İNCELEME: Tomb Raider

Lara Croft, daha önce hiç görmediğimiz kadar etkileyici bir Tomb Raider oyunuyla geri döndü!

İNCELEME: Tomb Raider

Çok az sayıda oyun vardır ki adını söylediğiniz anda akla tek bir karakter gelsin. Daha da ötesi, çok az sayıda oyun bir jenerasyona oyunculuk konusunda bambaşka bir kurgu sağlamış ve aradan geçen yıllara aldırmadan halen dimdik ayakta kalabilmiştir. Tüm bunların dışındaysa çok ama çok az miktarda yapım, aradan geçen yıllara ve kök salmış senaryosuna aldırış etmeden, hem olabildiğince geçmişine bağlı kalarak, hem de tamamen yeni oyuncu kitlesine hitap edebilecek şekilde karşımıza çıkabilir. İşte yeni Tomb Raider, tam da bu kategoriye girebilen oyunlardan bir tanesi. Yapımını Cyrstal Dynamics'in üstlendiği oyun, uzun süredir üzerinde çalışılan bir oyundu. Diğer taraftan dağıtımcısı olan Square Enix'in üstün performanslarıyla, tanıtıldığı ilk günden bu yana kadar geçen sürede, çokça merak edilen yapımlar arsında büyük bir yere sahip oldu...

İlk yolculuk, ilk heyecan

İlk yolculuk, ilk heyecan
Endurance ile başlayan macera, dipsiz bir kuyu

Nihayet Tomb Raider gibi bir efsaneyle büyümüş neslin merakla beklediği oyun ile karşı karşıyayız. İlk olarak karşımıza çıkan değişiklik yenilenmiş Lara Croft oluyor ama bu temelde görsel bir değişimden fazlası değil. Aslında bir nokta da gerekli bir değişiklik zira Lara Croft'un geçmişini ele alan bir yapım ile karşı karşıyayız. Üniversite'den yeni mezun olan Lara, Kaptanlığını Conrad Roth isimli karakterin yaptığı, Endurance isimli gemi ile yolculuğa çıkıyor. Gemi, fazlasıyla bilinen Bermuda Şeytan üçgeni içerisinde kayboluyor ve karakterimiz daha önce hiç görmediği ama sonradan efsanevi Yamatai krallığının bulunduğu adaya çıkıyor. Her ne kadar Endurance ile işimiz bir anda bitiyor gibi görünse de bu özel gemiyi oyunun ilerleyen bölümlerinde farklı amaçlar için tekrar ziyaret ettiğimizi de unutmamak lazım.

Uzun oyun süresi

Uzun oyun süresi
Başlangıçta hiçbir şeyimiz yok

Tamamen Tomb Rider olmadan önceki geçmişini oynadığımız Lara, oyunun henüz başında ulaşmaya çalıştığı Endurance mürettebatı ile bağlantıyı sağlayamıyor... Uyandığımızdaysa ayaklarımız bağlı bir şekilde bambaşka bir dünyaya merhaba diyoruz: Scavenger Cove. Toplamda 22 bölüme sahip olan oyuna başladığımız anda; sizlerin de hesaplayabileceği gibi karakterimizin herhangi bir silahı bulunmuyor. Pek tabii bu duruma sadece silah değil, gereken yiyecek ve hayatta kalmamızı sağlayacak diğer eşyalar da mevcut. Oyunda biraz ilerledikçe karşımıza çıkan özellikler arasında kamp kurma ve topladığımız eşyalardan araç - gereç üretebilme yeteneği ekleniyor. "Base Camp" olarak oyunda yer bulan bu spesifik mekanların önemli özelliklerinden bir tanesi ikisi arasında hızlı yolculuk yapmamıza olanak tanımaları. Yeteneklerimizi geliştirmek içinse yine başvuracağımız nokta bu kamplardan başkası olmuyor.

Hayatta kalma mücadelesi

Hayatta kalma mücadelesi
Oyun giderek detaylanıyor

Tomb Rider'da bulunan en farklı özelliklerden bir tanesi, oyunun teması ile de alakalı olan "Survival Instinct." Malum karakterimiz çok genç ve hayatta kalma mücadelesini en üst seviyede yaşıyor. Biz de oyuncu olarak bu farklı özellik ile zor durumlar yaşayan karakterimizi birebir algılayabiliyoruz. Fakat oyuna eklenen bu özelliğin ana sebebi aktive edildiği zaman etrafta bulunan önemli noktaları parlar şekilde bize göstermesi ki zor durumdaki bir insanın çabuk karar verme mekanizmasını dile getirmek için harika bir vurgu. İlgi alanımız olan noktalar haricindeyse, önceki Tomb Rider oyunlarından tanıdığımız yapbozları da bu yetenek ile çok daha hızlı ve kolay bir şekilde çözebiliyoruz. Bu arada, sakın kolay bulmacalar olacağını düşünmeyin zira daha önceki yapımlara göre bir hayli zorlayıcı versiyonları bulunuyor.

Ona tek gereken, güçlü kalmak

Ona tek gereken, güçlü kalmak
Üç farklı kategoriye ayrılmış yetenekler mevcut

Az önce bahsettiğim üzere, hayatta kalma temasını en üst seviyede oyuncuya yaşatmaya çalışan bir yapım Tomb Rider. Eh, konu ölümle mücadele olduğu zaman akla ilk gelen karakterimizin yetenekleri oluyor. Yeteneklerin toplamda üç adet "Tier"i yani seviyesi bulunuyor. İlk seviye "Rookie" ama kullanacağımız altı yetenek puanı ile "Hardened" seviyesine geçebiliyor, akabinde harcayacağımız yedi puan ile de "Specialist" seviyesine yükselebiliyoruz. Hardened seviyesine ulaştığımızdaysa "Climbing Axe" isimli tırmanma baltamızı silah olarak kullanabildiğimizi de eklemek lazım. Yeteneklere daha yakından bakacak olursak, Survivor, Hunter ve Brawler olarak üç kategoride karşımıza çıktıklarını görüyoruz. Dokuz adet bulunan Survivor yeteneklerimiz genelde oyunun her türlü noktasına değinen yetenekleri bünyesinde barındırıyor. Misal, "Arrow Retrieval" ile ok ile öldürdüğümüz düşmanlarımızın bedenlerinden attığımız oklarımızı toplayabiliyor, "Bone Collector" ile topladığımız hayvan bedenlerinden fazladan kaynak elde edebiliyoruz. Hunter kısmındaysa menzilli silah ve savaş yeteneklerimizi geliştirebiliyoruz ki toplamda sekiz adet farklı yetenek bulunuyor. Son olarak toplamda yedi adet bulunan "Brawler" yetenekleri ile de yakın dövüşteki gücümüzü ve dayanıklılığımızı arttırıyoruz.

Geçmişten tanıdık silahlar

Geçmişten tanıdık silahlar
Yay, oyunun açık ara en önemli silahı

Böyle bir adaya düşüp, inanılmaz maceralara atılıp da öyle sakin sakin etrafta dolaşmak olmaz; aksiyon lazım! Tomb Rider yeni oyunu ile birlikte herhangi bir nişangahtan arındırılmış olan, kimi zaman çok rahat, kimi zaman da çok can sıkan bir hedefleme sistemine sahip. Kullandığımız silahların başındaysa yay, hemen ardından tabanca, tüfek ve pompalı tüfek gibi eskiden aşıtlığımız silahlar geliyor. Yay oyunun favori silah olmak üzere tasarlanmış zira hem yeteneklerle harika bir şekilde desteklenebiliyor, hem de oyunun gidişatını ciddi oranda değiştirebilecek upgradelere sahip. Bunlardan en çok göze çarpan "Explosive Arrows" ve "Penetrating Arrows" oluyor. Yayımızın ikisi ücretsiz olmak üzere toplamda on adet farklı upgrade'i mevcut. Geliştirilebilir özellik sayısı tabancada da aynıyken, tüfek kısmında birisi ücretsiz olmak üzere toplamda 11 adet yetenek bulunuyor. Pompalı tüfeğimizse dokuz adet upgrade ile karşımıza çıkıyor. Silahlarımızı geliştirmek için bize gerekense, oyun boyunca birçok farklı şekilde bulacağımız "Salvage" parçalar. Bu arada eğer oyun içerisindeki tüm sandıkları bulur ve etrafınızda avlanabilecek her şeyi avlarsanız, silahların tümünü upgrade etmeniz işten bile değil.

Önceki yapımlardan hasret kalınan özellikler

Önceki yapımlardan hasret kalınan özellikler
Envai çeşit bulmaca bulunuyor

Tüm bu özelliklerinin yanında oyun içerisinde birçok farklı içerik de bulunuyor. Misal; toplamda 13 adet "Challenges" var ve kendilerini haritada bulmak bir hayli zor. "Tomb"lar yine bu duruma verilebilecek bir diğer örnek. Tüm oyuna dağılmış durumda bulunan 54 adet doküman ise oyunu en ince detayına kadar öğrenmemize harika bir zemin oluşturuyor. Relic adı altındaki eşyalarsa, Tomb Rider'da bulunan toplanabilir eşyalar kategorisine giriyor. Özellikle bulmacalar sonucunda ulaşabildiğimiz parçalar, bize bolca yetenek puanını da beraberlerinde getiriyorlar. Fakat onları bulmak hiç de kolay değil ki toplamda 42 adet Relic mevcut. Son olarak düşman ünitelerine değinmekte fayda var keza oyunun en büyük eksikliklerinden birisi, sınırlı sayıda düşman birimi bulunuyor olması. Her ne kadar yapay zeka konusunda "büyük" sorunlar çekmiyor olsalar da çok daha farklı tarzlarda düşman birimi görmek, Tomb Raider'ı bir derece daha kaliteli hale getirebilirdi. Lara'nın gelişimi haricinde ilerleyen hikayenin fazlasıyla sıkıcı olmasıysa, belki de oyunun en çok göze batan eksik yanı. Eğer siz de bir adada tek başınıza kalmayı göze alabiliyor ve tüm zorluklara karşı savaş açmayı hedefliyorsanız, Tomb Rider sizleri için mükemmel bir seçim olacaktır. Hele bir de Lara Croft'un nasıl oluştuğunu merak edenlerdenseniz, bu oyunu kaçırmayın.

Okuyucu Yorumları