NASA'nın, küçük uzay aracı DART'ı bir asteroide çarptırdığı anın görüntüleri ilk kez yayınlandı

NASA'nın, küçük uzay aracı DART'ı yönünü değiştirmek istediği bir asteroide çarptırdığı anın görüntüleri ilk kez yayınlandı.

DART'ın asteroit ile çarpışma anının görüntüleri paylaşıldı

NASA'nın bir uzay aracını 11 milyon kilometre derinlikte bir asteroide başarılı bir şekilde çarptırdığı DART görevinin çarpma öncesini ve sonrasını gösteren yeni uydu görüntüleri yayınlandı.

İtalyan Uzay Ajansı, 15 gün önce serbest bırakılmasına kadar DART'a yol arkadaşlığı yapan küçük Light Italian Cubesat for Imaging of Asteroids (LICIACube) uzay aracından çekilen, kritik çarpma anını (yukarıdaki kare) ve çarpışmanın sonrasını gösteren ilk görüntülerini (aşağıdaki kare) yayınladı.

İtalya'daki Ulusal Astrofizik Enstitüsü'nün (INAF) Bilim Ekibi Lideri Elisabetta Dotto düzenlediği basın toplantısında, "Bir çarpma öncesi ve bir çarpma sonrası görüntü. DART'ın etkisiyle ortaya çıkan parlamayı görebilirsiniz" dedi.

Türünün ilk örneği olan ve mürettebatsız bir uzay aracının, Didymos adlı 780 metrelik daha büyük bir asteroidin yörüngesinde dönen, sadece 160 metre çapında küçük bir gövde olan asteroid uydusu Dimorphos ile çarpışmasını içeren DART görevi Pazartesi günü hedefine ulaştı. LICIACube, olaya kuşbakışı bakmak için ana araç ile beraber gönderilmişti.

İtalyan Uzay Ajansı Program Müdürü Simone Pirrotta, "Herkes bunun çok riskli bir görev olduğunu biliyordu" diye ekledi.

İnanılmaz bir şekilde, uzay aracı asteroide hedeflenenden sadece 17 metre uzaktan vurmayı başardı. 11 milyon kilometreden fazla yol kat eden ve saniyede 6,6 kilometre hızla çarpışan bir nesne için bunun hiç de küçümsenemeyecek bir başarı olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz.

Çarpışmadan dakikalar sonra yakalanan bir görüntü

DART çarpma aracı, Dimorphos'a çarparken bazı inanılmaz canlı görüntüler yakalamayı başardı, ancak uzay aracı bu süreçte yok oldu.

Avustralya'daki Southern Queensland Üniversitesi'nden astronom ve astrobiyolog Profesör Jonti Horner, yaptığı yorumda "DART görevinin, küçük asteroit Dimorphos'a çarparken başarılı bir şekilde ölümünü görmek kesinlikle harika. Aslında biraz gerçeküstü - sanırım gökbilimcilerin bir uzay aracının yok edildiğini görmekten bu kadar heyecanlandığını ikinci kez görüyorum - ancak bu durumda, bu yok oluş, çok iyi yapılmış bir işin hikayesini anlatıyor" dedi.

Etkileyici gösteri sona ermiş olsa da, artık daha önemli olan kısma geçiş başlıyor. Astrologlar, DART'ın çarpmasının asteroidin Didymos çevresindeki yörüngesini nasıl değiştirdiğini öğrenmek için Dimorfos'u gözlemlemekle meşguller. LICIACube'den alınan bu yeni görüntüler, bu etkiye erken bir bakış sağlıyor.

Curtin Üniversitesi Uzay Bilimi ve Teknoloji Merkezi'nde Doçent olan Katarina Miljkovic, "Artık bilim başlayabilir. Bu tek çarpma olayından, küçük cisimlere çarpmanın mekaniği, momentum aktarımı ve asteroitleri yörüngelerinden çıkarmak için yapay çarpma cihazları kullanma yeteneği hakkında daha fazla şey öğrenebiliriz. Geçmişte çarpışma simülasyonları yapılmış olmasına rağmen, bu daha önce hiç yapılmadı” dedi.

JWST ve ATLAS projesi de dahil olmak üzere bir dizi başka teleskop ve gözlemevi de bu olayı yakaladı. Önümüzdeki haftalarda, bu görevinden çok daha inanılmaz görüntülerinin ortaya çıkacağı tahmin edilebilir…