130 yerine 180 km: Bir sürücü gerçekten ne kadar zaman kazandırdığını test etti

Matthias Speicher, yüksek hızların zaman kazandırmada ne kadar az etkili olduğunu gösterdi.

130 yerine 180 km: Bir sürücü gerçekten ne kadar zaman kazandırdığını test etti

Almanya'da Škoda ENYAQ RS Coupé ile yapılan bir test şunu söylüyor: Otoyolda 180 km/s hız yapmak neredeyse hiç zaman kazandırmıyor, buna karşılık bataryayı çok daha hızlı tüketiyor.

Matthias Speicher, elektromobilite üzerine yaptığı paylaşımlarla tanınan bir isim. LinkedIn’de aktardığı deneyiminde, iş için Münih’e gidiş-dönüş yolculuğunda yüksek hızın gerçekten zaman kazandırıp kazandırmadığını test etti.

ZAMAN KAZANMA YANILSAMASI

Gidiş yolunda mümkün olan her yerde 170 ila 184 km hızla kullandı, dönüşte ise 130 km ile gitti. Sonuç: Yüksek hızın sağladığı zaman kazancı sadece dört dakika oldu. Speicher, birçok sürücünün “Zaman Kazanma Yanılsaması”na kapıldığını, yani yüksek hızın ciddi zaman kazandıracağına yanlış biçimde inandığını vurguladı.

DAHA FAZLA TÜKETİM, DAHA FAZLA STRES

Karşılaştırma, bataryadaki etkileri şöyle gösteriyor:
184 km/s hızda tüketim: 21,4 kWh/100 km
130 km/s hızda tüketim: 18,4 kWh/100 km

Yani yaklaşık %10 daha fazla enerji neredeyse hissedilmeyen bir zaman avantajı için harcandı. Üstelik yoğun trafik ve sürekli şerit değiştirme gibi stres faktörleri de arttı.

BİR ÖNERİSİ VAR

Speicher, bu deneyimden yola çıkarak yeni bir sürücü destek sistemi önerdi. Bu özellik, sürücülere yüksek hızın sağladığı zaman kazancının ne kadar küçük olduğunu gerçek zamanlı gösterecek. Amaç, sürücülerin ortalama hıza ve verimli sürüşe odaklanmasını sağlamak.

Speicher'ın Linkedln'deki paylaşımı özetle şöyle:

180 km/h basıp sadece 4 dakika kazandım. Üstelik %10 batarya pahasına. Hoş geldiniz “Zaman Kazanma Yanılgısı”na.

➡️ Gidiş: Yol serbest olduğu sürece sonuna kadar bastım – 170 ila 184 km/h (ENYAQ’ın yapabildiği en fazlası).
➡️ Dönüş: Katı şekilde 130 km/h sabit hız ve ondan hiç sapmadım.

Sonuç şaşırtıcıydı: Sadece 4 dakika fark!

Gidiş: 2:21
Dönüş: 2:25

Çünkü yüksek hızların ne kadar zaman kazandırdığını çok fazla abartıyoruz. 20’den 30 km/h’ye çıkarsanız %50 daha hızlısınız. Ama 130’dan 140 km/h’ye çıkmak sadece %8 fark. %50 daha hızlı olmak için sürekli 195 km/h gitmeniz lazım. Ama o durumda bile: %50 daha hızlı demek %50 daha az zaman demek değil; sadece üçte bir oranında süre kazanırsınız. Ve dürüst olalım: Gerçekte “180 km sürmek” hiçbir zaman sürekli 180 demek değildir. Sadece kısa bölümler ( TIR kuyruğu ya da öne geçen araç vb) Yol uzadıkça ortalama hız neredeyse hiç etkilenmiyor.

O 4 dakikanın bedeli?

➡️ Tüketim: 21,4 kWh yerine 18,4 kWh/100 km. Yani yol boyunca fazladan 7,5 kWh, yaklaşık %10 batarya.
➡️ Stres: Asıl sorun hız değil, öngörülemezlik. 180’de her şerit değişimi risk oluyor.