini belirtti.
“Evin şekillenmeye başladığını artık görüyorsunuz” diyerek sözlerini tamamladı.