Mars'ın Dünya'ya düşen parçalarının gizemi çözüldü

Mars'ın bizim gezegenimizden yaklaşık 90 milyon yıl daha yaşlı olduğu düşünülürken, Dünya'ya düşen parçalarının genç yaşta olması kafalarda büyük bir soru işareti oluşturuyor. Peki bunun sebebi ne?

Mars'ın Dünya'ya düşen parçalarının gizemi çözüldü

Pek çok kişi bilmese de, binlerce yıldır Mars kayaları Dünya'yı adeta bombardımana tutuyor. Şiddetli çarpışmalar ya da volkanik süreçlerle ana gezegenlerinden ayrılan kayalar, koparak uzaya savruluyorlar. Ancak zamanla bilim insanları ilginç bir şey keşfetmeye başladı: Bu Mars kayalarının yaşı, Mars'ın yaşı hakkında bildiklerimizle örtüşmüyor; çok daha gençler.

Mars gerçekten çok yaşlı. Bilim insanları gezegenin oluşumunun yaklaşık 4,56 milyar yıl önce, yani bizim gezegenimizden yaklaşık 90 milyon yıl önce tamamlandığına inanıyor. Peki, Mars'taki kayaların parçaları neden tam tersi genç bir yaş gösteriyor?

Araştırmacılara göre bu sorunun cevabı büyük olasılıkla Mars yüzeyinin de meteorlar ve asteroitler tarafından sürekli bombardımana tutulmasında yatıyor. Her yıl 4 metrelik kraterler oluşturan yaklaşık 200 bombardımanla, Mars yüzeyi sürekli olarak uzaya daha fazla kaya püskürtüyor ve bunların bir kısmı Dünya'ya ulaşıyor. Mars kayasının yaşının tutmamasının nedeni, genç kayanın gezegenden dışarı atıldıkça yaşlı kayanın yerini alıyor olması.

Bu da yüzeyin altında bulunan ve volkanik faaliyetlerle yenilenen daha genç kayaların eninde sonunda yüzeye çıktığı ve böylece meteorların uzaya gönderdiği parçalar haline geldiği anlamına geliyor. Bir grup bilim insanının Earth and Planetary Science Letters'da yayınlanan makalesinde açıkladığı bu durum, Dünya'da bulunan Mars kayalarının neden bu kadar genç göründüğünü anlamamızı sağlıyor.

Mars'ın hem içte hem de dışta nasıl değiştiğini anlamak, ilk insanlı görevlere hazırlanırken NASA ve diğerleri için büyük bir öneme sahip. Ayrıca, bilim insanları güneş sistemimizdeki gezegenlerin nasıl oluştuğunu ve bunun bize bir bütün olarak evrenin evrimi hakkında nasıl daha fazla şey öğretebileceğini anlamak için sürekli yeni yollar arıyor.